Utvidelse av solcelleanlegg

Startet av Goosewater, juni 18, 2019, 20:51:16

Goosewater

Trenger noen råd angående mer lading og batterikapasitet til et 12-volts anlegg.

Det jeg har per i dag er følgende:
- 140 watt panel
- lithium 300 ah bluetooth batteri
- Batterilader 60A, Victron Centaur Charger 12/60
- Victron BlueSolar MPPT 75/15, laderegulator 15A
- Victron BMV-700 Batterimonitor
- Inverter 800W, Victron Phoenix 12/800 VE.Direct
- Victron Venus GX
- Kipor 2600 aggregat

Strømforbruket er tilsynelatende alltid økende, i sommerhalvåret har jeg litt forbruk hele tiden (4G-router, Netatmo værstasjon, D-Link kamera). Solcellepanelet plassert på tilnærmet sørvendt vegg, men er litt utsatt for skygger fra trær og takutstikk som begrenser strømproduksjon. Jeg har vurdert vindgenerator, men har nok landet på at det blir en rimeligere og vel så bra løsning å utvide med mer panel. Plasseringen blir i så fall flatt på sørvendt tak (lite skygger, men utsatt for snø om vinteren).

Om jeg kjøper følgende (hentet fra Sparelys), vil det kunne bli et fungerende oppsett?
- Solcellepanel 360Watt, ALL BLACK, mono (spenning inntil 60v)
- Lithium Batteri: LiFePo4 12V 300Ah, Bluetooth, Tb
- Victron SmartSolar MPPT 100/ 30, laderegulator 30A

Er det ok å bruke 2 solcelleregulatorer? Er det likegyldig hvilken jeg kobler forbruk via?

Vil overvåking av to panel med to regulatorer fungere via Venus GX?

Batteriet jeg har fra før er to år gammelt. Er det tilrådelig å koble samme to identiske lithiumbatterier men med ulik alder? Batteriet har bluetooth og kan lese av ladestatus via app. Har også batterimonitor, men den gir meg ikke korrekt SOC på batteriet. Er det noen som har tips i forhold til å fjernovervåke status på disse batteriene?

Det ble mange spørsmål, håper på gode svar...

etsvends

Sitat fra: Goosewater på juni 18, 2019, 20:51:16

Om jeg kjøper følgende (hentet fra Sparelys), vil det kunne bli et fungerende oppsett?
- Solcellepanel 360Watt, ALL BLACK, mono (spenning inntil 60v)
- Lithium Batteri: LiFePo4 12V 300Ah, Bluetooth, Tb
- Victron SmartSolar MPPT 100/ 30, laderegulator 30A

Er det ok å bruke 2 solcelleregulatorer? Er det likegyldig hvilken jeg kobler forbruk via?

Vil overvåking av to panel med to regulatorer fungere via Venus GX?

Batteriet jeg har fra før er to år gammelt. Er det tilrådelig å koble samme to identiske lithiumbatterier men med ulik alder? Batteriet har bluetooth og kan lese av ladestatus via app. Har også batterimonitor, men den gir meg ikke korrekt SOC på batteriet. Er det noen som har tips i forhold til å fjernovervåke status på disse batteriene?

Det ble mange spørsmål, håper på gode svar...


To regulatorer går fint. Gir selvfølgelig høyere egenforbrukt, men så lenge det er såpass med panel er det vel ikke noe problem.
Har du vurdert plassering av panel på veranda rekkverk ? ofte sørvendt, men kanskje utsatt hvis det er store snødybder. Frittstående stativ? min erfaringer at skygge fra takutstikk ødelegger SVÆRT mye lading! Det gjør at du mister nesten all lading på de beste timene.

victron 100/30 mppt har ikke utgang for forbruk så det løser seg enkelt.

Jeg har ingen praktisk erfaring med Venus GX, men skulle forundre meg om det ikke gå å koble til to regulatorer.

Jeg mener å ha lest at Lithium ikke er like følsom på forskjellig batteritilstand da batterispenningen er mer lik gjennom utlading/lading. Lest litt i forskjellige batteriers datablad og det virker som det er litt forskjeller om det kan kobles i parallell og/eller serie. Har vel med BMS å gjøre.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

jkirkebo

Jeg tror jeg ville kjøpt to nye paneler og solgt det gamle 140W m/SmartSolar 75/15. Det er faktisk en akkurat nå på denne FB-gruppa som trenger et slikt oppsett for drift av Jets-toalett:

https://www.facebook.com/groups/1326323660844535/

Med 2x310W paneler ville jeg gått for en noe større regulator, f.eks SmartSolar 100/50.

Du får da 35% mer lading, lavere egenforbruk og et enklere oppsett, for anslagsvis 1500 kroner ekstra.

Goosewater

Sitat fra: etsvends på juni 19, 2019, 08:03:03
Har du vurdert plassering av panel på veranda rekkverk ? ofte sørvendt, men kanskje utsatt hvis det er store snødybder. Frittstående stativ? min erfaringer at skygge fra takutstikk ødelegger SVÆRT mye lading! Det gjør at du mister nesten all lading på de beste timene.

Fin plassering av det panelet jeg har nå på vinters tid, for da går ikke sola så høyt at takutstikket skygger. Plassering av panelet på rekkverk blir veldig synlig og dominerende tror jeg. Samtidig blir kabelstrekk en del lenger.

Eneste ulempen med plassering på taket er snøen på vinters tid...

Goosewater

Boret nylig etter vann og det ble da montert en pumpe med startforbruk på 1700 watt. Jeg har ikke prøvd å starte pumpa med strøm fra den inverteren jeg har, men det gjør vel kanskje ikke noe å forsøke? Tenker likevel at det er aktuelt å bytte inverter til en større. Hvilke anbefalinger har dere? Hva med Phoenix Inverter 12/2000 Smart?

jkirkebo

Sitat fra: Goosewater på juni 24, 2019, 14:32:35
Boret nylig etter vann og det ble da montert en pumpe med startforbruk på 1700 watt. Jeg har ikke prøvd å starte pumpa med strøm fra den inverteren jeg har, men det gjør vel kanskje ikke noe å forsøke? Tenker likevel at det er aktuelt å bytte inverter til en større. Hvilke anbefalinger har dere? Hva med Phoenix Inverter 12/2000 Smart?

Det var synd du ikke fikk pumpe med softstart. Vi monterte en Grundfos SQE, denne trekker 1150W på maks men starter pent og pyntelig uten høy startstrøm.

Høy startstrøm er ofte et problem på 12V anlegg pga. spenningsfall. Har man uflaks synker spenningen såpass at inverter skrur seg av. Om det vil funger eller ikke med din pumpe er vanskelig å si uten testing.

Goosewater

Det er vel bare å gjøre et forsøk på å starte vannpumpa med den inverteren jeg har. Pumpa er av merket Grundfos i alle fall, husker ikke modellbetegnelsen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod