48V batteribank tom?

Startet av rox, august 31, 2019, 21:13:50

rox

Heisann! Kan noen svare meg på når en 48V batteribank er "tom" ? Er det så enkelt som å plusse 4 stk tomme 12V batterier? I så tilfelle vil den være tom på 46.8V, så det tviler jeg vel for.. ??? Ser at inverteren min har DC cut off på 42V og autostart av aggregat på 46V. Siden batteriene ikke har godt av flere dype utladinger, ønsker jeg å starte aggregatet når batteribanken er på ca 40-50%



Mvh
Christoffer

Jgytterdal@gmail.com

Hva slags batteri type bruker du?
Det har svært stor betydning for hva som normalt defineres som - "tom''
Hvis du kjører agm/gel eller flooded batterier, bør du aldri kjøre de lavere en 50%. Jeg kjører aldri mine Rolls flooded batterier under 75%.
Den sikreste måten å drepe slike batterier, er å dyputlade hyppig.
Spenningen er en svært usikker måte å definere SOC på
(state of charge)
Hvis du ikke har en batteri monitor, anbefales det.
Da vil du ha mye bedre kontroll.

Lithium batterier derimot, er en helt annen sak. De kan nesten lades helt ut. Kanskje opp i mot 90% utlading
Der er det sikker mange kompetente herrer på forumet som kan bidra med kunnskap.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

rox

Hei, takk for utfyllende svar! Jeg har agm/gel batterier og jeg har lest at de ikke skal/bør tappes lenger ned enn 50%, så det er derfor jeg er ute etter en slags "fasit" her. Mitt opplegg nå er  4 stk 12v som er seriekoblet, hver på 350Ah. Total kapasitet er rundt 17KW, altså ca 8500W tilgjengelig. Har en Axpert 4K inverter, som forer hytta med 230V.
Men av displayet på inverter ser jeg bare spenningen på batteribank ??? Ser naturligvis lading fra panel eller aggregat (målt i watt) men hvordan vet jeg når batteribanken er 50%? Batterimonitor er jo integrert i inverter siden jeg kan lese av tilstand på batteribank i volt?

Jgytterdal@gmail.com

Som sagt så er batterispenning en litt usikker måte å definere ladetilstand, pga forskjeller i temp osv.
En batteri monitor ala Victron bmv200, har en stor 500a shunt som registrerer strøm både inn og ut av batteriet, dermed holder den ganske godt greie på forbruket ditt.
Anbefales på det sterkeste. Koster under 2000 kroner på Sparelys.No
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Jeg ville nok personlig ha startet aggregatet på 48V (4x12,0V) samt hat inverter shut-off på 46V (4x11,5V). Ihvertfall ikke lavere enn dette.

rox

Ser absolutt den, jkirkebo! Har endret start av aggregat fra 46V til 47V, men kanskje d er like greit å sette den til 48V! Som dere ser på bildet så viser displayet en prosentandel av batteribank (den i midten) 1 strek betyr 0-25%, 2 strek 25-50% osv.. kan evt følge med på denne å se når aggregatet starter, men det var fryktelig tungvindt :o


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod