Hoggorm

Startet av Arne S, mai 15, 2009, 07:51:18

Arne S

Hytta ligg ved kysten, i eit område med hoggorm. Rundt hytta vert det slått gras og rydda men likevel har eg funne orm under terassen.
Har lest at den er snill og ufarleg men liker den ikkje likevel og konemor hyler.
Nokon som har gode kjerringråd korleis bli kvitt den, helst utan massakre?

arntos

Har hørt at huggorm ikke er spesialt glad i maur / maurtuer. Men på hytten min fant jeg en huggorm i solsteiken 7 meter fra maurtuen ved terrassen. Så vet ikke hvor mye hold det er i det ryktet.

Arne S

Ormer lever ikkje berre av mus men insekter osv også. Man kan ikkje gå til kjemisk krigføring av alt liv rundt seg heller.
Det eg tenkte på var om det finnest noko som lukter såpass motbydeleg for ormer at dei fann seg jakt og gøymeplass andre stader enn under terassen.

(Eg låg på kne med hodet nede i graset og monterte ei lita trapp da eg høyrte noko som rasla i litt tørt lauv. Få cm. frå nasetippen låg ein liten hoggorm. den hogg ikkje men kraup roleg vekk).

Arne S

Ingen gode råd?

Emil


Flytt en maurtue elelr to inn på tomten din - da finner huggormen andre steder å oppholde seg.

Kenneth S

Få tak i pinnsvin  ;D
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Arne S

Har søkt på internett, spurt krypdyrentusiaster og fagpersoner utan å få konkrete tips.
Så da får ein stole på eigne ideer. Har gått til innkjøp av ein solcelledreven "summer" egnet til å skremme mus og rotter. Den står nå planta i bakken i kanten av terassen og sender ut lyd og vibrasjoner kvart minutt. Er spent på om den virker avskrekkende nok, på uønska gjester.

Lars

Hadde eg hatt huggorm under hytta hadde eg vært glad for og oppleve å ha naturen så nært på meg, huggormen er ikkje så farlig som folk vill ha det til dens første forsvar er flukt dens andre er bit og dens tredje forsvar er bit med lit gift som ein blir lit sjuk av.

Så vidt eg veit er det ikkje registrert dødsfall av huggormbitt her i Norge

raitata

Hei! Her på traktene brukes det "Dyvelstrek", som kjøpes på apoteket. Dette midlet ha`s på i en sirkel rundt hytta/eiendommen for å holde ormen unna, men det bør være åpninger i "sirkelen" som blir påhatt, slik at ormen kommer seg ut dersom det er noen igjen. Jeg hadde villet lagt ut litt under hytta i første omgang for å se om det skremmer unna de ormene som eventuelt er der ennå. Spør om råd på apoteket i tillegg ;) Jeg har ikke prøvd dette selv da vi ikke er plaget av orm på eiendommen, men kjenner flere som har prøvd dette. Lykke til!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod