Krav til takhøyde i soverom og bad

Startet av Aalbork, august 19, 2019, 13:49:10

Aalbork

Hei

Er helt ny her og på dette med fritidsbolig. Vi har kjøpt en gammel falleferdig sjøbord i et område hvor det er regulert til bl.a fritidsbolig. Vi er i tanke/planleggingsstadiet og har noen spørsmål for å finne ut hva vi kan forvente. Det ligger bl.a noen rstriksjoner på mønehøyde, utseende etc, som jeg har full forståelse for, for å bevare helhetsinntrykket. på grunn av mønehøyde og minstehøyde over vannet er det litt begrenset hva vi kan få inn. Vi håper å kunne få til to etasjer i soveroms og bad-delen av hytta med en åpen stue/kjøkkenløsning. Er det restriksjoner på takhøyde i soverom og bad? For å overholde møne- og gesimshøyde og eksisterende takvinkel kan vi trolig få til takhøyde på 220 cm i første etasje (1 soverom og 1 bad) samt to soverom oppe hvor takhøyden er under 200 cm de siste 90 cm inn mot veggen.

Kim

jkirkebo

Sitat fra: Aalbork på august 19, 2019, 13:49:10
Hei

Er helt ny her og på dette med fritidsbolig. Vi har kjøpt en gammel falleferdig sjøbord i et område hvor det er regulert til bl.a fritidsbolig. Vi er i tanke/planleggingsstadiet og har noen spørsmål for å finne ut hva vi kan forvente. Det ligger bl.a noen rstriksjoner på mønehøyde, utseende etc, som jeg har full forståelse for, for å bevare helhetsinntrykket. på grunn av mønehøyde og minstehøyde over vannet er det litt begrenset hva vi kan få inn. Vi håper å kunne få til to etasjer i soveroms og bad-delen av hytta med en åpen stue/kjøkkenløsning. Er det restriksjoner på takhøyde i soverom og bad? For å overholde møne- og gesimshøyde og eksisterende takvinkel kan vi trolig få til takhøyde på 220 cm i første etasje (1 soverom og 1 bad) samt to soverom oppe hvor takhøyden er under 200 cm de siste 90 cm inn mot veggen.

Kim

220cm hadde vi på hytta før, jeg synes det var plagsomt lavt i stue/kjøkkendelen. Så om det er stue/kjøkken i 1.etg hadde jeg personlig gått for høyere takhøyde der på bekostning av takhøyden på soverommene oppe. På hytter er det jo ganske vanlig med sovehems der takhøyden er langt lavere enn 200cm.

Vi hevet taket på hytta og har nå nesten 250cm i stue/kjøkken. Det gir et helt annet inntrykk, for å si det pent.

steinis

Når vi bygget hytta så senket vi undergurten 20 cm (A takstoler) som resulterte i bedre plass på hemsen. Oppnådde faktisk ståhøyde for meg (190cm) midt etter mønet.
Dvs det ble mindre takhøyde i 1 etasje, men siden vi har åpen himling i stua så gikk det greit med litt lavere himling resten av 1 etasjen.

Alt dette da reguleringsplanen sier 4,2m mønehøyde fra terreng siden hytten er innenfor 60 meter fra vannet. 
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod