Krav til solcelleanlegg og aggregat

Startet av bonamassa, april 01, 2019, 16:34:43

bonamassa

Får ikke redigert tråden min, og mistenker jeg potensielt går glipp av gode svar. Derfor legger jeg ut noen spm her som ikke har med layout å gjøre. Håper det er greit.

Vi bygger en hytte etter strenge krav (mest på størrelse, 45m2) og vi må dimensjonere et solcelleanlegg til denne. I utgangspunktet tror vi det ikke blir ekstreme krav, men vil gjerne overdimensjonere i tilfelle bruken utvides. Hytten skal stå kald, men vil gjerne ha muligheten for år ringe hytta varm med feks Wallas 26 på sikt. Vi ønsker å gå for 230V med det samme. Hytta er i en dal på fjellet i Nordfjord. Lurte på feks 3stk Axitec 310W paneler på veggen og kanskje 200At lithium batteri? (da er det ikke langt opp i pris til feks Leaf batterier...) Kommer jeg i mål med 35k sett bort fra kabler, k-rør og led lys mon tro?

Antatt forbruk:

3-4 leselys noen timer for dag
5-6? lys i stua/gang noen timer for dag
12 vifte til toalett
Kjøleskap. I alle fall 9 av 12mnd i året, men kun når den er i bruk
Lade 2-3 nettbrett og 2-3 telefoner 1 gang for dag.
En boomblaster.
Noen minutter med støvsuger. Går muligens for en med batterier. Dyson feks
Verktøy i sekunder av gangen.
4G router dersom det er signal

Vi må bruke et aggregat som byggestrøm, men får nok ikke koblet dette opp mot batteribank/solceller de første ukene vi er der oppe. Vi ønsker å kunne bruke aggregatet til nødstilfeller, men kun det, senere. Går det greit å bruke et "vanlig" aggregat alla Gebe 2500 GL, og koble dette via inverteren til solcelleanlegget senere?

Hva vil være "viktigst" for meg..? Stor kapasitet på solcellene, eller en stor batteribank?

Litt rotete dette, som det gjerne blir når man knapt vet hva man spør om.  








jkirkebo

Kjøp heller 2x100Ah batterier og sett de i serie for 24V i så fall. Med 910W med solceller må du ha en VELDIG stor og dyr regulator om du kjører 12V. 910W delt på 13,3V = 68A. Så behov for regulator på 70A eller mer. Smartsolar 70A koster over 7000,-. Med 24V klarer du deg med en 35A til under 4000,-.

48V hjelper derimot ikke noe ekstra da du med 3 paneler må ha alle serie og da må du ha en regulator som klarer 150V. Victron sine starter da på 35A.  De mindre klarer uansett bare 12V og 24V. Så min anbefaling blir 24V anlegg.

Skal du ha 12V utstyr får du en 24V/12V DC-DC som leverer 20A ut for drøye tusenlappen.

Jeg tror jeg ville gått for denne kombienheten:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1899&category_id=192&option=com_virtuemart&Itemid=39

Da er du i mål på ca. 33k for den, 3 paneler, 2 100Ah batterier og en 20A DC-DC. Pluss litt i frakt og kabler. 35k definitivt innen rekkevidde ja.

Den stopper på 100V på regulatoren, så du må ha alle panelene i parallell om du skal ha 3. Med 2 eller 4 kan du koble to i serie. Tror jeg ville gått for 4 da, koblet 2+2. Paneler er billig.

bonamassa

Takk for svar. :)

Problemet mitt er plass på veggen. Med så liten hytte, og gesimshøyde på 1,9m, så er det begrenset med plass på yttervegg. Jeg tror ikke kommunen hadde godkjent paneler på taket her. Men om jeg gjør om litt så kan jeg kanskje få til 4 paneler. Hva ville du gjort annerledes i så tilfelle..?

Sparelys er greit siden jeg bor 35min unna, men er på ingen måte låst til de.

Lurer på om det var du som tipset om de panelene jeg valgte i første innlegg, men som sagt ikke låst til noe.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod