Kjøleskap med myk startstrøm som fungerer på 300W inverter?

Startet av Hyttesol, juni 23, 2019, 18:40:15

Hyttesol

Jeg er på utkikk etter et kjøleskap som skal drives med 300W inverter på hytte, og trenger et som ikke har så høy startstrøm. En selger hos elkjøp sier at moderne kjøleskap har variabel hastighet og egen inverter/frekvensomformer som styrer dette (og da unngår man den høye startstrømmen når kompressoren starter). Ikke alle de små billige skapene har dette, men han foreslo et Matsuiskap her (skapet skal stå under kjøkkenbenk): https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-og-fryser/kjoleskap/MUC50S18E/matsui-kjoleskap-med-fryser-muc50s18e-solv
Men jeg er litt i tvil på om dette faktisk har slik variabel hastighet. Han mener det har dette pga. 10 års garanti på motor, som er vanlig for inverterstyrte kompressormotorer, "men var ikke helt sikker".

Hyttetorget har et Gorenjeskap som de sier at går greit å drive på 300W inverter. https://www.hyttetorget.no/gorenje-r4092 Dette skapet har ikke fryser, men Skousen har et nesten identisk Gorenje-skap med fryser. Men igjen, ingen indikasjon på hvilken startstrøm vi snakker om her. Er det noen som vet hvilke merker og kjøleskapserier som kan brukes? Eventuelt vet om det finnes en form for mykstarter som kan kobles inn før vanlige kjøleskap? Batteribanken er 48V, så jeg har ikke enkel tilgang til 12V for 12V kjøleskap uten at batteriladingen kommer ut av balanse. Ønsker ikke gass.

Inverteren jeg har er en industriell inverter på 300W "nominell" / 360W "permanent overload" / 600W "5 sec peak overload", samt med avansert begrensning når den overbelastes. Da reduserer den spenningen ned til det nivået den klarer å levere istedenfor å kutte helt slik en "vanlig" inverter gjør. Inverteren klarer såvidt å dra i gang et eldre Bosch-skap som jeg har testet, men overbelastningsfunksjonen slår da inn, og alle lys dempes litt i 2-3 sek på redusert spenning før inverteren går tilbake til normaldrift med full 230V ut. Men tenker at dette er uheldig i lengden, og at det ikke er sikkert at den alltid klarer å få i gang kompressoren. Hvis inverteren da reduserer spenningen, kan det være at kompressoren bare blir stående og dure.
En "vanlig" 300W inverter jeg har, har ikke sjans i det hele tatt, og kutter strømmen umiddelbart når jeg kobler til kjøleskapet. Jeg tenker at en god test er at dersom en "vanlig" 300W inverter klarer å starte et kjøleskap så vet jeg at den industrielle inverteren bør klare det stabilt også.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

jkirkebo

Jeg tror du gjør det betydelig enklere for deg selv om du anskaffer en litt større inverter. Selv bruker jeg en Victron 48/800 til alt som alltid står på på hytta. Den driver fint kjøleskap, fryser, styring til varmesystemet og tre sirkulasjonspumper samt alt lys i hytta uten å noensinne klage.

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2573&category_id=238&option=com_virtuemart&Itemid=39

Hyttesol

Jeg er enig i at det enkleste kunne ha vært en større inverter. Den er kanskje litt i det minste laget. Men tenker uansett at det er greit med et kjøleskap som har litt mer "forutsigbar" oppstart enn en ren induksjonsmotor likevel uansett hvilken inverter jeg ender opp med. Inverteren min er i praksis kraftigere og mer robust enn det "300W" skulle tilsi i og med at den er bygget for å takle overbelastninger uten stans. Så hvis jeg slipper å oppgradere den så er den veldig grei til de lastene som alltid skal ha strøm 24/7 når vi er der. Altså kjøleskapet, TV, LED-lys, baderomsvifte og lading av f.eks. mobiltelefoner. Jeg har en større inverter (modifisert sinus) og aggregat (ren sinus) i tillegg til denne som brukes litt etter behov, men har større tomgangstrekk.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Jeg kjørte et lite 85cm høyt a++ kjøleskap med en 300w inverter uten problem en god stund.
Har beskrevet dette på en tidligere tråd.
Viktig at man velger en kvalitets inverter som tåler høyere startstrøm.
I mitt tilfelle hadde jeg en Victron 300w inverter.
Men det er viktig å tenke på hva du skal bruke ellers.
Man bruker som regel alltid mere strøm en man skulle tro.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod