Gress på fjellet

Startet av hyttejon, mai 19, 2019, 10:45:08

hyttejon

Hei, vi har en hytte på i Hemsedal ca 900moh. Etter bygging har vi planert litt rundt hytta (ca 300kvm) og skal så. Siden vi ikke er her ofte nok til å vedlikeholde en gressplen tenkte vi å bruke en eng/naturblanding (selv om jeg egentlig hadde lyst på en plen man kan spille boccia og krokket på)
Har vurdert Felleskjøpet sin Spire Natur blanding og Fjellfrø Hardangervidda. Har prøvd å finne litt info og virker som om Spire Natur kanskje vokser litt raskere men muligens ikke tåler vinteren like godt. Denne virker som om har gresstyper som egentlig kommer fra lavere strøk.
Fjellfrø Hardangervidda vokser ikke like fort men er kanskje litt mer hardfør. Gresstypene her skal være mer identisk med det som ellers er på fjellet.
Er det noen her som har prøvd noen av disse to og har noe erfaring eller gode innspill? Evt en gressplen som man ikke behøver å klippe hele tiden?

Ygnastølen

Hei

Vi har hytte i Valdres på 890 moh, og har brukt Felleskjøpets Fjellfrø. Vi klipper den ikke, og den er som en godt vokst plen med litt blomster i samt noen lange strå. Veldig fornøyd med den, klipper den dog et par ganger i sesongen, men trengs ikke. Den overlever vinteren og klarer seg helt uten stell:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Ygnastølen

Sitat fra: Ygnastølen på mai 20, 2019, 03:32:19
Hei

Vi har hytte i Valdres på 890 moh, og har brukt Felleskjøpets Fjellfrø. Vi klipper den ikke, og den er som en godt vokst plen med litt blomster i samt noen lange strå. Veldig fornøyd med den, klipper den dog et par ganger i sesongen, men trengs ikke. Den overlever vinteren og klarer seg helt uten stell:-)

Ser dette ble litt rart, det jeg mente å si at den trengs ikke å klippes, men vi gjør det et par ganger i sesongen ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

rogers

Jeg har brukt felleskjøpet sin Naturblanding på 900moh (Beitostølen). Vokser fint klarer seg selv selv. På utsiden av gjerdet klipper jeg ikke gresset, på innsiden klipper jeg 1 eller to ganger i løpet av sommeren.

Blanding av lavt gress, noen høyere strå og litt hvitkløver her og der.

Bildet under viser både utsiden og nyklippet gress på innsiden. Bildet med kuene viser også Naturblandingen. Har også sådd med den i veiskråningene.



Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod