Energiforbruk med vannbåren gulvvarme

Startet av fanten, februar 14, 2019, 21:52:33

fanten

Jeg planlegger å bruke en energibrønn for å gi vannbåren gulvvarme til en hytte på 90 kvm. Hytta har ikke strøm men jeg skal bygge et kraftverk basert på solceller, batterier etc. Jeg ønsker å holde hytta varm om vinteren, men med redusert temperatur i de periodene vi ikke bruker den.

Det jeg prøver å finne ut av er hvor mye energi som må tilføres varmepumpa for å holde 5 - 10 grader i hytta om vinteren. Alle kan fortelle meg at virkningsgraden på varmepumpa er 4 eller mer, men hvor mye energi som behøves er inntil videre ukjent.

Er det noen som har tanker eller erfaring om dette er jeg takknemlig for innspill.

Jeg trenger dette for å kunne dimensjonere kraftverket for å holde hytta varm i desember og januar. Jeg ønsker ikke å kjøre aggregatet når vi ikke er på hytta.
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

jkirkebo

Sitat fra: fanten på februar 14, 2019, 21:52:33
Jeg planlegger å bruke en energibrønn for å gi vannbåren gulvvarme til en hytte på 90 kvm. Hytta har ikke strøm men jeg skal bygge et kraftverk basert på solceller, batterier etc. Jeg ønsker å holde hytta varm om vinteren, men med redusert temperatur i de periodene vi ikke bruker den.

Det jeg prøver å finne ut av er hvor mye energi som må tilføres varmepumpa for å holde 5 - 10 grader i hytta om vinteren. Alle kan fortelle meg at virkningsgraden på varmepumpa er 4 eller mer, men hvor mye energi som behøves er inntil videre ukjent.

Er det noen som har tanker eller erfaring om dette er jeg takknemlig for innspill.

Jeg trenger dette for å kunne dimensjonere kraftverket for å holde hytta varm i desember og januar. Jeg ønsker ikke å kjøre aggregatet når vi ikke er på hytta.

Du vil aldri klare å holde den varm i desember og januar med solceller og batteri. Sola gir minimalt med energi i de månedene. Jeg har 5,8kW med paneler på hytta og må allikevel kjøre aggregat innimellom de to månedene. Jeg har da ingen oppvarming som bruker strøm.

Eneste reelle mulighet til å holde hytta frostfri i de periodene tror jeg er en nedgravd 2,7m3 propantank og en gasskjel for å varme akkumulatortank som igjen forsyner gulvvarmen. Akkumulatortanken kan varmes med vedfyring den tiden du er på hytta.

Et solcelleanlegg kan kanskje (om det er stort nok) levere nok energi til sirkulasjonspumpene og styringssystemet. 

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på februar 17, 2019, 09:02:26
Eneste reelle mulighet til å holde hytta frostfri i de periodene tror jeg er en nedgravd 2,7m3 propantank og en gasskjel for å varme akkumulatortank som igjen forsyner gulvvarmen. Akkumulatortanken kan varmes med vedfyring den tiden du er på hytta.

En automatisk pellets ovn eller diesel branner vil vel også kunne gjøre nytten
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på februar 18, 2019, 19:12:36
Sitat fra: jkirkebo på februar 17, 2019, 09:02:26
Eneste reelle mulighet til å holde hytta frostfri i de periodene tror jeg er en nedgravd 2,7m3 propantank og en gasskjel for å varme akkumulatortank som igjen forsyner gulvvarmen. Akkumulatortanken kan varmes med vedfyring den tiden du er på hytta.

En automatisk pellets ovn eller diesel branner vil vel også kunne gjøre nytten

Teoretisk ja, men oljefyring er vel ikke veldig "in" lengre. Er det i hele tatt lov å montere ny oljefyring på hytter?

Pellets krever for mye vedlikehold til at jeg hadde turt å satse på noe slikt for å holde hytta frostfri når jeg ikke var der. Dessuten bruker de nok en del mer strøm vil jeg tro (mateskruer og slikt). Krever dessuten stort lagerrom, mens en gasstank enkelt graves ned (og gasskjelen bruker helt minimalt med strøm).

Jgytterdal@gmail.com

Trenden ser ut til å helle mere og mere mot gass som energi kilde. Har snakket med et par leverandører som leverer en distribuert gassløsning. med nedgravd tank (eller oppå bakken).
Deretter kan dette systemet distribuere gass ut til ulike forbrukere i hytta . Alt fra små veggovner å feks bad, kamin i stua , komfyr mm.
Sier ikke at dette er billig , men skulle jeg bygd ny hytte i dag, ville sterkt vurdere å ta dette med i budsjettet.
Når det er sagt , er det jo ikke gratis med en Wallas eller 2 heller!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

steinis

Men å bore en energibrønn med god kapasitet for å så hente "oppvarmet" medie (glykol) fra energibrønnen. Distribuere denne varmen i form av vannbåren varme. Det man trenger da er bergvarmepumpe hvor kun sirkulasjon går.

Forbruket til bergvarmepumpen kan være en stopper her da den sikkert bruker mer enn en batteribank klarer å levere over tid, men definitivt verdt å rekne på.

Sett bort fra kostnad selvfølgelig, da en bergvarmepumpe vil koste 100k ++
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

jkirkebo

Sitat fra: steinis på februar 19, 2019, 14:12:39
Men å bore en energibrønn med god kapasitet for å så hente "oppvarmet" medie (glykol) fra energibrønnen. Distribuere denne varmen i form av vannbåren varme. Det man trenger da er bergvarmepumpe hvor kun sirkulasjon går.

Forbruket til bergvarmepumpen kan være en stopper her da den sikkert bruker mer enn en batteribank klarer å levere over tid, men definitivt verdt å rekne på.

Sett bort fra kostnad selvfølgelig, da en bergvarmepumpe vil koste 100k ++

Man bruker ikke glykol i energibrønnen men 35% spritblanding (HX35).

Temperaturen på væsken man får opp er typisk 3-5 grader så man får ikke utnyttet det til noe før det kjøres gjennom varmepumpen. Jeg har en 9kW IVT hjemme, den bruker ca. 2800W for å produsere oppunder 10.000W med varme. Du skal ha rimelig stort solcelleanlegg for å levere kanskje 10kWh pr. døgn midtvinters for å holde hytta frostfri, ihvertfall noen titalls kWp. Og en batteribank som klarer minst en uke uten lading, dvs. fort 100kWh. Altså totalt urealistisk.

En 9kW gasskjel får man fra UK for under 10.000,-. Den bruker godt under 1kg med gass pr. time den går. Om den må gå en time pr. døgn vil en 10kg flaske holde et par uker og de koster bare 153,- å bytte. Stor gasstank blir enda mye billigere i drift.

fanten

Takker for alle innspill. Jeg ser poenget med å bruke gass og vil se nærmer på å gå helt over til gass som varmekilde. Har noen eksempler på løsninger og leverandører?
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

fanten

Var litt kjapp med å gå for gass. Gass er en fossil brenselkilde og vil bli faset ut på lik linje med olje og parafin over tid. Gasspeiser er allerede forbudt å installere. Det vil nok ikke bli forbud i hytter uten strøm men allikevel.

Jeg tror jeg må lete etter en alternativ energikilde som kan hjelpe bergvarmepumpen om vinteren når jeg har for lite strøm. Der kan en gasskjele og en akkumulatortank være løsningen - men det blir litt dobbelt opp. Eller har dere andre forslag?

Er det noen som vet om løsninger som bruker hydrogen som energi?
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Slyboy

Sitat fra: jkirkebo på februar 19, 2019, 00:16:35
Sitat fra: Røilern på februar 18, 2019, 19:12:36
Sitat fra: jkirkebo på februar 17, 2019, 09:02:26
Eneste reelle mulighet til å holde hytta frostfri i de periodene tror jeg er en nedgravd 2,7m3 propantank og en gasskjel for å varme akkumulatortank som igjen forsyner gulvvarmen. Akkumulatortanken kan varmes med vedfyring den tiden du er på hytta.

En automatisk pellets ovn eller diesel branner vil vel også kunne gjøre nytten

Teoretisk ja, men oljefyring er vel ikke veldig "in" lengre. Er det i hele tatt lov å montere ny oljefyring på hytter?

Pellets krever for mye vedlikehold til at jeg hadde turt å satse på noe slikt for å holde hytta frostfri når jeg ikke var der. Dessuten bruker de nok en del mer strøm vil jeg tro (mateskruer og slikt). Krever dessuten stort lagerrom, mens en gasstank enkelt graves ned (og gasskjelen bruker helt minimalt med strøm).

Var også inne på tanken med pelletsovn, men ble frarådet dette av leverandør siden pelletsen var veldig følsom for fukt og de mente det bare ville bli problemer hvis ikke hytta hadde stabil fuktighet innvendig.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod