Nødvendig å avbryte lading?

Startet av ThomasR, september 16, 2019, 09:07:31

ThomasR

Mitt nylig ervervede datablad til Lion LEV50-cellene som sitter i min batteripakke sier at lading bør avbrytes nå ladestrømmen går under 0,5A

For min pakke med 7 moduler i serie, der hver modul består av 8 slike celler i parallell, vil det si at lading bør avbrytes når ladestrømmen faller under 4,0A

Dette kan selvsagt konfigureres i MPPT-regulatoren ved å sette float et par hundre millivolt lavere enn absorpsjon, og sette at absorpsjon avbrytes når «tail current» faller <4,0A

Men jeg tenker som følger:
Dette er vel bare viktig hvis man lader til maks anbefalt spenning, altså 4,1V/celle?

Så lenge man bare lader til 4,05V/celle, så kan man vel trygt lade konstant, altså til ladestrømmen faller til 0A?
Med andre ord:
Lader man til 4,05V/celle, så kan man ha både absorpsjons- og floatspenning på dette.
Lader man til 4,1V/celle, så bør man sette float noe lavere, slik at lading avbrytes når ladestrømmen går under 4A

Hva mener folk? Tenker jeg riktig?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

jkirkebo

Sitat fra: ThomasR på september 16, 2019, 09:07:31
Mitt nylig ervervede datablad til Lion LEV50-cellene som sitter i min batteripakke sier at lading bør avbrytes nå ladestrømmen går under 0,5A

For min pakke med 7 moduler i serie, der hver modul består av 8 slike celler i parallell, vil det si at lading bør avbrytes når ladestrømmen faller under 4,0A

Dette kan selvsagt konfigureres i MPPT-regulatoren ved å sette float et par hundre millivolt lavere enn absorpsjon, og sette at absorpsjon avbrytes når «tail current» faller <4,0A

Men jeg tenker som følger:
Dette er vel bare viktig hvis man lader til maks anbefalt spenning, altså 4,1V/celle?

Så lenge man bare lader til 4,05V/celle, så kan man vel trygt lade konstant, altså til ladestrømmen faller til 0A?
Med andre ord:
Lader man til 4,05V/celle, så kan man ha både absorpsjons- og floatspenning på dette.
Lader man til 4,1V/celle, så bør man sette float noe lavere, slik at lading avbrytes når ladestrømmen går under 4A

Hva mener folk? Tenker jeg riktig?


Du tenker helt korrekt. Har man float på 4,05V og batteriene er på 4,05V vil regulatoren kun levere strøm til forbruk. Og det ønsker man jo at den skal gjøre.

ThomasR

Takk for svar!
Hensikten med at databladet anbefaler å avbryte lading når ladestrømmen er nede i under 0,5A per celle må vel være for å ikke «stresse» batteriet unødig ved topplading?

Men da mener vi vel altså begge at dette kun har relevans hvis man topplader cellene til 4,1V

Ved alle innstilte regulatorspenninger som ligger UNDER 4,1V/celle, så er det helt ok at det lades helt til strømmen er nede i 0,0A og batteri og utgang laderegulator har identisk spenning...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod