Hvordan forbedre koblingene til solcelleregulatoren?

Startet av fatso83, juli 02, 2019, 11:29:20

fatso83

Har overtatt en hytte etter faren min, og som man kan se fra koblingene, så var han ingen elektroinstallatør  ;D  Spesielt håndteringen av den (altfor?) kraftige kabelen fra solcellepanelet fortjener kudos: siden den var for tjukk til å få plass ble 90% av kobberet  klippet bort så den kunne skrus fast ...

Hvordan kan jeg forbedre dette så det ser litt mer proft ut? Skaper det også noe brannfare slik det er, eller påvirker lading (får 7,5A på 160W panel, så virker ok)? Må vel være noen koblinger jeg kan klemme på/lodde på? Har loddeutstyr og hydraulisk klemme.

Og et tilleggsspørsmå for bonuspoeng:
Hva er boksen ved siden av solcelleregulatoren på bildet? Virker som "hovedsikring" eller noe slikt, men hva er poenget? Man kan jo skru av strømmen på regulatoren.

OS

Boksen til venstre for regulatoren er en 230V sikring. Du bør følge ledningene for å se hvor de ender opp.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

StefanPal

Den tykke kabelen fra solcellepanelet er for å minimere tap i kabelen.
Ju lenger strekk desto tykkere kabel for DC strøm (er egne tabeller på det)
At mesteparten er fjernet ved tilkobling har liten betydning utover at det ikke ser proft ut...

Kort strekking med tunn kabel gir ikke stort tap. Bare å passe på at ikke kabelen er så tunn at man får varmegang ved høy effekt. men med bare et 160W panel er nok det ingen risiko.

Sikringen på 220V tilsier vel at du og har en inverter til 220V.
Og da bør du nok oppgradere den til en sikring med innebygget jordfeilsbryter
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

fatso83

Takk for gode svar! Det var betryggende å vite at det ikke ble (betydelig) varmegang av å klippe bort mesteparten av kabelen.

Veldig bra å få vite at den boksen var 230V! Har nemlig en kontakt i hytta som gir 230V når aggregatet var koblet til en gitt ledning (hadde ingen inverter), men den kontakten sluttet å fungere for et par år siden. Siden all kablingen er skjult i veggen (eller under hytta) har det ikke vært mulig å følge den tilbake igjen (på noen enkel måte jeg kom på). Det at det er en 230V sikring der betyr nok at den kabelen gikk via den sikringen. Må sjekke at den ikke er gått, antagelig.

Røilern

Sitat fra: fatso83 på juli 04, 2019, 15:03:22
Takk for gode svar! Det var betryggende å vite at det ikke ble (betydelig) varmegang av å klippe bort mesteparten av kabelen.

Hmm, mesteparten av kabelen....

Du kan ikke gå fra 50 kobber tråder til 5 og tro at det går bra.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

StefanPal

Så lenge tverrsnittet på kabelen som er kvar er dimensjonert for effekten som skal passere igjennom kabelen så vil det gå bra.

Men det finnes nok penere og bedre løsninger...
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

eisvin

Det første jeg tenkte for å rydde litt er jo å flytte panelet 10 cm oppover, slik at du får litt mer rom under til å se hvilke kabler som faktisk går hvor. Og så tror jeg kanskje jeg hadde spandert på litt krympestrømpe og kabelklammer for å få det til å se litt mer ryddig ut.

Nå kjenner du forhåpentligvis din far, slik at du vet noe om hvordan det ser ut rundt omkring, men hadde jeg kjøpt noe som hadde sett slik ut hadde jeg nok lagt opp mye på nytt bare for å være sikker. Har gjort det i båten, og du verden så mye ledninger som gikk på kryss og tvers..

HEL

Sitat fra: Røilern på juli 04, 2019, 20:09:27
Sitat fra: fatso83 på juli 04, 2019, 15:03:22
Takk for gode svar! Det var betryggende å vite at det ikke ble (betydelig) varmegang av å klippe bort mesteparten av kabelen.

Hmm, mesteparten av kabelen....

Du kan ikke gå fra 50 kobber tråder til 5 og tro at det går bra.


Hvilke type skjøtehylser er best/sikrest ved skjøting av kabel eller reduksjon av tverrsnitt ved regulator?

Lønner det seg å lodde i tillegg?

Krympestrømpe med lim er vel lurt på alle typer skjøter, splitter og reduksjononer/økninger

Sukkerbiter? Det er ikke noe dårligere enn skruterminaler på regulator?

Innen 24 Volt på last, buss, anlegg, båt så brukes det kraftige spesialtenger og hylser/kabelsko hvor man ikke skrur i filler kordelene men heller kaldkrymper dem

Der det går mye strøm så bør det være mange kordeller for å øke det totale tverrsnittet?

PR kabel 2x2,5 (solid core) er vel OK på <10 meter strekk til 12V  led lyspærer?


Selv skal jeg ha et 16 kvadrat strekk på 13 meter fra panel (Max 200W) til regulator og forsker litt på beste løsning?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Det pleier som regel å gå bra uten. Med kabler i biler, båter og andre steder hvor det er vibrasjoner og bevegelse så må man vite hva man gjør. Men til hus og hytte er ikke det et problem.

De fleste skruterminaler er jo slik at de klemmer ned på kordelene, og har ingen skrue som vrir rundt slik som i en sukkerbit.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod