A123 Ombygging av 1.3Kwh LiFePO4 moduler

Startet av Røilern, mai 05, 2019, 06:59:33

Røilern

Jeg har et større antall LiPo mouler som er bygget opp som 7s3p - (3 og 3 celler i parallel - 7 av disse i serie) Fordi dette er LiFePO4 celler som har en nominell spenning på 3.3V så er det ikke ideelt i et 24V anlegg, men det går, problemet er bare at jeg får så mange enheter som må overvåkes når en BMS skal på plass. 7 pr modul x 40 = Svært kostbar BMS

Jeg ha derfor konkludert med at de må bygges om. Det har jeg tenkt til å gjøre ved å kutte opp den opprinnelige strengen som gir 7 x 3.3V og punktsveise inn en ny skinnen som kobler alle 21 cellene i parallel.

En mulig utfordring er at tilgjengelig punktsveise utstyr ikke ser ut til å håndtere mer enn 0.3mm "skinne" - Til hver celleguppe er det plass til 4-5mm x 2 av slik 0.3mm "skinne".   Spørsmål nr 1 er om dette blir nok gitt at hver celle kan belastes med 4A (5000W / 56 cellegrupper - hvis jeg bare har innkoblet 8 moduler)

Synspunkter og innspill mottas med takk.





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Har justert litt på batteribank design
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Hva slags celler er det du har når du opererer med cellespenning på 3,3 V?

jkirkebo opererer med cellespenning på 4,05 volt på Leaf celler:

Sitat fra: jkirkebo på mars 29, 2019, 15:07:20
Jeg anbefaler å kjøre 16S pakke (8 moduler i serie) og toppspenning på 64,8V. Nominelt blir dette en 60V batteripakke. Victron-utstyret håndterer opptil 66-70V avhengig av modell/type så 64,8V på topp skal gå fint. Da får man utnyttet en Leaf-pakke optimalt. Med 14S trenger man en ekstra modul (7x7=49, mens med 16S blir det 8x6=48).

Sitat fra: jkirkebo på mars 29, 2019, 21:53:08
Leaf-moduler er 2S2P ja, og du får koblet til BMS på midten så den får lest alle cellene. Det er mao. 3 tilkoblinger på hver modul. Derfor blir det 8 moduler i serie for 16S.

Anbefalt cellespenning på maks er 4,05V om batteriene skal vare LENGE.


Spør fordi jeg trenger å lære...

Dine celler vs. Leaf celler  ???
Man lærer så lenge man lever.

ThomasR

Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4
Disse har en lavere nominell spenning enn den type litiumionbatteri som bla Nissan Leaf bruker. 3,3V mot 3,7V


4,05V er den cellespenningen JKirkebø, undertegnede og flere har stilt vår laderegulator til å lade cellene opp til.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: ThomasR på mai 21, 2019, 13:25:28
Det er fordi cellene han bruker er av typen LiFePO4

Korrekt - Dette er LiFePO4 celler. Det er litt tilfeldig at jeg landet på denne teknologien, men hvis jeg forstår det korrekt, så er disse cellene mindre "aggressive" enn de som er vanlig i El-biler idag. De har mistet El-bil markedet fordi de er tyngre, og fordi BMS løsningene for de andre teknologiene er blir bedre og tryggere

Men for mitt +40Kwh hyttebatteriprosjekt så gjør det ikke så mye, og kanskje sover jeg bedre fordi jeg inbiller meg at de er sikrere.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Tusen takk for utredningene.

Da var det som jeg antok. - Man lærer så lenge man lever.  ;)
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod