Gjenbruk av lagret elbilbatteri

Startet av Amatøren, august 13, 2019, 15:06:58

Amatøren

Har spurt på annet fora, men spør her også:

Lurer på om det er trygt (tenker ikke på HMS - Man må vite hva man gjør) å ta gjenbruk på elbilbatteri til solcelleanlegg (ja, må bygges om med ny BMS) som har vært lagret noen år uten å ha stått i bil.

Tanken er kapasitet, elde...

Noen formeninger om det?
Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på august 13, 2019, 15:06:58
Har spurt på annet fora, men spør her også:

Lurer på om det er trygt (tenker ikke på HMS - Man må vite hva man gjør) å ta gjenbruk på elbilbatteri til solcelleanlegg (ja, må bygges om med ny BMS) som har vært lagret noen år uten å ha stått i bil.

Tanken er kapasitet, elde...

Noen formeninger om det?

Så lenge batteriet har hatt greit spenningsnivå under lagring (fortrinnsvis 3,5-4,0V per celle) så skal ikke det være noe problem.

Amatøren

Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Ved bruk av Leaf batteripakke er det noen pakker man virkelig bør unngå (før/etter årsmodell)?

Hvis man skal utvide på senere tidspunkt, er det noe skille på årsmodell man ikke kan parallellkoble (batterikjemi bytte for eksempel eller annet som endrer kapasitet/spenning)?
Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på august 14, 2019, 09:35:20
Ved bruk av Leaf batteripakke er det noen pakker man virkelig bør unngå (før/etter årsmodell)?

Hvis man skal utvide på senere tidspunkt, er det noe skille på årsmodell man ikke kan parallellkoble (batterikjemi bytte for eksempel eller annet som endrer kapasitet/spenning)?

Jeg har en blanding av 2011 og 2013-modell moduler (Lizard og pre-Lizard), har ikke merket noen ulemper med det. Men jeg fordelte de likt på de 7 "pakkene" med moduler. Dvs. ikke noen pakker med kun de nyere modulene men like mange av de nyere i hver pakke. Slik at alle pakkene blir mest mulig like.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod