Strømaggregat - IT eller TN nett?

Startet av ThomasR, februar 13, 2019, 21:01:20

ThomasR

En stund siden jeg hadde sjekket siden her.

Men ja, jeg har tenkt på samme måte som det "Hyttesol" skisserer da jeg koblet mitt anlegg og lasket som beskrevet tidligere.

Jeg har fastmontert aggregat, uten noe mulighet for vilkårlig tilkobling/frakobling via stikkontakt eller liknende.

Så de farene/ulempene som har blitt nevnt her, kan jeg ikke se at skal være tilstede i anlegget slik jeg har designet det... Men selvsagt åpen for korreksjoner hvis noen overbeviser meg om noe annet.

Det viktigste for meg var at anlegget i hytta nå "oppfører seg" helt likt, enten jeg kjører aggregatet eller får strømmen via batteriet.

Og jeg har testet at jordfeilbryteren umiddelbart slår ut på alle kurser om det blir kontakt mellom strømførende fase (L) og stikkontaktens jordingsklemme. Jordfeilbryter slår med andre ord umiddelbart ut hvis det f eks kobles et ødelagt vaffeljern til, der det er kontakt mellom fase og chassis.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Hyttesol

Jeg har ikke klart å få noe offisielt svar på hvordan det bør/skal være, og har vanskeligheter med å synse med frem til hva jeg vil gjøre. Men jeg har mer eller mindre bestemt meg for at jeg kommer til å kjøre det som IT, og med alle jordledere samt chassis på multiplus samlet til et felles jordpunkt, og skru av ground relayet. Så jordes jordpunktet med jordspyd. Og alle kursene inkludert AC in fra aggregatet vil få jordfeilautomater.

Jordspydets oppgave blir egentlig bare å lade ut kapasitiv spenning til jord. Om man har brukt et apparat med jordet støpsel i en ujordet stikkontakt hjemme (f.eks stasjonær PC), har man kanskje opplevd at det kan dirre i fingertuppen hvis man berører chassis. Samme vil kunne skje med all jordingen på hytten om man lar den flyte. Men med et jordspyd unngår man det.

Da vil ikke jordfeilbryteren slå ut på første jordfeil. Men jeg ser heller ikke at dette skal være en nødvendighet/fordel. Selv om man får denne funksjonen så gjør det også at "L" alltid vil være farlig å berøre. Mens med IT vil det vanligvis i teorien være trygt å berøre en fase under normale omstendigheter. Det er to ting man må veie opp mot hverandre.
Grunnen til at det gjøres slik at første jordfeil kobler ut i hus med innlagt strøm og TN-nett, er ikke fordi man ønsker utkobling på første jordfeil i seg selv, men fordi det "ikke kan gjøres" på andre måter. Man deler trafokrets med andre hus, og eventuelle jordfeil ville ført til at man fikk 400V berøringsspenning på de øvrige fasene, mens ved å jorde nøytralpunktet og å ta med samme nøytralleder til alle husene, sørger man for at det ikke blir mer enn (og alltid blir) 230V på faseleder i forhold til jord. I et IT-nett vil denne spenningen aldri bli mer enn 230V uansett.

Det mest vesentlige for sikkerhetens del er vel egentlig ikke om man velger IT/TT/TN eller velger å jorde/ikke jorde med jordspyd. Men heller at alle overflater utjevnes slik at det ikke kan oppstå 230V mellom chassis på to apparater, eventuelt et apparat og bakken. Og det oppnår man jo ved å bruke jordede stikkontaker, og koble alle jordledere til et felles punkt.

Jeg startet i helgen med å flytte multiplus og batteribank til et nytt sted, samt sette opp sikringsboksen, men selvfølgelig skulle hodelykten som jeg har brukt hyppig i 4 år nå, slutte å virke AKKURAT denne helgen da jeg trengte den så mest. Så da ble alt dette utsatt da det er ingenting jeg hater mer enn å bruke mobiltelefon til arbeidslys. Den vil aldri stå der den skal for å gi riktig lys, faller alltid ned, og blender ofte mer enn den hjelper. Eventuelt så okkuperer den en hånd. Men jeg kommer sikkert til å gå på det igjen nå til helgen. Jeg gleder meg noe vanvittig til å få bort at skjøteledningsrotet, midlertidige koblinger og krakken med multiplus som har stått veldig mye i veien.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

ThomasR

Ja, så lenge du velger å uansett slå AV ground relay i Multiplus, så blir jo ditt opplegg også veldig bra. Om man velger din variant eller min, tror jeg nesten er likeverdig sikkerhetsmessig, så lenge man har gode jorfeilbrytere og bruker jordede kontakter.

Med ditt opplegg får du jo også samme nettype hele tiden.
Det var det jeg mislikte med mitt opprinnelige oppsett.
Vaffeljernet med jordfeil fungerte som bare det så lenge aggregatet sveiv (1. jordfeil på IT nett), men ved batteridrift slo jordfeilbryter ut (TN-nett pga ground relay aktivert i MP)

Jeg løste det med å skape TN hele tiden gjennom å laske N og PE før jordfeilbryterne i sikringsskap(i virkeligheten er det vel ikke TN, men i forhold til jordfeil er det som det), mens du løser det med å lage IT hele tiden (ground relay deaktivert i MP, men uten lask mellom N og PE i sikringsskap)

Hvis jeg skal påpeke en fordel med min variant, så er det at man lettere oppdager enkel jordfeil i husholdningsapparater som vaffeljern osv.. Dette siden jordfeilbryter slår ut umiddelbart hos meg hvis det blir kontakt mellom chassis og L. Ditt opplegg krever vel dobbel jordfeil før jordfeilbryter slår ut...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod