Montere solcellepaneler tett på vegg.

Startet av Amatøren, august 30, 2019, 08:26:01

Amatøren

I forbindelse med endringer på hytten (flytte batteribank til uthus og konvertere til 48 V) så trenger jeg tre paneler i serie. Jeg kommer ikke utenom det når jeg har mellomløsning med AGM batteriene før anskaffelse av elbilbatteri for ombygging.  >:(

Jeg skal ha paneler på taket av uthuset, men må ha paneler på veggen så jeg har lading vinteren også når det ligger sne på taket. Ikke helt ideell retning (øst-syd/øst), men det er eneste stedet jeg har mulighet for å samle tre paneler på vegg og da samme retning.

Hvordan vil dere anbefale at jeg monterer panelene så tett at jeg får de innenfor hjørnene på uthuset (tar jeg med tykkelsen på hjørnebordene så er veggen 3,036 m, men avrundet så blir det 3,0 m når de ligger utenpå hjørnebordet.

Ønsker anbefalt festeutstyr også.

Panelene jeg ser på er følgende:

SCCS Longi LR6-60PB-305M fra solcellespesialisten.no

Bredde på panelene er 991 mm. Kan en idé være å montere de på vertikale lekter som igjen skrus opp på veggen?
Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Jeg ville brukt skjøtejern. 4 stk. pr. panel. Biltema har billige. Skru fast to stk. som peker oppover og to som peker nedover, på øverste og nederste del av ramma. Deretter er det bare å skru panelene fast i veggen gjennom flattfjernene.

Du bør ha 10mm mellom panelene slik at de har mulighet til å ekspandere i varmen.

https://www.biltema.no/bygg/byggbeslag/vinkelbeslag/skjotejern-4-pk-2000022473


Amatøren

Flott tips.

Skal passe på litt mellomrom (selv om det ikke er ideelt plass messig).

Tusen takk!
Man lærer så lenge man lever.

KjellG

Utendørs er det bare varmforsinket som duger. Er de Biltemagreiene det?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på august 30, 2019, 23:00:45
Utendørs er det bare varmforsinket som duger. Er de Biltemagreiene det?

Jeg mener de er det, men er ikke 100% sikker. Jula har tilsvarende men med 4 hull, til ca. samme pris, de er oppgitt å være varmforsinket. 


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod