Hvor stort aggregat trenger jeg egentlig?

Startet av eisvin, juli 24, 2019, 07:22:38

eisvin

På hytta nå blir det installert et 48 volt litium anlegg med multipluss 48/5000/70 inverter/lader. Mye takket være gode råd, erfaringer og mye kompetanse på dette forumet.

Men så kommer det til aggregat da. Og da blir jeg litt forvirret..

Multipluss'en kan jo dytte 70A inn på batteriene, 70A x 57V (ladespenning) gir 3990W++.

Så da må jeg ha 4kW aggregat..

Men, det er jo ingen av aggregatene som jeg finner som har så mye strøm å gi..? Større aggregater har jo stort sett bare flere 16A utganger. 16A x 220V = 3500W.

Jeg hadde jo egentlig håpet på å kunne bruke et mindre aggregat - type tec 29 eller noe slikt. Hva skjer om jeg bruker det? Vil aggregatet knele eller vil jeg bare få mindre lading inn på batteriene?

Amatøren

Du må programmere inverteren til det den maks skal trekke fra aggregatet.

Dermed kan du bruke for eksempel et Honda EU10i eller EU22i. Små støysvake aggregater som også regulerer turtall ut fra belastning (sparer drivstoff) og de leverer ren sinus for finelektronikk.

Når aggregatet så går vil inverteren fordele effekten mellom forbruk og lading ut fra behov.
Man lærer så lenge man lever.

Jgytterdal@gmail.com

Dette er et utdrag fra Victron sin anbafalingstabelll.
Charger Size   Minimum Recommended Generator Size   240V AC Input Current Limit
800VA   2 kVa   5A
1200VA   2.5 kVa   7A
1600VA   3 kVa   10A
3000VA   5 kVa   16A
5000VA   8 kVa   25A

Dette bør vel sees på som veiledende og ikke absolutt.
Vedr stor nok kurs, har eksempelvis mitt Hyundai diesel aggregat en utgang med '' vanlig'' stikk kontakt for maks 16a, samt en større kontakt for 32a kursen.
Hvis du skal benytte Tec29, må du begrense ladestrømmen på Inverteren.
Tec29 blir jo veldig underdimensjonert her da desverre.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Jeg bruker Honda EU65iS, det kan levere 5,5kW kontinuerlig på 230V 1-fase (32A utgang). Jeg må dog begrense ladestrømmen litt da mine invertere kan lade med inntil 120A og det blir litt drøyt med min 53V batterispenning ;)


EU70iS heter vel erstatteren og den bør fint kunne levere 70A til batteripakken din. Den kan også fjernstartes slik at du kan få et helautomatisk system der Victron-systemet selv styrer aggregatet. Jeg har tilsvarende løsning på min EU65iS, der startes aggregatet automatisk om batterispenningen blir for lav. Også når vi ikke er på hytta.

eisvin

Men batteriene blir jo fulle om man stiller ned lader til 45A også? Da vil man jo kunne klare seg med et vesentlig rimeligere aggregat. Ulempen er selvfølgelig at man må kjøre det en og en halv time for å oppnå samme lading som en time med et større aggregat. Eller har jeg misforstått helt her nå?


ThomasR

Sitat fra: eisvin på juli 24, 2019, 18:47:29
Men batteriene blir jo fulle om man stiller ned lader til 45A også? Da vil man jo kunne klare seg med et vesentlig rimeligere aggregat. Ulempen er selvfølgelig at man må kjøre det en og en halv time for å oppnå samme lading som en time med et større aggregat. Eller har jeg misforstått helt her nå?



Du har helt rett! Du kan selvfølgelig bruke et mindre aggregat så lenge du er villig til å la det svive litt lenger!

Personlig syns jeg det er viktigere at det er stillegående enn at det kan utnytte Victronladeren maks (men selvsagt ikke altfor underdimensjonert heller).

Om vinteren (når man egentlig trenger aggregatet) kan/bør man heller ikke lade med for høy effekt på litiumbatterier i minusgrader...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

jkirkebo

Sitat fra: ThomasR på juli 24, 2019, 20:27:46
Du har helt rett! Du kan selvfølgelig bruke et mindre aggregat så lenge du er villig til å la det svive litt lenger!

Personlig syns jeg det er viktigere at det er stillegående enn at det kan utnytte Victronladeren maks (men selvsagt ikke altfor underdimensjonert heller).

Om vinteren (når man egentlig trenger aggregatet) kan/bør man heller ikke lade med for høy effekt på litiumbatterier i minusgrader...

Nei, har man vært dum og plassert batteripakken i et uthus så kan man få det problemet. Har man plassert den i et teknisk rom inne i hytta er ikke det noe problem, for da varmes den jo opp sammen med resten av hytta. Normalt går det noen dager fra man kommer opp til man trenger å lade med aggregat så sant solcelleanlegget ikke er svært underdimensjonert.


ThomasR

Jo da, hvis man har et velegnet rom inne i selve hytta, så blir de selvsagt varmet opp noe. Noe varme får man også i tilstøtende bod. Og selvsagt kommer det an på hvor i landet hytta ligger. Det er heller ikke alle som mener man trenger å ta hensyn til temperatur ved lading. Alternativ Energi i Grimstad sier f eks man bare kan «kjøre på», så vil batteriene begrense selv hva de kan ta i mot.
Poenget mitt var bare å gjøre TS oppmerksom på at vinterkulde KAN representere en utfordring.

Hvorvidt man bør gå for et aggregat som kan utnytte hele laderens effekt, avhenger jo også noe av bruksmønsteret i de mørkeste månedene. Hos oss har det relativt dyre aggregatet med autonom start knapt vært i gang en eneste gang etter vi byttet til 3kW inverter (før måtte det startes pga effektuttaket ved vaffelsteking, vedkløyve etc) og litiumbatteri. Så nå kunne vi klart oss med et simplere aggregat. Men vi er sjelden mange døgn på rad der i desember og januar.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

eisvin

Hehe, kulde og litium virker som en stor kjerne for debatter. Hvilket svar man får avhenger mye av hvilke batterier den du snakker med selger. Det var i hvert fall min erfaring fra en samtalerunde på hyttemessa. Blyselger: "du må ikke finne på ... virker ikke på vinteren..." Litiumselger: "ikke noe problem.. gamle myter og vranglære.."

Men nå tviler jeg på at dette blir et problem. Batteribanken plassert godt inne i et teknisk rom på hytta, og med 1200 w solcelleanlegg. I følge strømregnskapet laget på bakgrunn av kompetansen på dette forum, så skal jeg kunne klare en helg på hytta midtvinters uten å kjøre aggregatet med mindre konas vaffelbehov blir voldsomt. Og har jeg ikke klart å få hytta varm på tre døgn så reiser vi nok hjem.. ;D

Så teoretisk så trenger jeg bare aggregatet i jule- og vinterferien. Og da kan jeg leve med at den tusler og går en halvtime lenger annenhver dag jamført med hva det koster å skulle ha et aggregat som gir max lading.




ThomasR

Høres ut som et godt resonnement!

Personlig er jeg iallfall ikke i tvil om at pengene bør legges i god inverter, bra batteri og godt med paneler. Og det ser det absolutt ut til at du har gjort! Aggregatet spiller da en birolle.
Men selvsagt ulike erfaringer og meninger om dette.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

jkirkebo

Sitat fra: ThomasR på juli 25, 2019, 08:03:28
Hvorvidt man bør gå for et aggregat som kan utnytte hele laderens effekt, avhenger jo også noe av bruksmønsteret i de mørkeste månedene. Hos oss har det relativt dyre aggregatet med autonom start knapt vært i gang en eneste gang etter vi byttet til 3kW inverter (før måtte det startes pga effektuttaket ved vaffelsteking, vedkløyve etc) og litiumbatteri. Så nå kunne vi klart oss med et simplere aggregat. Men vi er sjelden mange døgn på rad der i desember og januar.

Ja, alt avhenger av bruken selvsagt. Vi er ofte på hytta 5-6 dager i strekk i desember og januar så da blir det litt aggregatkjøring for å lade. Med EU65iS må jeg kjøre aggregat i ca. 5 timer for å lade fra ca. 20% til 90%. Det er akseptabelt å gjøre hver 3-4. dag eller så. Et EU30iS ville brukt kanskje 12 timer, da begynner det å bli plagsomt siden vi ikke får gjort det mens vi er ute på tur eller lignende. Så for oss er det verdt det.

Jgytterdal@gmail.com

En annen ting med aggregat og vinterkjøring er driftsikkerhet.
Siden dette for svært mange er den eneste reele energi kilden for strøm, er det viktig at aggregatet starter ved lave tempr.
Driftsikkerhet og start ved - 20,  var to av mine kriterier.

Hadde et Tec29 som stadig vekk hadde startproblemer på vinterstid, som har ført til at vi har måttet avbryte oppholdet osv.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod