Konvertere fra 12 V til 48 V batteribank?

Startet av Amatøren, mars 26, 2019, 21:29:54

Amatøren

Har følgede:

4 stk 12 V 140 Ah AGM batterier som er parallell koblet og nesten alt er på 12 V. Samt et Honda EU20i aggregat.

Har tenkt på å lage et isolert rom i uthuset som kan varmes opp med en solventilator. Der tenkte jeg at jeg kunne sette nåværende 12 V batterier, men koble de opp i serie så jeg får en 48 V batteribank.

Ulempe er at det da blir ca 35 meter fra batteribanken til sikringsskap.

Nå har ungdommen begynt å ta med diverse elektronikk som vi ikke har 12 V ladere til. Vet faktisk ikke om det finnes til alt. I tillegg så har kona en lupelampe som hun bruker når hun broderer som går på 230 V. Dermed har aggregatet begynt å gå mye igjen til tross for at jeg har anskaffet TV, STB og Blu-Ray spiller som går rett på 12 V.

Normalt slås all strøm av ved avreise.


Ser for meg følgende steg i konvertering:

Step 1 A:

  • Bygge om til 48 V batteribank.
  • Anskaffe ny MPPT regulator og nye solcelle paneler.
  • Anskaffe Victron Venus GX.
  • Anskaffe Victron Multiplus-II 48/3000/35-32.
  • Trekke både 230 V og 48 V kabel til hytten.
  • Anskaffe 48/12 V omformer for drift av gammelt anlegg.

Step 1 B:

  • Bygge om til 48 V batteribank.
  • Anskaffe ny MPPT regulator og nye solcelle paneler.
  • Anskaffe Victron Venus GX.
  • Anskaffe Victron Multiplus-II 48/3000/35-32.
  • Trekke bare 230 V kabel til hytten (sparer penger på kabel).
  • Anskaffe 12 V batteri og bruke 230/12 V batterilader for drift av gammelt anlegg.
  • Gjenbruk av gammel MPPT regulator og paneler for vedlikeholdslading av 12 V batteriet.

Step 1 C:

  • Bygge om til 48 V batteribank.
  • Anskaffe ny MPPT regulator og nye solcelle paneler.
  • Anskaffe Victron Venus GX.
  • Anskaffe Victron Multiplus-II 48/3000/35-32.
  • Trekke bare 230 V kabel til hytten (sparer penger på kabel).
  • Skifte ut all kabling i hytten (forholdsvis liten), men krever også utskifting av gamle 12 V lamper.

Step 2:

  • Bytte ut gammel batteribank til ny. Kanskje med Lithium batterier. Enten ferdige
    12 V Lithium batterier som kan seriekobles eller oppbygging av elbilbatteri.


Med dette får jeg aggregatet bort til uthuset på både godt og vondt. Kan kanskje bli mer støy inn i hytten, men kan ordnes med aggregathus som henges på uthuset. Må henges opp på grunn av skjev bakke og sne på vinteren. Vil bare være montert ved opphold som krever påfyll av aggregatstrøm. Det er ikke problem med bensinfylling da jeg har nytt tett tanklokk med nippel så jeg kan koble på en ca 16 liters båttank som jeg fyller en 10 liters tak på av gangen. Dermed går ikke aggregatet tom på natten om vinteren når vi kjører ekstra varmeovn på strøm.


Hvordan stiller folket seg til dette. Bør jeg beholde 12 V anlegg eller gå "all in" for 230 V? Hvordan vil forbruk bli med tanke på at jeg da må ha diverse strømadaptere oppkoblet. Alternativt at jeg skaffer en 230/12 V AC/DC omformer for felles drift av TV, STB og Blu-Ray spiller.
Man lærer så lenge man lever.

OS

Jeg ville gått all-in for 230V (alternativ 1C). Ladere osv. som konverterer fra 230V blir da akkurat som hjemme.

Men du vil nok trenge 12V og 5V også hvis du tenker ha overvåkning av hytta når du ikke er der. En inverter har alt for stort egetforbruk til at du kan ha den på i de mørkeste månedene. Da bør den stå av og du forsyner evt. bredbånd, værstasjon, webkamera osv med en DC/DC konverter.

Jeg har et slikt system bortsett fra at jeg har 24V (ville nok gått for 48V i dag).

Vær obs på at nå du kobler eldre batteri i serie så vil de ikke vare lenge da det sterkeste og svakeste batteriet vil motvirke hverandre. Selv om de ble kjøpt samtidig vil de ha en liten forskjell og den forsterker seg ved seriekobling.

Ville kostet på meg en batterimonitor også og Victron BMV-712 passer perfekt sammen med Venus GX.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Tusen takk for svaret.

Ser den med 48/12 V omformer da jeg med flere paneler kan ha kamera og 4G modem der også.

At batteriene har begrenset levetid er jeg klar over.

Derfor er de tenkt skiftet, men for å fordele utgiftene litt er det greit å bruke de midlertidig i seriekobling for 48 V bank. Trenger da bare kjøpe inverter en gang. Å gå for 12 V invert på permanent basis er uaktuelt.

Ulempen blir ca 35 meter fra batteribanken til sikringsskapet.

Blir veldig langt for DC kabel. Selv på 48 V (lagt til i første post).
Man lærer så lenge man lever.

OS

Hvor stor strøm kommer det til å gå i den 35m lange kabelen da?

Selv har jeg Venus GX, Tristar MPPT 60, 5 port switch, Huawei berdbånds ruter, Netamo værstasjon og Telldus ruter stående på og det trekker bare 13W til sammen. Venus GX og MPPT kontroller vil jo alltid stå nært batteriene.

EDIT: Leste innlegget ditt på nytt og er litt usikker på hva du mener. Inverter må stå sammen med batteriene, selv på 48V, hvis det er det du snakker om. Sikringskapet kan du ha inne da det er en egen sikring på inverter.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Følgende blir montert på og i uthuset:

  • 48 V batteribank.
  • MPPT regulator og nye solcelle paneler.
  • Victron Venus GX.
  • Victron Multiplus-II 48/3000/35-32.

Pr. dags dato så har jeg vel rundt 20 A i peek trekk på 12 V i hytten. Jo mer som går på 230 V, jo mindre blir behovet for trekk på 12 V.

Jeg kommer selvsagt til å trekke nettverkskabel også.

Tanken er å grave ned to 40 mm dobeltveggede K-rør for utebruk. Samt å bruke kabel som er beregnet for utebruk.

Litt usikker på om inverter og MPPT skal monteres i eller utenfor det isolerte rommet i uthuset.

Elektronikk liker jo mest mulig stabil temperatur, men ikke for varmt. Nå vil jo temperaturen svinge litt da det kun blir soloppvarming, men batteriene vil jo akkumulere noe varme på sikt. Kanskje ikke så mye mer bare fire, men hvis banken blir større hjelper det jo. uansett blir det ikke som om å ha konstant varme på.

Lurt på å teste ut løsning med å bruke dumplast for vindmølle som oppvarming når batteriene er fulladet. Noen som har gjort det?
Man lærer så lenge man lever.

Erland

mars 27, 2019, 14:22:17 #5 sist endret: mars 27, 2019, 15:29:46 by Erland
Har lignende system som du planlegger. Fra batteribank i uthus til hytte.
35mm2 kabel til et par 48v-12v omformere i hytta.
Dog jeg har funnet mindre og mindre bruk for 12v.
Så jeg kommer til å gå all inn 230v, mindre kabler og omformere.

Jeg har en isolert boks for batteriene, et isolert skap for en mini pc, router og omformer/mppt. Har ikke tatt meg råd til victron, så jeg er redd for evnt kondens i omformer.
To termostartstyrte 12v vifter sirkulerer evnt varm luft fra "omformer skapet" og inn i et isolert rom jeg har i uthuset. ("Gratis" varme)
I batteri boksen har jeg 2 varme matter (beregnet for reptiler :) ) som ligger under batteriene og en digital termostat som styrer disse.
Når jeg skrur på 230v fra hjemme for å "ringe hytta varm" så skrur jeg også på varme-mattene.
Batterikassen og skapet er plassert så nærme som mulig.

Jeg vurderte å bruke dumpload som deg, men jo kaldere batteriene står lagret, jo lengre varer de. (Agm/bly)

W1209 termostat - 15kr ebay genial!  Trenger 12v men kan styre både DC og AC
https://www.ebay.com/itm/W1209-DC-12V-heat-cool-temp-thermostat-temperature-control-switch-controller-ee/352237763746?hash=item520301bca2:m:m80b7lNkEqzvpR0thipg6vQ

Omformere 48-12v finnes flere typer
https://www.ebay.com/itm/For-GOLF-CART-DC-CONVERTER-48V-VOLTAGE-REDUCER-REGULATOR-TO-12V-20A-240W-1PC/192857545227?hash=item2ce7349a0b:g:7dcAAOSw1UdcikfK




48v - 8x290ah
6*270w Solcellepanel
Pip 5048ms 5000w omformer og mppt
PC, webacam og 4g asus router 12v
Sundvind Chef 60 stekeovn og gasstopp
10L Tesy Varmtvannsbereder-kjøkken
Gassvannvarmer-bad

Amatøren

Lurer litt på å bruke Leaf pakke slik andre har gjort for å ha 48 V batteripakke (Ja, FARLIG for ukyndige!). Ser i annen tråd at en har brukt REC BMS 9R.

Nå er faktisk Rec BMS tilgjengelige fra FRACO as i Norge "REC Q BMS for up to 16 cells Victron Comp" som er kompatible med Victron invertere.


  • Noen som har tanker rundt dette eventuelt brukt den mot Victron?
  • Med slik BMS vil man da trenge batterimonitor (for eksempel Victron BMV-712)?
Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på mars 29, 2019, 13:25:00
Lurer litt på å bruke Leaf pakke slik andre har gjort for å ha 48 V batteripakke (Ja, FARLIG for ukyndige!). Ser i annen tråd at en har brukt REC BMS 9R.

Nå er faktisk Rec BMS tilgjengelige fra FRACO as i Norge "REC Q BMS for up to 16 cells Victron Comp" som er kompatible med Victron invertere.


  • Noen som har tanker rundt dette eventuelt brukt den mot Victron?
  • Med slik BMS vil man da trenge batterimonitor (for eksempel Victron BMV-712)?


Kjøper du display til REC BMS så vil det ihvertfall vise SOC.

Jeg anbefaler å kjøre 16S pakke (8 moduler i serie) og toppspenning på 64,8V. Nominelt blir dette en 60V batteripakke. Victron-utstyret håndterer opptil 66-70V avhengig av modell/type så 64,8V på topp skal gå fint. Da får man utnyttet en Leaf-pakke optimalt. Med 14S trenger man en ekstra modul (7x7=49, mens med 16S blir det 8x6=48).

Amatøren

@jkirkebo: Tusen takk for tips!

Nå har jeg tenkt å basere meg på kun Victron produkter med unntak av BMS.

Som det fremgår av første post så tenker jeg på Victron Multiplus-II 48/3000/35-32. Den virker rimelig (noe andre også har bemerket) og er langt over estimert forbruk i den gamle tømmerhytten, men kan parallellkobles med en til hvis noe skulle endre seg før den forsvinner ut av markedet. Den har som du nevner høyere spenning. Nevnte inverter takler opp til 66 V.

- Det blir vel ikke noe problem?


Stusser litt på det du sier med 16S, men 8 moduler.

- Er en modul 2 celler?
- Får man da koblet BMSen mellom de cellene?
- Cellespenning skal være 4,05 V?


Hvilken MPPT fra Victron anbefales (noe å se opp for annet enn utnytte oppkoblede paneler)?

Sett litt på følgende paneler fra Sparelys:
Solcellepanel 270Watt, PARTIVARE

  • Nominell effekt: 270 Watt
  • Effekttoleranse: +0 til 5 Watt
  • Maks ladestrøm: ca 8,68 A (ca 22,5A ladestrøm til batteri med MPPT regulator ved 12Volt)
  • Kortsluttningsstrøm: ca 9,1 A
  • Spenning ved åpen krets: ca 38,6 Volt**
  • Spenning ved maks effekt: ca 31,1 Volt**

- Hvor mange må/bør jeg ha i serie for å oppnå lading (har litt plassproblemer, men tre i serie på hvert sted går - Kanskje fire)?

Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Sitat fra: jkirkebo på mars 29, 2019, 15:07:20
Kjøper du display til REC BMS så vil det ihvertfall vise SOC.

RS-485/USB adapter og Raspberry Pi skulle vel gå. Kan få ting på WEB side da.

Men får man ikke SOC via CAN bussen til Victron Venus GX?
Man lærer så lenge man lever.

OS

Sitat fra: Amatøren på mars 29, 2019, 17:13:58
Sitat fra: jkirkebo på mars 29, 2019, 15:07:20
Kjøper du display til REC BMS så vil det ihvertfall vise SOC.

RS-485/USB adapter og Raspberry Pi skulle vel gå. Kan få ting på WEB side da.

Men får man ikke SOC via CAN bussen til Victron Venus GX?
Med REC BMS trenger du ikke batterimonitor da REC har det. Så ja du får SOC via CAN.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på mars 29, 2019, 16:13:39
@jkirkebo: Tusen takk for tips!

Nå har jeg tenkt å basere meg på kun Victron produkter med unntak av BMS.

Som det fremgår av første post så tenker jeg på Victron Multiplus-II 48/3000/35-32. Den virker rimelig (noe andre også har bemerket) og er langt over estimert forbruk i den gamle tømmerhytten, men kan parallellkobles med en til hvis noe skulle endre seg før den forsvinner ut av markedet. Den har som du nevner høyere spenning. Nevnte inverter takler opp til 66 V.

- Det blir vel ikke noe problem?


Stusser litt på det du sier med 16S, men 8 moduler.

- Er en modul 2 celler?
- Får man da koblet BMSen mellom de cellene?
- Cellespenning skal være 4,05 V?


Hvilken MPPT fra Victron anbefales (noe å se opp for annet enn utnytte oppkoblede paneler)?

Sett litt på følgende paneler fra Sparelys:
Solcellepanel 270Watt, PARTIVARE

  • Nominell effekt: 270 Watt
  • Effekttoleranse: +0 til 5 Watt
  • Maks ladestrøm: ca 8,68 A (ca 22,5A ladestrøm til batteri med MPPT regulator ved 12Volt)
  • Kortsluttningsstrøm: ca 9,1 A
  • Spenning ved åpen krets: ca 38,6 Volt**
  • Spenning ved maks effekt: ca 31,1 Volt**

- Hvor mange må/bør jeg ha i serie for å oppnå lading (har litt plassproblemer, men tre i serie på hvert sted går - Kanskje fire)?

Leaf-moduler er 2S2P ja, og du får koblet til BMS på midten så den får lest alle cellene. Det er mao. 3 tilkoblinger på hver modul. Derfor blir det 8 moduler i serie for 16S.

Anbefalt cellespenning på maks er 4,05V om batteriene skal vare LENGE.

Se heller på paneler fra Solcellespesialisten, mye billigere. De har sorte 300W til under 1400,-.

Du må ha 3 i serie for å lade en 16S pakke. 4 i serie blir for mye for de rimeligere Victron-laderegulatorene, da må du opp på 250V utgavene som starter på nesten 8000,-.

For 2x3 paneler i serie passer det bra med 150/35 utgaven til 3895,-. For 3x3 paneler må du ha minst 150/45.

jkirkebo

Oversikt over de rimeligste panelene man får tak i i Norge pr. nå, meg bekjent:

https://solcellespesialisten.no/nettbutikk/solcellepanel.html

Jeg liker de sorte til 1399,- best. Mye panel for pengene dette. Men de vanlige 275W til 1049,- har lavest pris pr. watt. Rett og slett et røverkjøp, 6 slike koster da bare 6294,-.

Amatøren

Ser ut til at jeg får et problem med å få 3 paneler i serie som jeg hadde tenkt.

Kan få det til på taket, men på grunn av sne på det på vinteren (kommer meg ikke på hytten for å koste av ved snefall da det er ca 20 minutter på snesooter om vinteren når det er føre for det) så jeg må ha paneler for vedlikeholdslading på en vegg. Der får jeg bare to paneler. Ett alternativ er ekstra dyre paneler med høyere spenning, men der går nok ikke konas aksept.

Så i stedet for 8 moduler 6 strenger (16S6P) vurderer jeg 6 moduler 8 strenger (12S8P). Ja, jeg vet at med lavere spenning så blir strømtrekket høyere ved samme effekt, men så var det det med tilgjengelig panelspenning (er vel egentlig først parallellkobling av 8 moduler for så å koble de 6 blokkene i serie med tanke på innganger på BMS).

Foreløpig har jeg sett på det som uaktuelt å gå for "24 V" batteripakke da strømtrekk vil bli ekstra høyt og det ser ut til at Sparelys ikke har Victron Multiplus-II i 24 V utgave. I tillegg lurte jeg på om å gå for Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50 fremfor Victron Multiplus-II 48/3000/35-32 som jeg egentlig hadde tenkt. Det er for å kunne ha vedkløver (stor startstrøm) på sikt. Kanskje en benkoppvaskmaskin også.

Det skulle vel gå å lade med to paneler i serie. Formening.... ???

På taket kan jeg da få fire paneler (2+2 - 2S2P), mens på veggen for "vinterlading" (vedlikeholdslading og vil selvfølgelig være der hele året) vil jeg ha 2 paneler (2*1 - 2S1P).

Er ikke så kjent med MPPT ladere/regulatorer.

Fagfeltet mitt er Radio/TV reparatør og ingeniør teleteknikk så jeg er ikke ukjent med strøm og spenning på generelt grunnlag.  ;)

Skal opp og måle mer på arealer i helgen og rydde der jeg skal bygge batterirom.

Håper bygging av batterirom samt graving og legging av kabelrør mellom hytte og uthus kan gjøres neste sommer.
Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Hentet opp manual på REC BATTERY MANAGEMENT SYSTEM 9R igjen.


EDIT:

Denne post utgår da jeg ser at Victron kompatibel BMS håndterer opp til 16 celler. Den manualen jeg fikk opp først var kun opp til 15 celler.

VICTRON CCGX-SUPPORTED
BATTERY MANAGEMENT SYSTEM WITH MPPT
REMOTE ENABLE REC 1Q-16S


Sitat fra:  REC 1Q-16SFeatures:
- robust and small design
- 5 – 16 cells
- single cell voltage measurement (0.1 – 5.0 V, resolution 1 mV)
- single cell - under/over voltage protection
- single cell internal resistance measurement
- SOC and SOH calculation
- over/under temperature protection (up to 4 temperature sensors)
- 4.3 Ω passive cell balancing
- shunt current measurement (resolution 7.8 mA @ ± 200 A)
- galvanically isolated charger enable digital output
- programmable relay (normally open)
- galvanically isolated RS-485 communication protocol
- CAN communication
- error LED + buzzer indicator
- PC user interface for changing settings, data-logging and firmware update (optional accessory)
- hibernate switch
- one-year warranty

Blir nok 48 V med AGM batteriene som steg 1 og så ombygget Leaf pakke som steg 2.

Kommer nok til å gå for 12S8P pakke.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod