Dimensjonering av 12V anlegg for weekenbruk

Startet av Gjaevert, mai 28, 2019, 21:40:26

This is a text Ad area

Ygnastølen

Hei

Alltid interessant med bilder og info på andres prosjekter, uansett ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

This is a text Ad area

Gjaevert

Tenkte jeg skulle oppdatere med bilder nå som alt er installert.
Ekstremt fornøyd med Victron enhetene som lar meg følger med over Bluetooth   ;D
Det nye panelet var svært, men det er vel en god ting.

Har koblet opp alt nå og fornøyd med oppsettet, ble inspirert til å være nøye med kabelføringer etter å sett diverse YouTube videoer.

Takk for all hjelp, sålangt!  :D

This is a text Ad area

Gjaevert

Prøver meg på en ny post her da jeg har et problem jeg ikke helt finner ut av.

Slik det er koblet idag har jeg Panel -> Victron SS 75/15 -> Batteri (2x AGM 155ah).
Ut fra regulatoren har jeg så en liten fordelingsboks med totalt 4 forbrukskurser.
Se skisse under.

Problemet jeg har nå er at når jeg starter vannpumpen (åpner kranen) så mister jeg spenning på de andre kursene i et par sekunder. Typisk da blinker lyset på de mindre kursene og TVen går i svart da inverteren også mister spenningen.

Forstår at det kan være underspenning i anlegget i de sekundene pumpen starter opp, men jeg er usikker på hva jeg kan gjøre for å løse det.
Lurer derfor på om noen har innspill?

Har tenkt på:
- Større kabeltverrsnitt til vannpumpekursen
- Større kabeltversnitt mellom regulator, batter og fordelingsboks.
- Batteribeskytter/annen enhet koblet inn i anlegget?

This is a text Ad area

Duperbrynte

1mm2 på 30w vannpumpe er å be om trøbbel, spesielt hvis du har mer enn noen centimeter til pumpa...

Jeg ville dimensjonert opp kablene hele veien. Selv har jeg 2,5mm2 til alt av lys (LED) og 6mm2 til alt som trekker litt strøm, som TV, vannpumpe, avtrekksvifte osv.

Prøv å mål spenningen på batteri, koblingspunkt, pumpe etc. for å finne ut hvor spenningsfallet skjer.

Sjekk ut med denne kalkulatoren: https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-sizing-tool.

Er ikke fagmann, men hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt inn endel 6mm2 og byttet til det mellom regulator/batteri/koblingspunkt og minimum 4mm2 ut til de større forbrukerene, kommer an på hvor langt strekk det er.

This is a text Ad area

Gjaevert

Sitat fra: Duperbrynte på august 19, 2019, 06:03:30
1mm2 på 30w vannpumpe er å be om trøbbel, spesielt hvis du har mer enn noen centimeter til pumpa...

Jeg ville dimensjonert opp kablene hele veien. Selv har jeg 2,5mm2 til alt av lys (LED) og 6mm2 til alt som trekker litt strøm, som TV, vannpumpe, avtrekksvifte osv.

Prøv å mål spenningen på batteri, koblingspunkt, pumpe etc. for å finne ut hvor spenningsfallet skjer.

Sjekk ut med denne kalkulatoren: https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-sizing-tool.

Er ikke fagmann, men hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt inn endel 6mm2 og byttet til det mellom regulator/batteri/koblingspunkt og minimum 4mm2 ut til de større forbrukerene, kommer an på hvor langt strekk det er.

Takk for input!
Kablene på forbrukskursene er der fra gammelt av, så planen er definitivt å bytte. Ble bare usikker nå om det potensielt nå også er noe annet som bør endres for å unngå dette fallet. Men da begynner jeg ihvertfall der!

This is a text Ad area

haskibr

Sitat fra: Gjaevert på august 18, 2019, 19:39:30
" og TVen går i svart da inverteren også mister spenningen."


Lengde på kabler og dimensjon er av stor betydning på 12v.
Foreslår som første forsøk å koble inverter direkte på batteri med egen kabel og sikring. Og passe på at inverter ikke står lengere unna batteriet enn nødvendig.

Om du allikevel skal bygge om store deler av det elektriske foreslår jeg å koble fordeling direkte til batteriet.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

This is a text Ad area

Gjaevert

Jeg ville gjerne plukke opp denne igjen for å høre om noen har input på sikringer.
Anlegget har oppdatert seg litt så jeg har en ny skisse her.

Spørsmål:
1. Ser sikring størrelsene riktig ut?
2. Er det noe fordel ulempe på automatsikring vs smeltesikring (AGU, bladstift, osv)
3. Hvilken størrelse bør man ha på sikring mellom batteri og busbar (hvis man trenger sikring der?)


This is a text Ad area

Røilern

12V anlegg?

12v x A = Watt

Det gir svar på de fleste spørsmål

Bare husk at spenningen ofte er noe annet enn 12V, 13V og mer, det gir imidlertid mindre strøm og som sådann ikke et problem. Strømmen stiger først når spenningen er lav f.eks 11V
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

Hyttesol

Angående sikringer vil jeg si at sikringen ikke nødvendigvis trenger å være tilpasset lasten, men heller det som kabelen faktisk tåler. Noen apparater kan jo ha krav/anbefaling om forankoblet sikring som da bør følges. Men vanligvis vil de være en god del større enn det apparatet normalt sett trekker.

Jeg synes kanskje 10mm2 virker litt lite for sammenkobling mellom batteri, busbar og inverter. Slik anlegget er nå kan du jo få opptil 100A gående der. Og litt avhengig av lengder på kablene så kan du få en del spenningstap som du vil ha minst mulig av på 12V.

Automatsikringer er jo praktisk, men noe i meg sier likevel at jeg synes det er greit å ha ihvertfall én smeltesikring som "siste utvei" dersom ting går virkelig ille. For en automatsikring kan feile enten fordi mekanikken henger seg opp, eller kontaktene brenner seg sammen slik at den ikke klarer å løse ut. Og da kan batteriene gi en strøm på flere 1000A der kablene blir rødglødende, helt til et eller annet svakt punkt i anlegget forhåpentligvis brenner over. Setter du inn ihvertfall én smeltesikring på kanskje rundt 200A, så blir den det svakeste punktet om alt annet feiler. En smeltesikring er så enkel i sin funksjon at den gjør ikke feil.

Men ta det likevel med en klype salt, for ingenting jeg sier her er "faglig begrunnet" med henvisning til noe. Uheldigvis så er det vanskelig å finne god informasjon eller folk med kompetanse på hvordan DC-systemer skal dimensjoneres og sikres riktig.

Ellers ser det ut som et ryddig og greit oppsett du har der med god fleksibilitet.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på juni 22, 2021, 21:06:18
Angående sikringer vil jeg si at sikringen ikke nødvendigvis trenger å være tilpasset lasten, men heller det som kabelen faktisk tåler.

Nja - jeg er ikke helt enig i dette.


God praksis er selvfølgelig å sørge for at sikringen ryker før ledningen smelter - det sier seg egentlig selv.

Men hvis du har en strømforbruker som skal bruke 10A når alt er i orden, som plutselig begynner å bruke 20A, så er det litt dumt om sikringen er på 25A og dermed ikke slår ut.

Mao jeg tenker det er god praksis å ha sikringer  som slår ut hvis noe feil skulle skje med utstyret selvom det ikke overbelaster ledningsnettet
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

Gjaevert

Takk for svar begge.

Har bestemt meg for å justere noe, ihvertfall koble 12V forbrukspanelet på forbrukskursen på regulator. Har noen fordeler mtp batteribeskyttelse, regulering av sol rett på forbruk vs lading, osv.

Jeg mener også at kablene er rett dimensjonert ifht tverrsnitt tabellene jeg har sett, alle avstander er under 0,5M her. Men alltid åpen for innspill!

Av sikringer tror jeg at jeg ender på:
- Inverter: 70/80amp smeltesikring. Tenkte en slik https://toppfritid.no/hytte/energi/sikringer/automatsikring-70a-utenp%c3%a5liggende-vannbeskyttet-108488-p0000012508.
- Regulator: 20amp bladsikring
- Busbar: 100amp av typen ANL eller Mega-fuse.

Føler jeg dekker det meste av både utstyr og kabler med de størrelsene. (Ihvertfall det div kalkulatorer på nett sier)

This is a text Ad area

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

This is a text Ad area

Hyttesol

Busbar er den svarte skinnen med 4 skrutilkoblinger i midten av tegningen. Som brukes parvis for å lage seg en kraftig "hoved pluss" og "hoved minus" hvor alle store laster og ladere kobles til.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

HEL

Har 2 sånne 120 watt paneler som jeg seriekobler:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/solceller/solpanel-120-w-p45144


Har strukket kabel nå, 10 kvadrat fra sparelys. Det ble ca 13 meter. Den var tjukk ja :)


Er denne 75/15 regulatoren fra Victron tilstrekkeleg?

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-SmartSolar-charge-controller-MPPT-75-10,-75-15,-100-15,-100-20_48V-EN.pdf


Har også fått tak i en 375 watt Victron inverter som jegikke fastmonterer men kobler til med klyper etter behov. Rekkefølge: klyper på, bryter på inverter på, bryter på pc etc på og samme rekkefølge motsatt når jeg slår av. Må invertern ha sikring?


Så har jeg også en Victron Centaur 30A lader som jeg akkurat monterte, funker knallbra. Men må den jordes?


Har ressonert rundt 200 watt regelen at man ikke får mer enn 200 watt ut av 2x120 watt panelene, at invertern ikke er fastmontert og at skjøteledningen til aggregatet går gjennom et hull i veggen men kontakten ligger løst og jeg kobler til skjøteledning under lading. En firkanta byråkrat ville kanskje ikke godkjent det men med litt common sense er jeg innafor med et «lite anlegg»

Har også fått tak i et par jordspyd jeg skal dunke ned utenfor skjulet og koble til aggregatet. Har det noen effekt? Jeg kan evt dunke ned et spyd til utenfor hytteveggen hvor Centaur ladern står og jorde den og?


Tilslutt. Får jeg noen ytterligere fordeler med bmv-712 monitoren utover blutooth styringen på telefonen?



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

This is a text Ad area

StefanPal

BMV monitoren gir en mye mer eksakt oversikt på forbruk og rest kapasitet på batteriet da den måler effekt inn og ut fra batteriet. Måle rest kapasitet fra V er meget unøyaktig da den avhenger av belastningen.
Så jeg hadde definitivt anskaffet en slik. Finnes og billigere varianter uten bluetooth.

Regulatoren skal være stor nok men min erfaring er at man raskt oppdager at man skulle ha hatt mer strøm... Da kan det være lurt og overdimensjonere regulatoren slik at man kan dobble antall solcelle paneler senere.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

This is a text Ad area

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

This is a text Ad area

StefanPal

Nei, ikke som jeg ser det.

En batterimonitor har en shunt som måler energi inn og ut fra batteriet.
Lademonitoren viser bare det samme som laderegulatoren på en annen plass..

Men her har du et billigere alternativ (699kr) uten bluetooth:
https://www.sparelys.no/batterimonitor-bm1-350a?gclid=Cj0KCQjwv5uKBhD6ARIsAGv9a-wBUUNSEwZo3VbHk7ZpIpQJEdCrZz7nXsJQZfkASxtWsaLxjlHyq8UaAvcGEALw_wcB
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

This is a text Ad area

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

This is a text Ad area

HEL

Sitat fra: jkirkebo på mai 31, 2019, 15:19:14
Skal man bruke paneler som er billige pr. watt er de på over 200W. De panelene leverer 30V eller mer og da MÅ man bruke MPPT-regulator.

Regulatoren begrenser strømmen til batteriene. Du kan i prinsippet koble på så mye paneler du bare vil, men har du en SmartSolar 100/30 vil det uansett aldri gå mer enn 30A til batteriene. 30A*14,4V=432W maks ladeeffekt. Men det er helt ok å koble på 2x275W paneler på en slik da panelene sjelden gir mer enn 80% av merkestrøm over tid. 550W*0,8=440W, altså greit tilpasset 30A regulator. Det er ikke mange watt-timene du går glipp av i løpet av en dag da, i forhold til en 50A regulator.


En liten dobbeltsjekk. Fikk 75/15 regulatoren fra Sparelys i posten i går.

Jeg har 2x120 watt paneler (seriekoblet) og skal kun bruke til lys og lading av duppeditter.

Altså 240 watt x 0,8 = 192 watt / 12,5 = 15,5 A

75/15 holder vel da? Jeg gidder ikke bruke mere penger (eller plass) enn nødvendig da vi ikke har behov for noe mer?

Og er en sikring på 15A korrekt på kabelen (13 meter 10mm2) mellom panel og regulator?



925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

This is a text Ad area

Hyttesol

Det går helt fint. Det er ingen regel som sier at solcelleregulatoren "må" være stor nok til å bruke all effekten fra panelene. Faktisk så har solkraftindustrien kommet til motsatt konklusjon, at skal man få mest ut av investeringen og riktig forhold av pengebruk på panel mot regulator, så er det mest økonomiske faktisk at regulator/microinvertere er bittelitt mindre enn effekten på panelene. Fordi det er en så liten prosentandel av tiden panelene gir full effekt, at "den store gevinsten" ligger i alle de øvrige tidspunktene. At effekten flater ut på peakene er derfor ikke et stort tap.

Du vil få et sted rundt 200W med den regulatoren. Det absolutt meste du vil få er: 15A * 14.4V = 216W. Men dette er avhengig av ladestatus på batteriene.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

This is a text Ad area

HEL

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod