Varmepumpe på hytte med solstrøm

Startet av Torma, mars 16, 2019, 20:15:32

Torma

Jeg vil gjerne ha en fossilfri grunnoppvarming i hytta mellom hver gang vi  bruker hytta. Jeg ser at brukte li-batterier fra elbiler kan benyttes som batteribank for solstrøm. Kan varmepumper fra elbiler brukes til å holde litt varme i hytta ved hjelp av solstrøm?
6x300 W til SmartSolar 100/50 +1x350 W til SmartSolar 100/20 + Phoenix 24/3000 + 24V batteribank 3x375 KWt Li + BMV700 + Cerbo GX mars-oktober. Separat 12V anlegg til WiFi+Netatmo +Reolink hele året.

jkirkebo

Sitat fra: Torma på mars 16, 2019, 20:15:32
Jeg vil gjerne ha en fossilfri grunnoppvarming i hytta mellom hver gang vi  bruker hytta. Jeg ser at brukte li-batterier fra elbiler kan benyttes som batteribank for solstrøm. Kan varmepumper fra elbiler brukes til å holde litt varme i hytta ved hjelp av solstrøm?

Kort svar: Nei. På den tiden du trenger mye oppvaring er det lite å hente fra sola. Vil du bruke sola til oppvarming slipper du mye enklere unna med en vacuumrørsolfanger og en radiator inne, i så fall. Men det hjelper ikke det heller om sola ikke er fremme.

Enkleste fossilfrie alternativ er nok en Wallas 40CC på biofyringsolje.

Torma

Takk  til jkirkebo for kjapt svar.
Hytta er ikke i bruk i perioden fra 15.11. til 15.2. og jeg forventer ikke oppvarming i den perioden.
Kan det være verdt å prøve med solstrøm for mellomvarme i periodene mars-april og september- oktober?
6x300 W til SmartSolar 100/50 +1x350 W til SmartSolar 100/20 + Phoenix 24/3000 + 24V batteribank 3x375 KWt Li + BMV700 + Cerbo GX mars-oktober. Separat 12V anlegg til WiFi+Netatmo +Reolink hele året.

jkirkebo

Sitat fra: Torma på mars 17, 2019, 08:27:44
Takk  til jkirkebo for kjapt svar.
Hytta er ikke i bruk i perioden fra 15.11. til 15.2. og jeg forventer ikke oppvarming i den perioden.
Kan det være verdt å prøve med solstrøm for mellomvarme i periodene mars-april og september- oktober?

Sol kan brukes i den perioden, men som sagt blir det nok både rimeligere og mer effektivt med solfanger fremfor solcellepanel. Med solcellepanel vil det bli en ganske komplisert sak. Paneler, laderegultor, lithium-batteri med BMS, stor nok inverter, varmepumpe, styring for å slå den av og på i forhold til ladetilstanden på batteriet osv.

En solfangerløsning kan lages med en solfanger, ekspansjonskar, liten sirkulasjonspumpe, en radiator + en liten og billig styring som tar hensyn til temperatur i solfangeren og i hytta. Evt kan det brukes en viftekonvektor istedenfor radiator.

Jeg tipper solstrømløsningen blir ca. 3-4 ganger så dyr som solfangerløsningen. Solfangerløsningen kan utvides til å også produsere varmtvann om man ønsker det.

Torma

Elektrisk oppvarming blir mer konkurransedyktig dersom man kan benytte varmepumpe. Men de varmepumpene som selges til boliger krever 220 v og gjerne 1kW eller mer i tilført strøm. De fleste elbiler er nå utstyrt med varmepumper for oppvarming av kupeen. Dersom disse går på lavere spenning og krever mindre mengde strøm for å virke, kunne det kanskje benyttes i samband med solstrøm.
Noen som vet mer om varmepumper som brukes i biler?
6x300 W til SmartSolar 100/50 +1x350 W til SmartSolar 100/20 + Phoenix 24/3000 + 24V batteribank 3x375 KWt Li + BMV700 + Cerbo GX mars-oktober. Separat 12V anlegg til WiFi+Netatmo +Reolink hele året.

jkirkebo

Sitat fra: Torma på mars 18, 2019, 10:37:16
Elektrisk oppvarming blir mer konkurransedyktig dersom man kan benytte varmepumpe. Men de varmepumpene som selges til boliger krever 220 v og gjerne 1kW eller mer i tilført strøm. De fleste elbiler er nå utstyrt med varmepumper for oppvarming av kupeen. Dersom disse går på lavere spenning og krever mindre mengde strøm for å virke, kunne det kanskje benyttes i samband med solstrøm.
Noen som vet mer om varmepumper som brukes i biler?

Varmepumpene som brukes i biler går på 300-400V DC. Så det krever en relativt "voksen" batteripakke ;) (som man vil få problemer med å få ladet).

Torma

Takk igjen til jkirkebo for nyttig informasjon.
Da har jeg fått svar på de spørsmålene som utløste denne denne tråden.
:)
6x300 W til SmartSolar 100/50 +1x350 W til SmartSolar 100/20 + Phoenix 24/3000 + 24V batteribank 3x375 KWt Li + BMV700 + Cerbo GX mars-oktober. Separat 12V anlegg til WiFi+Netatmo +Reolink hele året.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod