Nødvendig med batteribalansering av AGM? Gå for 24 eller 48 volt anlegg?

Startet av NilsOF, april 15, 2019, 13:04:58

NilsOF

Driver å planlegger solstrøm for en setervoll. På sikt er det seterbu, anneks, fjøs(ikke i bruk, usikkert om det blir uthus eller som et anneks) og et lite uthus samt en gapahuk. Opprinnelig tenkte jeg på 24Volt og Multiplus 2KVA anlegg, men nå er Multiplus II ute med 48volt på 3 KVA og såvidt jeg kan se bedre spesifisert og priset.

For 48v blir det betraktelig flere dingser og mere kompleksitet enn om jeg går for 24volt. (Regner med at Victron vil lansere 24 volt 3KVA versjon om ikke alt for lenge).
Har dere noen Ninja-tips om 48v er verdt den ekstra kompleksiteten (og kostnaden)?

Uansett 24v eller 48v, jeg begynner med AGM batterier som må seriekoples.
Så hva gjør dere? Bruker dere noe for å balansere batteriene? Noen som har overvåkning på dette?

Jgytterdal@gmail.com

Skal ikke være mye mer komplekst med. 48v vs 24v.

Hadde jeg skulle startet på nytt i dag hadde jeg gått på 48v.

Det komplekse du tenker på er antagelig bla 12v utstyr.
Det er det samme på 24v vs 48v.
Du velger en konverter i begge tilfellene.

Hva gjelder solcelle utstyr er også dette helt likt.
De fleste mppt kontrollere takler 12-24-48v automatisk.

Den eneste forskjellen er selvf at du må ha høyere spenning fra panelene ved 48v.
Ideelt sett minst 70v, optimalt enda høyere da lading vil starte tidligere på morgenen
Men eksempelvis 2x300w paneler vil gi +-70v koblet i serie.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

NilsOF

Det man trenger konvertert til 12v blir jo akkurat det samme om utgangspunktet er 24v eller 48v. Eller da er 48v bedre, da det tåler litt lengde på ledningene.

Med kompleksitet tenker jeg på antall paneler, som blir to vs. tre i serie. Bortsett fra antall kvadratmeter økning plassmessig så er man også mere utsatt for skygging (nettopp pga. økning av kvadratmeter)
Antall batterienheter blir for meg doblet fra to til fire.
Dette ser jeg på som en seriøs komplikasjonsøkning ;-)
spesielt da om jeg også må inn med balansering som da blir tregangen i komplikasjon (en boks for 24v, tre for 48v)

NilsOF

@jgytterdal: Jeg må bare spørre, hva er du har erfart som gjør at du ønsker et 48v anlegg?  :)


Jgytterdal@gmail.com

Det er flere ting , men først og fremst , kan man i vesentlig grad gå ned på kabeltversnittet i anlegget,
Kjører man kraftige invertere til 230v er høyere spenning bedre. Ved høye belastninger vil spenningstapet på batteriene ha mindre invirkning.

En annen ting er at kapasiteten på en mppt ladekontroller vil i praksis være bedre til samme pris hvis man går opp i spenning.
Eksempelvis vil en og samme lader håndtere mye mer effekt i 48v en 24v.
Feks Victron Smart Solar 150/35: den tåler 500w paneler ved 12v, 1000w -24v, 2000w - 48v
alle batteriene koblet i serie er også en fordel da det går lik strøm gjennom alle batteriene.
Man trenger normalt ikke å balansere AGM batterier på samme måte som lithium.

Ikke misforstå, jeg kjører mitt 24v utmerket godt i dag, men hvis tanken er å optimalisere løsningen ville det være 48v.

Dette med skygge på seriekoblede paneler er selvfølgelig et poeng som du har rett i.
jeg mener allikevel at fordelen med seriekoblede paneler oppveier de potensielle ulempene.
Mindre tap i kabel fra paneler til kontroller, høyere spenning

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

NilsOF

Takker for godt svar.

Utfordringen når man driver med slikt er balansen mellom "bra nok" og overkill.
Mitt mål er å få på plass noe som kan oppgraderes på lang sikt.
Stabilitet og driftsikkerhet er definitivt viktig.

Har blinket meg inn på Smartsolar 150/35 da det åpner for en streng til med paneler. 100 volt maks blir en begrensning med 350 watt paneler, som jeg regner med vil bli mere og mere vanlig fremover.

Ser helt klart fordelene med 48volt. Skulle ønske jeg visste hvor batteriteknologien tar veien i fremtiden med pris vs ytelse. En ting som definitivt ikke vil endre seg er ohms lov, så 48 volt peker seg muligens ut som et godt kompromiss for fremtiden.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod