Hyttevinduer i fjellet må punkteres??

Startet av abis, mai 06, 2009, 20:50:56

abis

Vi har planer om å bygge hytte på fjellet over 970 meter. Dette skal være et selvbyggerprosjekt og i forbindelse med at jeg har lett på nettet etter vindusleverandører kom jeg over en artikkel fra Magasinet Treindustrien (bransjeblad) som har en interessant artikkel om vinduer. Der står det at for å slippe overtrykksbrudd i isolervinduer i høyder over 800 meter må disse punkteres for å utjevne trykket og deretter plomberes gjen. Er det noen her på forumet som har hørt om dette før, og er det noen som har gode erfaringer med isolervinduer i denne høyden eller ikke? Jeg blir litt rådvill, og tenkter at jeg da bør velge koblede 1+1 vinduer. Legger ved lenken til artikkelen jeg henviser til:  Norsk treindustri.

Noen som vet noe om dette så er jeg takknemlig for svar.



Scriptina

Hei

Vi har ikke bygget så høyt, men har valgt koblede vinduer fra Rørosvinduet. Gjennomgående sprosser i det ytterste laget og glatte vinduer inne. Vi er veldig fornøyd, men bestill ferdigmalte vinduer om dere kan. Maling av sprosser er aaargh :-\

Ellers vet jeg lite om punktering. Også en annen hytte jeg har tilgang til som ble bygget i 1968 og som ligger på 932 meter har 2 lag med enkeltglass. Ikke trekker det og vi har ikke skiftet vinduer enda...

Lykke til med både innhenting av informasjon og valg! :)

hyby

Skal bygge på 930m. Og spurte vår hytteleverandør, da jeg hadde lest det samme.
Han mente dette var en overdreven problemstilling, og ikke vanlig i praksis.
De har satt opp mange hytter i fjellet i årenes løp uten problemer. (Vi skal ha alm. 3-lags glass).
Den naturlige variasjonen i trykk ifm høytrykk/lavtrykk og vind er visst vel så stor som det høyde utgjør...

abis

Takk for svar :D Har forhørt meg med noen som leverer en del vinduer spesielt til hytter på fjellet, og de hadde ikke hatt noen problemer med vinduer med isolerglass.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod