Ekstern antenne til mobiltelefon.

Startet av Tiriltoppen, januar 31, 2008, 18:39:16

Tiriltoppen

Er det noen som har tips om en god løsning for å bedre dekningen på hytta?

I dag får jeg sendt SMS men samtaler er håpløst å gjennomføre.

Setter stor pris på gode råd om en kombinasjon av mobiltype + antenne som bedrer dekningen.

Karlsberg

Hei,

Jeg lurer og på mobiltelfon. Vi har ikke signal i det heletatt på hytta, men noen hyttenaboer får inn refleksen fra andre siden av dalen så jeg tenke å prøve dette. Siden vi må ha ekstern antenne så lurer jeg på om noen har tips om hvilke mobiltelefoner som har ekstern antenneutgang? Har søkt og søkt på nettet, men jeg finner ingen nyere modeller som har det.

MVH

Karlsberg

ca119

Nei, var ikke lett å finne info om ekstern antenne eller ikke på nye mobiler!
Det letteste er vel å spørre i butikken (telehuset f.eks.) - de har vel bra peiling eller elkjop & co?

Har du testet om det er forskjell på dekning med telenor eller netcom?
Bør teste det, kanskje den dene fungerer og den andre ikke!
(Kontantkort koster jo ikke mye, evt spør naboen hva de har).

Fin artikkel angående tema.



Karlsberg

Hei!

Takk for svar og lenken til artikkelen. Oppe hos oss så er det statkraft som driver mobilantennen. Den har lik dekning av Telenor og Netcom signaler. Har begge operatører innen familien, og det er absolutt nada signal på hytta. Det er EDGE nett, noen som vet hvor raskt det er å bruke til dataoverføring?

HBOle

Moderne mobiltelefoner har normalt ikke antenneinngang, det enkleste er ofte å grave litt i skuffene og finne en kassert mobiltelefon som kan fungere som hyttemobil (eldre mobiler har som regel alltid antenneinngang).

For at man skal få utbytte av en ekstern antenne er det en forutsetning at signal finnes der antennen plasseres, dersom man finner et punkt med mobildekning (gjerne på hyttetaket) plasserer man antennen der.

Dersom det er "nada" signal i, utenfor og oppå hytta nytter det dessverre ikke med utendørs antenne, antennene er per i dag ikke så gode at de fanger opp signaler som ikke finnes....

Det finnes forøvrig gode dekningskart på nettsidene til Telenor og Netcom som kan gi hint om hvorvidt utendørs antenne er en fornuftig investering.
Mvh
Ole

arno

Jeg har en rimelig ny mobiltelefon, Nokia N95, som jeg bruker på hytten med ekstern antenne. Telefonen har riktignok ikke et uttak for ekstern antenne, men det finnes en antennekobler som du holder inntil mobilen din. Vips så har du tilkoblet ekstern antenne. Sjekk linken:

http://shopping.kelkoo.no/ssc-125801-nokia-ekstern-antenne.html

-ARno :)

Karlsberg

Hyttenaboene våre har heller ikke dekning på hytta, men de får fint inn signaler med ekstern antenne på taket. Antenna peker rett inn i fjellveggen og tar inn refleksen fra ei antenne som står lenger borte i dalen. Jeg tenkte å prøve det samme, men siden vi er mange på hytta så lurte jeg på om det er mulig å få til en liten sone innendørs/utendørs dekning på hytta? Noen som har erfaring med dette?

Karlsberg

Fant forresten denne siden med DIY repeaterutstyr. Ser ut til å være et godt alternativ for å få en egen liten mobilsone på hytta. De har repeatere for 900, 1800 og 2100 frekvenser. Hadde være moro å prøve til sommeren.

OS

Sitat fra: Karlsberg på mars 17, 2010, 20:50:38
Fant forresten denne siden med DIY repeaterutstyr. Ser ut til å være et godt alternativ for å få en egen liten mobilsone på hytta. De har repeatere for 900, 1800 og 2100 frekvenser. Hadde være moro å prøve til sommeren.

Link?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Karlsberg


Vidar1

Er bare Telenor og Netcom som har lov til å installere GSM repeaterutstyr i Norge.

Få tak i en gammel Nokiatelefon med antenneinngang, takantenne og antenneinterface har jeg kjøpt hos Claes Ohlson.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod