Solceller på torvtak ved å feste i armering

Startet av fatso83, juli 05, 2019, 10:12:41

fatso83

Jevnt over går det igjen flere steder at man ikke kan montere solceller på torvtak (f.eks. på Otovos sider), og grunnen til det er vel at man ikke ønsker å penetrere membranen med tilhørende fuktproblematikk.

Har sett at at noen har løst dette her på forumet ved å feste cellene i torvhaldstokken, men det er ikke en løsning jeg ønsker å gå for. Men så leste jeg litt om torvtak på Byggforsk og kom over et avsnitt (vedlagt som byggforsk1.png) som egentlig handler om hvordan man motvirker sig i torva gjennom å lage en armering (se byggforsk2.png). Det er da plank som ikke er festet gjennom membranen, men som ligger under torva og holdes på plass av av wire til tilsvarende på andre siden (og tyngden av torva selvsagt).

I den løsningen ser jeg jo muligheten for å skru fast panelene! Da kan jeg bare bare ha noen 2'x3' som jeg lager et stativ på. Stativet kan jo kanskje også være selvlaget av impregnert trevirke (som beskrevet her)?

Hva tror dere om den løsningen?

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

fatso83

Da har jeg faktisk virkeliggjort konseptet. Jeg har laget en liten bloggpost med mange bilder fra byggingen.

Hovedkonseptene over er de samme, det er bare detaljer som er litt annerledes. F.eks. har jeg en ekstra wire på undersiden, i tilfelle det skulle komme en hundreårsstorm og rive panelene opp fra taket. Da flyr de bare noen centimeter opp (håper jeg) ... Vi får se i praksis når det har gått noen år :)


Ygnastølen

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Det så jo riktig så fint ut. Selv har jeg ingen mulighet for slik montering på mitt torvtak, grunnet voldsomme snømengder. Har satt de på en lyktestolpe fra bakken og fritt over takmønet i stedet for.

Stveito

Fullt mulig å få til en god løsning for torvtak,  Firmaet jeg jobber i har jobbet med dette nå i 2 år, og er fornøyd med løsningen.  Det som er viktig er at det er en helsveiset membran under. Og at løsningen leveres med panel overvåkning, dette pga torvtaket vokser og lager fort skygge på taket. 

fatso83

Sitat fra: Stveito på august 18, 2020, 20:49:54
Firmaet jeg jobber i har jobbet med dette nå i 2 år, og er fornøyd med løsningen

Så flott! Tror dere bare burde jobbe litt med SEO-en deres, for det var ikke noe særlig å finne da jeg startet. Søkte på "solcellepanel torvtak" nå, og første/eneste kommersielle treff som hadde noe med det å gjøre kom laaangt ned på siden. Antar det er Miljøtak AS? Tror det er mye å hente på litt markedsføring!

P.S. Innså plutselig at lenken til bildene var 404. Det er fikset nå!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod