Fyre med diesel på Wallas m4000.

Startet av Sæters, juli 04, 2019, 08:01:03

Sæters

Har en Wallas m4000 som jeg ønsker prøve diesel på. Har hørt at man skal justere for blandingsforhold på kretskort ved overgang fra parafin til diesel og at slik mulighet kun finnes på nyere Wallas. Er det noen med m4000 som har erfaring med diesel eller noen som vet hva som kan gjøres?

2re

Hei,

Vi har en 40cc som er fra 2011, er fyrt med parafin og den har gått problemfritt i alle år. Tok en service på den for første gang for en mnd siden, da jeg måtte gå over til avgiftsfri diesel. Skiftet glødeplugg, tempføler og fundmentmatte. Tømte deretter diesel på tanken, og den har gått helt problemfritt siden. Etter det jeg kan se så er brenneren identisk på både m4000 og 40cc. Har ikke foretatt noen justeringer i det hele tatt.
230v
Wallas 40cc

Sæters

Det er vel egentlig bare å prøve, men hadde vært fint  med erfaringsgrunnlag fra flere og med lengre bruk. I bruksanvisningen på min står det kun parafin, mens det på 40cc vel står at man også kan bruke diesel. Vil nok allikevel tro, som deg,  at det er rimelig like brennere og at pumpe og dyse er rimelig identisk.

Jgytterdal@gmail.com

Hadde m4000 i flere år og har alltid kjørt på diesel uten et feilslag.
Diesel vil over tid sote litt mer en parafin og trenger litt hyppigere service i følge Sunwind sin serviceavd for Wallas.
Men han fortalte at de justerer de aller fleste de får inn til Service, slik at de kan benytte diesel.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Takk, nyttig med svar fra eiere av begge typer. Jeg vil tro at man kan kjøre ufortrødent med diesel uten nevneverdig justering ut fra disse utsagn. Hvis det kan fyres med parafin etter at brenneren er "justert for diesel etter service" uten at man har spesifisert dette, vil jeg tro at det ikke dreier seg om veldig mye forskjell. Og..hva er justert? Ser frem til enda mere erfaringsgrunnlag  :)

Jgytterdal@gmail.com

Etter det jeg skjønner er det ''minor details" litt mere luft i blandingsforhold ved diesel.
Jeg fyrte med diesel også før jeg justerte min 4000, og merket egentlig ingen forskjell.
Like varmt, lik flamme(blå) osv.
Min nye 40cc går på diesel uten problemer
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Jeg får prøve meg frem. Ser det er 3 potmetere med justerskrue, hvor det ene er for justering av høyde over havet, de 2 andre er lakkert over, mulig det er her det eventuelt justeres. Ser jo fort hvilke farge det er på forbrenningen og eventuell sotdannelse. Fin ovn, Wallasen.

2re

Det eneste negative jeg kan nevne etter overgang til diesel, er at det nå lukter under bruk. Har noen flere samme oppfatning?
230v
Wallas 40cc

Jgytterdal@gmail.com

Skal i praksis ikke lukte, da all eksos skal gå ut.
Da har du i såfall lekkasje inn i rommet.
Lukter det diesel eller diesel eksos?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

2re

Det er vel eksos/damp det lukter. Det var ikke antydning til lukt da jeg fyrte med parafin.
Tok jo en service før jeg gikk over til diesel. Var ut med brenneren. Kan det ha skjedd noe da kanskje?
230v
Wallas 40cc

Sæters

Sitat fra: 2re på juli 15, 2019, 17:40:52
Det er vel eksos/damp det lukter. Det var ikke antydning til lukt da jeg fyrte med parafin.
Tok jo en service før jeg gikk over til diesel. Var ut med brenneren. Kan det ha skjedd noe da kanskje?
Har du eksos gjennom vegg eller til pipe? Kjenner du eksoslukt bør det jo være en utetthet i avgassystemet.

2re

230v
Wallas 40cc

Sæters

Kan det være at du har en liten lekkasje i koblingen til pipa? Jeg kjente en eim av parafin før jeg flyttet Wallasen, men mens jeg reiv peisen rundt. Kjente at eksosrøret var litt løst, men vet ikke om det var årsaken.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod