Finnes det 12 V vannpumper som løfter minimum 4 m?

Startet av Fred Olsen, juli 20, 2019, 22:15:12

Fred Olsen

Jeg trenger en løsning for å hente vann fra en brønn. Vannet skal løftes ca 4 meter. Det er mange 220V vannpumper som løfter 4 meter og mer. Men det er vanskelig å finne god 12V pumpe som løfter vannet så høyt.

jkirkebo

Sitat fra: Fred Olsen på juli 20, 2019, 22:15:12
Jeg trenger en løsning for å hente vann fra en brønn. Vannet skal løftes ca 4 meter. Det er mange 220V vannpumper som løfter 4 meter og mer. Men det er vanskelig å finne god 12V pumpe som løfter vannet så høyt.

Du vil kanskje ha litt trykk på vannet også? Om pumpa løfter 4m og det er 4m opp vil det knapt sildre ut av slangen. Vil du løfte det 4 meter og ha 2,5 bars trykk i enden må du ha en pumpe som løfter 29m.

Brønnpumpa mi er på 230V, den løfter glatt 100m om det behøves. Normalt står vannet rett under bakken og da har jeg så kraftig trykk at vanlige Gardernia-koblinger ikke holder. Får ca. 75 liter pr. minutt, eller over en liter pr. sekund.

Kan det være aktuelt å kjøre en 230V pumpa via inverter fra 12V til 230V? Om du kjøper en pumpe med mykstart så trengs ikke så enormt stor inverter. Jeg tipper min ville gått fint på en 1200W inverter.

KjellG

Nå må en skille mellom lødtehøyde (sugehøyde) og skyvehøyde.

En vanlig hyttepumpe som suger fra brønn klarer ikke stort mer enn 6-7 m med ca 10m som en teoretisk grense. De gir imidlertid et statisk trykk på 4 bar, ca 40m.
Hva er det TS tenker på?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på juli 22, 2019, 17:26:09
Nå må en skille mellom lødtehøyde (sugehøyde) og skyvehøyde.

En vanlig hyttepumpe som suger fra brønn klarer ikke stort mer enn 6-7 m med ca 10m som en teoretisk grense. De gir imidlertid et statisk trykk på 4 bar, ca 40m.
Hva er det TS tenker på?

Ah, ja jeg tenkte selvsagt på nedsenkbar pumpe. Er det generelle gode grunner for å gå for pumper som suger istedenfor å skyve? Jeg kommer ikke på noen i farten...

KjellG

Rent praktisk kan frost og lange ledninger være et tema der det-er et stykke til vannkilden.
Generelt er det en fordel med skyvepumper. En ser det i borebrønner. Gamle anlegg med ejektorpumpe i kjelleren, nye anlegg med senkepumpe i borehullet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod