Vannbåren varme, hytte uten innlagt strøm (splittet emne)

Startet av Røilern, september 19, 2018, 16:38:56

Røilern

(Skilt ut fra en annen tråd om elektrisk oppvarming av gulv)

Jeg har et påbyggningsprosjekt hvor jeg tenker å legge vannbåren varmekabler i gulvene. Her kommer jeg til å varme opp vannet ved hjelp av en vedovn med vannkappe, en vannvarmer alla "motorvarmer" som går på diesel og ved hjelp av strøm som hentes fra solpanelene.

Løsningen vil ha en vanntank som magasiner varmen, og denne tanken inneholder ca 0,5Kwh 0,05Kwh energi pr liter.

Oppvarming av vanntanken med generator vil jeg fraråde fordi dette er en særdeles kostbar og lite effektiv metode. Typisk så koster slike kwh rundt 10,- og det er bedre å bruke drivstoffet til å varme vannet direkte.

Idag så henter jeg ut typisk 1000W i noen timer på gode soldager fra solpanelene som jeg bruker til frostsikring ved hjelp av elektriske ovner. I fremtiden vil jeg bruke dette til å varme opp vannet i vanntanken.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på september 19, 2018, 16:38:56
Jeg har et påbyggningsprosjekt hvor jeg tenker å legge vannbåren varmekabler i gulvene. Her kommer jeg til å varme opp vannet ved hjelp av en vedovn med vannkappe, en vannvarmer alla "motorvarmer" som går på diesel og ved hjelp av strøm som hentes fra solpanelene.

Løsningen vil ha en vanntank som magasiner varmen, og denne tanken inneholder ca 0,5Kwh energi pr liter.

Er du sikker på at det er såpass? Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp, mener jeg regnet meg fram til ca. 50kWh lagret i den mellom 95 grader og 30 grader. Da med 45% propylenglykol i tanken, noe som gir ca. 12,5% mindre energi enn med vann. Mao. 0,066kWh/liter. Så du har kanskje satt kommaet feil, om du regnet med litt mindre temperaturspenn, f.eks 90-40 grader?

Røilern

Du har rett, det skulle vært 0,05Kwh/liter


Fra boken Energyunlimted

"But now the theoretical background, which is very simple:
As stated in section 6.3.3, the heat capacity of water is 1.16 Wh per °C. Bringing 1 litre of water of 20 °C to the
boil would therefore take 1.16 x (100 – 20) = 93 Wh. In practice it takes more than 100 Wh, depending on the
heat capacity of the pan and other losses, which can be reduced by starting with warm water from the boiler
instead. So the figure to remember is 100 Wh per litre."


1,16Wh x 87.5% =1,015Wh for kjøleveske

Hvis man øker temperaturen på en liter kjøleveske fra 30 til 80 grader så har man tilført 50Wh/liter.
For   10liter  500Wh
For 100liter 5000Wh, 5Kwh
For 300liter 15Kwh


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på september 19, 2018, 16:49:55
Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp,.....


Hvilke komponenter har du valgt?
Hvor har du handlet løsningen?
Har du lyst til å dele design med oss?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på september 19, 2018, 18:35:01
Sitat fra: jkirkebo på september 19, 2018, 16:49:55
Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp,.....


Hvilke komponenter har du valgt?
Hvor har du handlet løsningen?
Har du lyst til å dele design med oss?

Tanken er fra Effecta, isolert BBS-modell (dvs. med dobbel vv-sløyfe og solsløyfe.

Ovnen er en Kratki Amelia 30kW med heisedør.

Styring skal bli Sorel XHCC men har ikke kommet så langt at den er handlet inn enda.

Doble bivalente shunter til to separate gulvvarmekretser (1 for tregulv og en for betonggulv). Styrt med PW, ARA598 motor.

Vexve Termovar for lading av tanken fra ovnen.

Gira termostater i hvert som styrer 230V termoelementer på samlestokkene. Luftføler i soverom/stue med tregulv, gulvføler i gang/bad med betonggulv.

Alle gulv med 20mm PEX. Spaltegulv med 22x123mm bord på trebjelkelag med 12,5mm gulvgips oppå (og varmefordelingsplater selvsagt). PEX-rør stripset til armeringsnett i betonggulvene.

Det gjenstår egentlig å finne ut hvor jeg skal handle XHCC og ARA598 motorene (som er et OEM-produkt som kun kan kjøpes via Sorel).

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Interessant med vannboren varme!

Lurer på en ting. Det er jo ikke så lett å regulere varmen i en vedovn. Hva skjer hvis vannet blir for varmt etter en har stormfyrt en iskald vinterdag?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: OS på september 19, 2018, 19:31:42
Lurer på en ting. Det er jo ikke så lett å regulere varmen i en vedovn. Hva skjer hvis vannet blir for varmt etter en har stormfyrt en iskald vinterdag?

Arne Bergli skriver at ovnen må ha
"Innbygd kjølespiral med montert termisk sikkerhetsventil"

Den kjøler ned ovnen ved å bruke "kaldtvann fra kranen" og dumpe det rett ut. Dette er selvfølgelig en utfordring på en hytte med begrensede vannressurser
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på september 19, 2018, 19:44:33
Sitat fra: OS på september 19, 2018, 19:31:42
Lurer på en ting. Det er jo ikke så lett å regulere varmen i en vedovn. Hva skjer hvis vannet blir for varmt etter en har stormfyrt en iskald vinterdag?

Arne Bergli skriver at ovnen må ha
"Innbygd kjølespiral med montert termisk sikkerhetsventil"

Den kjøler ned ovnen ved å bruke "kaldtvann fra kranen" og dumpe det rett ut. Dette er selvfølgelig en utfordring på en hytte med begrensede vannressurser

Det vil ikke fungere her, da kjølespiralen er laget slik at det ikke går an å tømme den for vann. Den vil i så fall fryse.

Jeg har tenkt å plassere en tank med 100-200L glykolblanding under hytta, koblet til kjølespiralen via en pumpe. Om "alarmen" går, dvs. temperaturen blir for høy, vil XHCC starte pumpa. Den henter kald glykol fra bunnen av tanken, kjører den gjennom kjølespiralen før den dumpes på toppen av tanken. Det bør gi meg tid nok til å håndtere situasjonen.

Ellers bør man selvsagt følge med på temperaturdisplayet under fyring. Det skal nok ikke så mye erfaring til før man vet hvor mange grader tanken heves på et innlegg av slik og slik størrelse.

Slyboy

Jeg fikk tilbud på dette anlegget fra en leverandør der det skulle benyttes vannkappe og vannbåren varme via en tank på 600 liter og kom frem til at dette kostet ca 90 000,- ferdig montert. Når jeg da har montert ett lifepo4 batteri på 20 kW over solcelle valgte jeg det bort siden jeg aldri vil klare å få dette lønnsomt.

Spørsmålet er jo; hvor mye penger skal du bruke på noe som absolutt ikke er evigvarende og vil generere kostnader hele veien i form av ventiler, termostater og rens?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

jkirkebo

Sitat fra: Slyboy på september 20, 2018, 14:06:18
Jeg fikk tilbud på dette anlegget fra en leverandør der det skulle benyttes vannkappe og vannbåren varme via en tank på 600 liter og kom frem til at dette kostet ca 90 000,- ferdig montert. Når jeg da har montert ett lifepo4 batteri på 20 kW over solcelle valgte jeg det bort siden jeg aldri vil klare å få dette lønnsomt.

Spørsmålet er jo; hvor mye penger skal du bruke på noe som absolutt ikke er evigvarende og vil generere kostnader hele veien i form av ventiler, termostater og rens?

For vår del er det snakk om å få fordelt varmen i en ganske lang og smal hytte. Verdien av varmt badegulv og varme gulv generelt er også ganske stor for oss. Å sprengfyre i stua for å få lunk i bad og soverom er vi ganske lei av, fryser på do og svetter i sofaen ;)

Endeli

Alternativet et å gå for en «bobil» løsning med vannbåren varme på gass.
Vurderte selv en Alde vannvarmer på gass før vi gikk for innlagt strøm.
Importert fra England så kom det på rundt 15K.

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på september 19, 2018, 16:49:55
Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp........

Hei Kirkebo - dette begynner å bli aktuelt for meg - hva er status på prosjektet ditt?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Har snakket med Sundwind og forstår atWallas kommer med varmekappe, for vannbåren varme. Noen som har sett på det?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på mai 01, 2019, 06:07:53
Sitat fra: jkirkebo på september 19, 2018, 16:49:55
Jeg har en 750L akkumulatortank jeg holder på å koble opp........

Hei Kirkebo - dette begynner å bli aktuelt for meg - hva er status på prosjektet ditt?

Status er at det ser noenlunde ut som på bildet, noen få rør til og en masse ledninger er koblet opp etterpå. Systemet har vært fylt med vann og trykktestet, deretter tappet ned og fylt med 45% glykol. Pumper er kjørt for å få ut all luft, er vel nesten i mål der. Systemet står med trykk på, skal opp om 3 uker og da kommer murer for å koble peisinnsatsen til pipa. Når det er gjort skal vi teste varming av tanken for første gang. Da får vi også varmtvann i kranen på kjøkkenet, det blir bra :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod