Turisthytte må fjerne vindmølle

Startet av Amatøren, august 30, 2019, 09:10:59

Amatøren

Trodde det var viktig å se på utslipp og miljøkonsekvenser av det.

Sitat fra: TU.noTuristhytte må fjerne vindmølle: – Nå må vi bruke mer dieselaggregat

Fylkesmannen har sagt nei, og den 18 år gamle vindturbinen må tas ned i vinter. Strømmen erstattes av diesel og gass.

– Det er leit. Jeg trodde at dette var bærekraftig, men det var det tydeligvis ikke. Vindturbinen står i nasjonalparken, så fylkesmannen sier at den er et fremmedelement. Man skulle jo tro at et dieselaggregat også er et fremmedelement, men tydeligvis ikke i fylkesmannens hode, sier Knut Harald Brekke.
Man lærer så lenge man lever.

KjellG

Kunne jo vært malt grønn i det minste.
Solceller og vakuumrør på taket er kanskje innafor?

Ellers, en hytte som ble revet i Fredrikstad fikk pålegg om å fjerne en 50 år gammel «privatiserende» flaggstang før ny hytte kunne oppføres. Synes jeg ser en forstyrrende hvit pinne her?

Jutulhaugen

Kudos til fylkesmannen som ikke lar seg rive med av miljøhysteriet som har tatt helt av nå. En så stor vindturbin er uansett en stor visuell forurensning.
Og når dette att på til ligger i en nasjonalpark, støtter jeg vedtaket 100%.

Et moderne godt støydempet dieselaggregat er ikke mye til sjenanse.

Hvor mye diesel kan de bruke i året, 4-5000L? Til sammenligning vil taxefuel (det den bruker før avgang) på en A380 på Heathrow fort være over 2000L. Og det er før de er i lufta...
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

fanten

I Nord Aurdal kommune mener man at solceller ikke hører hjemme i fjellheimen da det ikke passer inn med tradisjonell byggeskikk og at de ikke er i mørke og matte nok i fargene.

Vi må få endret disse holdningene og det gjør vi med å spre og publisere disse absurde beslutningene.
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

Jutulhaugen

Sitat fra: fanten på august 31, 2019, 19:38:04
I Nord Aurdal kommune mener man at solceller ikke hører hjemme i fjellheimen da det ikke passer inn med tradisjonell byggeskikk og at de ikke er i mørke og matte nok i fargene.

Vi må få endret disse holdningene og det gjør vi med å spre og publisere disse absurde beslutningene.

Sier du her at Nord Aurdal ikke tillater bruk av solcellepanel generelt? Eller er det ifm med en særskilt byggesak?
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

KjellG

Tak er ikke enkelt. Tretak, mørkt når det blir lagt, lyser hvitt i nattlys etter få år.
Vi har gammelt Vossaskifertak, lyser hvitt på flyfoto.
En hytte ved sjøen har slu-blikk, speiler og reflekterer i månelyset.
En blir stående ved torvtak.

fanten

Ja i LNF området i Nord Aurdal vil de ikke godkjenne bygging av ny hytte med et større areal med solceller - jeg har antydet minimum 6 m2 - og det sier de er for mye.
15x320Wp solcellepaneler
2xVictron SmartSolar MPPT 250/70
Victron Quattro 48/8000/110
15 kWh Lithium MG HE - BMS MG Master
Honda EU70 is
Wallas 40EA - Vannbåren varme

jkirkebo

Sitat fra: fanten på september 02, 2019, 21:14:17
Ja i LNF området i Nord Aurdal vil de ikke godkjenne bygging av ny hytte med et større areal med solceller - jeg har antydet minimum 6 m2 - og det sier de er for mye.


Hva med å bruke slikt solcelletak da, som dekker hele taket? Da blir det jo en integrert del av hytta. Jeg ser disse er brukt bl.a på kirker. Duger de til det bør de duge til en hytte ;)

Amatøren

Sitat fra: NRK6. sep. 2019 overstyrer miljøvernminister Ola Elvestuen vedtaket fra Fylkesmannen og bestemmer at vindmølla skal få stå.

Sitat– Jeg har besluttet å endre vedtaket. Vindmølla på Heinseter får stå. Vi ønsker å fjerne dieselaggregat fra alle turisthytter. Da blir det meningsløst å rive denne vindmølla, sier Elvestuen.

Les sakens utvikling her på NRK.
Man lærer så lenge man lever.

Jgytterdal@gmail.com

Kudos til Ola elvestuen, som går inn og endrer et helt hodeløst tiltak.
Egentlig helt utrolig at dette er en sak i det hele tatt.
Det er vel liten tvil om at vindktaft fungerer!!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod