Sammenheng mellom maksimal effekt og batteristørrelse

Startet av fatso83, september 12, 2019, 14:46:53

fatso83

Inntil nylig har jeg ikke tenkt på at batteristørrelse har noe å si for annet enn antall amperetimer det kan levere, men etter jeg installerte en 220V inverter ser jeg at spenningen detter i gulvet (typ 9V) når jeg drar i gang vinkelsliper og lignende, og inverteren kutter ut.

Med andre ord: belastningen får spenningen til å falle.

Dette er jo sikkert barnelærdom for folk på elektro, men ikke noe jeg har lært på skolen :D Det jeg lurer på er hvordan jeg kan finne ut hvordan jeg skal beregne batteribank ut i fra levert effekt (maks kontinuerlig og toppbelastning)?

Er det noen tommelfingerregler her man kan benytte, eller gjelder det å slå opp på noen tall hos den enkelte batteriprodusent?

Per i dag så er jeg bare satt opp med ett stykk 290 Ah Concorde Sun Xtender. Jeg ønsker f.eks. å kunne levere 1200W kontinuerlig.

ThomasR

Dette er en utfordring når man skal dra høy effekt ut av bly-syrebatterier, særlig i en 12V konfigurasjon, siden strømstyrken (antall ampere) blir så stor.

Årsaken til spenningsfallet er batteriets indre motstand. Jo større strøm som leveres, dess større blir spenningsfallet (grovt sett gitt ved U=R(indre) • I

Ved å parallellkoble to batterier vil man kunne se noe mindre spenningsfall siden strømstyrken gjennom hvert batteri blir mindre (teoretisk sett halvert)

Ved å seriekoble flere batterier til 24V, eller enda bedre 48V, reduseres strømstyrken i hele kretsen på DC-siden. Det er det beste.

Litiumionbatterier har mindre problemer med dette pga mye lavere indre motstand.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

fatso83

Takk for svar. Dette er jo ikke blysyre, men AGM. Antar det er samme problem, like fullt ...

ThomasR

Sitat fra: fatso83 på september 12, 2019, 15:42:23
Takk for svar. Dette er jo ikke blysyre, men AGM. Antar det er samme problem, like fullt ...

Jepp! Et AGM-batreri er i bunn og grunn et bly-syrebatteri det også.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

etsvends

Du vil gjerne finne informasjon om dette i databladet, men det vil jo forringes når batteriet blir eldre.
Jeg har 2x350ah fra sparelys og kjører fint vaffeljern på 1000w pluss litt annet. Spenningen faller til rundt 12,4v ved 100A trekk.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

ThomasR

Sitat fra: etsvends på september 13, 2019, 06:44:17
Du vil gjerne finne informasjon om dette i databladet, men det vil jo forringes når batteriet blir eldre.
Jeg har 2x350ah fra sparelys og kjører fint vaffeljern på 1000w pluss litt annet. Spenningen faller til rundt 12,4v ved 100A trekk.

Det er jo veldig bra!
Tyder på en indre motstand på om lag 0,006 ohm per batteri.

Enig i at trådstarters batterispenning faller vel langt ned... Kan jo tyde på at batteriet har sulfatert en del, og har fått økt indre motstand.

La oss anta det trekkes 150A fra batteriet når vinkelsliper starter.
Og spenningen faller fra 12,7V til 9,5V

Forutsatt at denne spenningen er målt rett på polene og ikke etter tap i kabler, så gir jo det en indre motstand på
3,2V/150A = 0,02 ohm


(Disse antall ohm må tas med en stor klype salt, men gir jo en pekepinn på at trådstarters batteri har mye høyere motstand)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod