Endelig, Victron!

Startet av ThomasR, august 30, 2019, 06:19:47

ThomasR

Til informasjon for interesserte:

I firmware 1.42 til Victron Blue Solar og Smart Solar laderegulatorer, og gjennom endringer i selve Victron Connect Appen i versjon 5.9, har Victron gjort noen essensielle forbedringer som jeg og flere med meg har etterspurt siden i fjor.

(PS! Versjon 5.9 av Connect som inneholder FW1.42 rulles offisielt ut om noen uker. Per nå er det kun tilgjengelig som betaversjon. Anbefaler å vente til offisiell release for de som ikke er over snittet teknisk interessert).

Jeg installerte den nye betaversjonen i mitt anlegg, og her er forbedringene og feilrettingene:

- Fikset bug som gjorde at solregulatorene gikk fra bulk til absorpsjon 200mV "for tidlig"
- Mulighet for å velge mellom adaptiv og fixed absorpsjonstid
-Mulighet for å slå av og justere "tail current"
- Mulighet for å justere når regulatoren skal gå tilbake fra float til bulk
- Mulighet til å justere tillatt strømstyrke og varighet av automatisk periodisk equalize.


I mitt anlegg, med tidligere omtalt litiumpakke (med en litt enkel BMS) fra Alternativ Energi, får jeg nå følgende mulighet:

* Som før har jeg både absoprsjonsspenning og floatspenning på 28,35V (4,05V/celle). (Vurderer forresten å sette float litt under, 28,25V slik at batteriene får hvile litt)

* Sette periodisk equalize hver 14. dag eller f eks hver 30. dag på 28,7V (4,1V/celle). Jeg kan nå stille inn denne slik at når equalize kobler inn, så lades det med maks tilgjengelig strømstyrke inntil 28,7V er nådd. Da kan jeg velge om eq stopper i det 28,7V er nådd, eller om regulatoren skal holde spenningen slik en liten stund. (Jeg er klar over at man vanligvis ikke bruker EQ på litium, men i dette tilfellet gjør det nytten for å periodevis nå 4,1V/celle som er påkrevd for at denne pakka skal balansere skikkelig.) I forhold til tidligere slipper jeg å "manuelt" kjøre en lading til 4,1V/celle med jevne mellomrom.


Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

etsvends

Sitat fra: ThomasR på august 30, 2019, 06:19:47
Til informasjon for interesserte:

I firmware 1.42 til Victron Blue Solar og Smart Solar laderegulatorer, og gjennom endringer i selve Victron Connect Appen i versjon 5.9, har Victron gjort noen essensielle forbedringer som jeg og flere med meg har etterspurt siden i fjor.

(PS! Versjon 5.9 av Connect som inneholder FW1.42 rulles offisielt ut om noen uker. Per nå er det kun tilgjengelig som betaversjon. Anbefaler å vente til offisiell release for de som ikke er over snittet teknisk interessert).

Jeg installerte den nye betaversjonen i mitt anlegg, og her er forbedringene og feilrettingene:

- Fikset bug som gjorde at solregulatorene gikk fra bulk til absorpsjon 200mV "for tidlig"
- Mulighet for å velge mellom adaptiv og fixed absorpsjonstid
-Mulighet for å slå av og justere "tail current"
- Mulighet for å justere når regulatoren skal gå tilbake fra float til bulk
- Mulighet til å justere tillatt strømstyrke og varighet av automatisk periodisk equalize.


I mitt anlegg, med tidligere omtalt litiumpakke (med en litt enkel BMS) fra Alternativ Energi, får jeg nå følgende mulighet:

* Som før har jeg både absoprsjonsspenning og floatspenning på 28,35V (4,05V/celle). (Vurderer forresten å sette float litt under, 28,25V slik at batteriene får hvile litt)

* Sette periodisk equalize hver 14. dag eller f eks hver 30. dag på 28,7V (4,1V/celle). Jeg kan nå stille inn denne slik at når equalize kobler inn, så lades det med maks tilgjengelig strømstyrke inntil 28,7V er nådd. Da kan jeg velge om eq stopper i det 28,7V er nådd, eller om regulatoren skal holde spenningen slik en liten stund. (Jeg er klar over at man vanligvis ikke bruker EQ på litium, men i dette tilfellet gjør det nytten for å periodevis nå 4,1V/celle som er påkrevd for at denne pakka skal balansere skikkelig.) I forhold til tidligere slipper jeg å "manuelt" kjøre en lading til 4,1V/celle med jevne mellomrom.




Hei. Flott innlegg du skriver som er nyttig for oss andre som vurderer alternativ energi i fremtiden som batterileverandør.
Når du kjører EQ hver 14. Dag vil ikke bare spenningen bli stående høye med tilsvarende høy SOC slik at degraderingen av batteriet ville være den samme som hvis du ladet helt fullt hver gang eller har du et forbruk som tapper ned batteriet litt hver gang?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

ThomasR

Bra spørsmål, Estvends! Jeg glemte å skrive en ting:

Jeg har fortsatt Multiplusen på hele tiden, også når vi ikke er på hytta (til kjøleskap, utelys etc). Derfor blir ikke batteriet stående med så høy SOC mer enn noen timer.


Når jeg senere i høst grunnet lite sol slår av Multiplus ved avreise, kommer jeg til å sette toppladingsintervallene mye sjeldnere. Kanskje en gang i måneden. (Jeg kan også skru av og på Multiplus hjemmefra, slik at jeg evt kan sette den på over natta etter en topplading for å tappe ned igjen litt).
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Torstein

Ja endelig! Dette har jeg ventet på, og nesten gitt opp håpet. Pt lader jeg med en Morningstar MPPT, som fungerer utmerket i mitt oppsett, men uten de mulighetene Victron gir for sammenkobling mot andre «familiemedlemmer». Jeg avventer ny firmware, og skal koble om. Dette lover bra Thomas! :)

ThomasR

Sitat fra: Torstein på august 30, 2019, 15:31:47
Ja endelig! Dette har jeg ventet på, og nesten gitt opp håpet. Pt lader jeg med en Morningstar MPPT, som fungerer utmerket i mitt oppsett, men uten de mulighetene Victron gir for sammenkobling mot andre «familiemedlemmer». Jeg avventer ny firmware, og skal koble om. Dette lover bra Thomas! :)

Ja, veldig bra! Skal holde dere oppdatert på om alt nå virker som forventet!
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ThomasR

Da kan jeg etter egen testing av betaversjonen av Victron Connect 5.9 og firmwareversjon 1.42 for MPPT-laderegulatorene bekrefte følgende:

* Victron har fått fikset den langvarige bugen som gav overgang bulk-absorpsjon 200mV for tidlig
* Det har kommet innstillingsmuligheter som gjør regulatorene mer egnet i anlegg med litiumbatterier.

Jeg har de siste dagene kjørt test og hatt følgende innstillinger:
Absorpsjon: 28,35V
Float: 28,25V
Fast absorpsjonstid: 2 timer

Nå gjør regulatoren det man kan forvente:
- Står i bulk og lader med all tilgjengelig effekt frem til 28,35V er nådd
- Svitsjer så til absorpsjon og står med konstant spenning (og gradvis synkende strøm) i to timer
- Svitsjer til float etter disse to timene.

(Tidligere hadde den med tilsvarende innstilling svitsjet til absorpsjon ved ca 28,15V, og absorpsjonsstiden hadde begynt å telle ned. Ved litt overskyet vær hadde den da svitsjet videre til float før absorpsjonsspenningen ble nådd).


I tillegg til denne fiksen, så fungerer de nye funksjonene bra:

- Man kan nå velge mellom adaptiv eller fast absorpsjonstid

- Man kan selv bestemme hvor lav spenningen skal synke før regulatoren svitsjer tilbake fra float til bulk (Med litiumbatterier er det ingen grunn til at den skal gjøre dette, så bra å kunne sette denne svært lavt)

- Mulighet for å sette hvor lenge equalize skal vare, og hvor mange prosent av full tilgjengelig strøm det skal lades med (greit hvis man har en type BMS som krever opplading til 4,1V/celle av og til for balansering)


Dette er jo egentlig ikke noe revolusjonerende, det er slik det BURDE fungere. Men nå gjør det da endelig også det :-)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod