Riks TV dekoder som går på 12V

Startet av Tiriltoppen, januar 31, 2008, 18:36:55

Tiriltoppen

Noen som har forsøkt å knytte en slik Riks TV digital tv boks til 12V?

Er det spesielle modeller man må bruke?

proos

Kjenner jeg ikke til, men hvis du tar en tur innom en Clas Ohlson eller biltema butikk kan du kjøpe en konverter. Den plugger du i 12 volts utaket du har i veggen, og du kan dra 230 volt ut av den. Men pass på at du får tak i en med en modifisert sinius kurve. Det er de dyreste, men også de som kan brukes på slike apparater.

kirderf

Hei!

Vil ikke anbefale en 12-230v konverter. Bare selve konverteren trekker MASSE strøm fra batteriene dine. Bortkastet strøm :-)

De fleste digital-tv bokser jeg har sett i butikken har 12v inngang.
Det skal ikke være noe problem å få tak i dette.
NB: Innlegget er skrevet av meg som privatperson, men jeg er også Administrator.

HBOle

RiksTV dekoderne går normalt på 12V, det er bare å kjøpe med en 12V kabel til dekoderen (fås kjøpt sammen med dekoderen).

En viktig detalj er imidlertid at dekoderne mangler en skikkelig av/på knapp, dersom dekoderen blir stående i "standby" vil den trekke litt strøm og tappe batteribanken.

Anbefaler derfor å montere en bryter slik at man kan bryte strømmen til dekoderen når den ikke er i bruk. Alternativt kan man selvfølgelig trekke ut kontakten.
Mvh
Ole

Olemann

Sitat fra: Tiriltoppen på januar 31, 2008, 18:36:55
Noen som har forsøkt å knytte en slik Riks TV digital tv boks til 12V?

Er det spesielle modeller man må bruke?

Hei!

Jeg bruker en modell fra Grundig, mye bedre enn Sagem. Begge går på 12 V, bare å kjøpe en plugg for dette fra Clas Ohlson og lodde på ledningen så har du en super løsning som ikke bruker de ekstra 500mW som går med til en inverter!

Mvh Ole

Zalcin

Når vi først er inne på dette med 12-volt tilkobling av riks-tv boks. Jeg fikk tak i en 12v kabel til en sagem-boks, men denne passer ikke til grundig-boksen som jeg endte opp med i en annen butikk.

Det er forskjellig tykkelse på disse pluggene. Er det også forskjellige spenning ved bruk av disse ulike pluggene? Trodde 12v var 12 v jeg men.......

Noen som kan oppklare dette for meg?
Mvh. Niclas
Byggebloggen vår: www.byggeogbo.no.

Olemann


Hei,

Neida, 12V er 12V. Begge går på det. Men det finnes 2 ulike plugger for tilkobling, de ser nesten like ut, men det er en ca halv mm større hull på den ene.

Kjøp begge størrelser på Clas Ohlson, de koster under 10 kr, og bruk den som passer.  Lett å lodde med loddeører og pinne i midten, men bruk en liten eller spiss loddebolt. Og pass på polariteten. (jord er utsiden av pluggen)

Mvh Ole

Zalcin

Takk for svaret. Tar en tur på Clas'ern.
Mvh. Niclas
Byggebloggen vår: www.byggeogbo.no.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod