Hvordan utnytte Color Control GX uten nett?

Startet av eisvin, september 01, 2019, 15:57:16

eisvin

Hei.

Hytta er straks ferdig, og inne på det tekniske rommet er det satt opp en MTTP, Multiplus, og en Color Control GX som jeg fikk med i pakkeløsningen. Men hvordan får jeg egentlig utnyttet den best mulig? Det er jo mye data som samles der.

4G-ruter som står på hele tiden? Denne drar jo en del strøm. Og skal jeg ha Wallas med "ring hytta" funksjon så begynner det å blir mange sim-kort og abonnementer som skal ordnes. Eller finnes det muligheter for å styre Wallas fra GX´en?

Sette inn SD-kort? Da lagrer den informasjonen, og dette kan leses av i ny og ne. Men ingen "real time".

Victrons Bluetooth-dongle. Kan den i det hele tatt kobles til CCGX? Gir jo mange muligheter, men kun når man er på plassen.

Hvordan har dere løst dette?


Jgytterdal@gmail.com

Color control GX er jo ment å kobles opp mot Victron sin portal på nettet (vrm portal). Til dette kreves at ruteren står på hele tiden.

Du kan selvfølgelig lese av noe data når kommer opp på hytta, men jeg vil si at verdien vil være begrenset.
Vrm portalen samler dataene, du akkumulerer og gir det masse statistikk om forbruk lading etc

I mitt tilfelle fungerer det slik, da verdien av å ha denne informasjonen tilgjengelig er meget stor. Hvordan er tilstanden på systemet på den kaldeste tiden året osv.
Min dlink 4g ruter står på 24/7/365, og bruker minimalt med strøm.

Mitt '' vinteroppsett'' med Victron MP skrudd av bruker ca 15w konstant, og består av : 4g router, CBW310 (rele enhet), Victron 24-12v omformer samt Netatmo værstasjon.
15W x 24=  360Wt pr døgn.

Dette fører sikkert til at jeg må lade med aggregat litt oftere, men synes drt er en liten pris å betale for den tryggheten det gir å ha full kontroll når man ikke er på hytta.

Les også denne artikkeken om LoraWAN
(long rage wide area network)

https://www.victronenergy.com/blog/2017/08/31/free-internet-connection-using-lorawan-to-vrm/



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Sitat fra: eisvin på september 01, 2019, 15:57:16
Hei.

Hytta er straks ferdig, og inne på det tekniske rommet er det satt opp en MTTP, Multiplus, og en Color Control GX som jeg fikk med i pakkeløsningen. Men hvordan får jeg egentlig utnyttet den best mulig? Det er jo mye data som samles der.

4G-ruter som står på hele tiden? Denne drar jo en del strøm. Og skal jeg ha Wallas med "ring hytta" funksjon så begynner det å blir mange sim-kort og abonnementer som skal ordnes. Eller finnes det muligheter for å styre Wallas fra GX´en?

Sette inn SD-kort? Da lagrer den informasjonen, og dette kan leses av i ny og ne. Men ingen "real time".

Victrons Bluetooth-dongle. Kan den i det hele tatt kobles til CCGX? Gir jo mange muligheter, men kun når man er på plassen.

Hvordan har dere løst dette?



Du kan bruke en av de ledige releutgangene på Wallas til å slå av og på 4G ruter hvis du ønsker å sjekke innimellom uten å ha den på hele tiden. Noen bruker også et tidsrele som slår på strøm til ruter 2 ganger i døgnet for eksempel. Uansett krever dette 2 abonnementer da wallas pr nå ikke kan styres fra Wifi eller annet net.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

kristianh

Hos meg kommer ikke sola aldri over et fjell vinterstid, og batteriene tappes derfor litt. Har kun CCGX på og et SMS-relé der jeg kan skru på 4G i f.eks. 30 minutter ved en SMS. Dette SMS-reléet bruker kun 7 mA i standby og CCGX bruker vel under 100 mA på 24V. Det er likevel nok til at i vinter (pleier normalt å få kjørt aggregat en gang eller to på vinteren, men gikk i vinter) kuttet strømmen på batterivakten. Den er relativt konservativt stilt inn, nettopp pga. dette. Men som vedlagt graf viser kunne jeg ikke hatt internett kontinuerlig på vinterstid.
Men er godt fornøyd med løsningen med å kunne sende SMS for å skru på nett, da lastes all data opp fra CCGX til VRM. Victron endret faktisk hvordan de lagrer data på minnekort etter at jeg sendte de en forespørsel om det. Tidligere lagret CCGX kun 48 timer historikk og skrev over det eldste. De endret dette til at den lagrer så mye det er plass til på minnekortet og så laster opp dette når internettilkobling er tilgjengelig.
Har også noen bistabile reléer som kan trigges med en puls. Kan da f.eks. også via SMS sette internett til å være alltid på uten at relé må være strømsatt (strømsatt relé trekker ca 30 mA). En annen fordel med SMS-styring av internett er at jeg kan restarte 4G-ruter dersom den skulle henge seg opp.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod