Tine frossen vanntank med propan?

Startet av David, juni 13, 2019, 13:45:35

David

Har nå kun sommervann på hytta med 12-v strøm og aggregat. Pumper opp vann med lensepumpe til en 200 liter plasttønne plassert  oppe på en hems og bruker selvtrykk til kranen.  Nå vurdere jeg å skifte ut tønnen i plast med noe i rustfritt stål, eventuelt beholderen til en varmtvannsbereder.
Tanken var å sette et gassbluss (campingbrenner med 3 kg propanflaske) under tanken og tine det frosne vannet om vinteren. Har noen en idé om hvor lang tid det tar å tine 150 liter is på den måten? Kanskje idéen er urealistisk...

Et annet alternativ er å pumpe vann til vannbeholderen også om vinteren. Noe som har noe ide om det er mulig å pumpe vann med en kraftig lenspumpe (1000 watt) i 32 mm PEM-rør i 25 meter om vinteren i -10c eller om det vil fryse i løpet av de 3-4 minutter det (vanligvis) tar å fylle tanken. Gjetter at de vil gå bra men at problemet blir å rekke blåse rent røret etterpå før det fryser. Dvs at det går bra ved første hyttebesøk om vinteren men  mindre bra ved neste besøk.

jkirkebo

Sitat fra: David på juni 13, 2019, 13:45:35
Har nå kun sommervann på hytta med 12-v strøm og aggregat. Pumper opp vann med lensepumpe til en 200 liter plasttønne plassert  oppe på en hems og bruker selvtrykk til kranen.  Nå vurdere jeg å skifte ut tønnen i plast med noe i rustfritt stål, eventuelt beholderen til en varmtvannsbereder.
Tanken var å sette et gassbluss (campingbrenner med 3 kg propanflaske) under tanken og tine det frosne vannet om vinteren. Har noen en idé om hvor lang tid det tar å tine 150 liter is på den måten? Kanskje idéen er urealistisk...

Et annet alternativ er å pumpe vann til vannbeholderen også om vinteren. Noe som har noe ide om det er mulig å pumpe vann med en kraftig lenspumpe (1000 watt) i 32 mm PEM-rør i 25 meter om vinteren i -10c eller om det vil fryse i løpet av de 3-4 minutter det (vanligvis) tar å fylle tanken. Gjetter at de vil gå bra men at problemet blir å rekke blåse rent røret etterpå før det fryser. Dvs at det går bra ved første hyttebesøk om vinteren men  mindre bra ved neste besøk.

Hvor pumper du fra? Om du får lagt fall hele veien vil jo slangen drenere seg selv etetr at pumpa slås av. Vannet vil ikke fryse mens du pumper.

Hos oss pumper vi vann fra boret brønn hele året, et 3mm hull i slangen boret ca. 3m under bakkenivå sørger for at vannet renner tilbake til frostfri dybde når pumpa stopper. Den fyller opp en 150L buffertank inne i hytta, som vi drenerer ved å åpne en kran når vi drar hjem vinterstid. Fyllingen av buffertanken går automatisk, jeg har montert en nivåmåler i den og programmert varmestyringsenheten (TA UVR16x2) til også å styre med fyllingen av tanken. Når nivået kommer ned på 20% starter den pumpa, og stopper den igjen når nivået er 80%. Det tar vel et minutt eller så.

David

Pumper fra en håndgravd brønn fra 1800-tallet. Den ligger 25 meter og ca 5 høydemeter nedenfor hytta så vannet burde renne ut fra røret.  Et lite stykke er det flatt men det burde vel bli undertrykk i slangen  når mesteparten av vannet flyter nedover av gravitasjonen så usikker på om jeg må blåse ut røret i tillegg.  I nødsfall kan jeg  kanskje også bruke slik (blå) drenasjeslang som kan rulles inn og ut om vinteren.

Men hvor dypt i jorda  ligger dine slanger som ikke fryser imens du pumper og det renner tilbake? Hade tenkt å ikke grave noe særlig mer en  noen desimeter i den steinete jorda (frostfritt er på 200 cm dybde...). 

Noen som har erfaring av å ktine frosne  vannbeholdere om vinteren?


Jgytterdal@gmail.com

Hvor mye vann trenger du?
Har identisk situasjon hvor jeg pumper vannet fra en bekk 25m unna og ca 6 høydemeter under hytta.
Har installert en kraftig synkepumpe (1000w),og pumper vann hele året rundt ved hjelp av en polarflex slange m/varmekabel.
Som regel slipper jeg å tine pga tilbakefall.
Denne har fungert prikkfritt i 4-5 år.

https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/innendoersmekanisering/kukomfort/vann/vannslange-el-polarflex-15mtr--50271119/
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Når du først skal bruke gass kan du vel smelte snø? Kjøp en stor hyttekjele som du fyller med snø og setter på gassblussen eller vedovnen. Så bruker du en 12V pumpe til å pumpe vannet opp i tanken. Vil ta litt tid men å smelte en 200 liter isklump vil også ta tid.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KjellG

Så lenge det er god bevegelse i vannet må det gå langt før det er fare for frysing, kanskje fler hundre meter oppå bakken uten snø.
Pass imidlertid på ev tilbakeslagsventil fra buffertank inne. Om det siver tilbake drypp fra buffertanken ut i røret, vil dette kunne fryse. Har sett 110 mm avløp fryse igjen pga drypp. Best er et brudt innløp, da er du sikker på at vann ikke flyter tilbake og en får inn luft slik at vann kan renne tilbake mot 3mm hullet i brønnen.

jkirkebo

Sitat fra: David på juni 13, 2019, 16:11:28
Men hvor dypt i jorda  ligger dine slanger som ikke fryser imens du pumper og det renner tilbake? Hade tenkt å ikke grave noe særlig mer en  noen desimeter i den steinete jorda (frostfritt er på 200 cm dybde...). 

Mine rør fra brønnen går ikke under bakken, de ligger åpent i luft.

glamsland

Jeg holder på med en liknende sak; jeg har en badestamp jeg gjerne skulle ha fyldt opp med vannpumpa om vinteren. Tenkte da å legge en 32 pem oppå bakken, passe på at den ikke ligger i søkker i bakken sånn at den ikke drenerer seg. Planen er at når jeg stopper pumpa så renner vannet ut av slangen og tilbake i bekken.. eneste er at det kanskje er fort at inntaket er fryst når jeg kommer opp på hytta. Tenker da på den delen som går ned i bekken.. tiden vil vise..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod