Hvilken type kabel bør / kan man bruke fra regulator rundt om i hytten?

Startet av Vagle, oktober 05, 2019, 19:01:28

Vagle

Hei alle der ute. Jeg er en fersking i hytteverdenen og vi har nettopp overtatt hytten etter svigerfar. Hytten har solcelleanlegg som fungerer ok idag men jeg kommer til å oppgradere dette trolig neste år da eksisterende anlegg nok er ca 30 år gammelt.
Jeg tenker å begynne allerede nå med å få lagt opp div LED lys rundt om i hytten, både ute og inne, samt legge opp et punkt for TV. Har lest meg opp på at 2,5mm kabel vil holde til det meste, også til TV da denne vil bli stående nær batteribank. (ca 5 meter kabellengde) men 4mm vil også være et alternativ.

Så til hovedspørsmålet: Hva slags type kabel bør/kan man bruke? Må man ha spesiell kabel beregnet til 12V eller kan man kjøpe "vanlig" kabel hos f.eks elektroimportøren?

Setter stor pris på tips og gode råd.
Hilsen ferskingen. :)

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

StefanPal

Det er bra om kabelen har mange og fintrådige ledere.
Du får kjøpt bra kabel hos eks. sparelys.no

Hvis du enda skal legge ny kabel så hadde jeg nok gått for 4mm2.
Da kan du i fremtiden og koble inn flere forbrukere uten å tenke på spenningsfall.

Jeg la like så godt opp med 6mm2 kabel når jeg trekke nye kabler til 12v på hytten
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Vagle

Takk for svar begge to. :)

Sjekket litt på Sparelys.no nå og det virker ikke som om de har 4mm kabel faktisk. Finner 2,5mm og 6mm, men ikke 4mm .....

Er alt av kabler hvite? Mener å ha hørt at det gikk an å få tak på mørk brun ledning. Det ville passet svært mye bedre inn hos oss. :)

StefanPal

Ser at Elektroimportøren har grå RKUB 2x2,5mm2 og 2X4mm2 TOLEDER MANGETRÅDET.

Har ikke funnet noen med brun/svart farge.
Det er vel mer for 0,75mm2 eller 1,5mm2 kabel som det finnes
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Vagle

Ser at Sunwind har denne i brun:https://www.sunwind.no/product/show/?id=2257&Monteringskabel-2-x-2,5-mm2-a-50-meter---brun#

Tror det må bli den, ihvertfall der kabler blir veldig synlig.

De har også brune kabelklips. :)

Wim_Runar

Jeg bruker 2.5 mm2 kabel fra sirkringsboksen og ut på et hoveddistribusjonsnett i hytta. Men bruker gjerne 0.75 mm2 (lampettledning) eller 1.5 mm2 ledning til mindre strømforbrukere fra dette hovednettet (typisk LED lamper).

Har ved flere anledninger kjøpt LED downlights (typisk 1W eller mindre) for 230V med transformator men brukt kun LED lysene koblet direkte på 12V anlegget. Disse siste halvmeter ledningene er sikkert ikke mer enn 0.1 mm2. Og godkjent av NEMKO ! (?)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod