Ring hytta varm - plasseringsvennlig dieselbrenner

Startet av EG, oktober 07, 2019, 19:25:28

EG

Vi har satt opp ei ny hytte, men ser etter ett års bruk at det hadde vært fint med "ring hytta varm". Har ikke funnet noen ideell plassering for å montere Wallas eller tilsvarende, men kom nå over en brenner av merket Autoterm som selges av servitek.no: https://www.servitek.no/nettbutikk/hyttevarme/hyttepakken-4-kw/

Brenneren er plasseringsvennlig da den monteres ute i en kasse på yttervegg og blåser inn varmluft. Da skulle det være enkelt å finne en OK plassering. Prisen var også rimelig i forhold til Wallas.

Noen som har erfaring med denne dieselbrenneren fra Autoterm? Noen ulemper i forhold til f.eks. Wallas?
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

ThomasR

Wallas bruker vel mindre strøm under normal drift. Samt at det er et velprøvd merke.
Men når det er sagt:
Jeg syns absolutt denne så veldig interessant ut. Den minner jo egentlig om de dieselvarmerne man bruker i båter. Prinsippet med å blåse varm (og dermed tørket) luft inn er jo bra. Og som du selv poengterer: Har man ikke plass til en Wallas, så kan denne være betydelig enklere å finne plass til.

Prisen er pussig lav, betydelig billigere enn tilsvarende båtdieselvarmere jeg har sett. Men merket virker ukjent, og det gjør det selvsagt noe mer usikkert...

Hvis du går for denne, så er iallfall undertegnede veldig interessert i å høre hvilke erfaringer du gjør deg.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

OS

Sikkert bra den der hadde det ikke vært for strømforbruket. På full guffe bruker den 4,92A som tilsvarer 118Ah i døgnet. Vinterstid må du regne med å ha den på i 2-3 døgn for å varme opp en medium hytte så du må i så fall dimensjonere batteribanken tilsvarende.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

willem


Hei,
Hope you know english.
My name is Willem, living on a sailing boat, south Norway. Understand you have questions re Eberspaecher heater. I do not understand norwegian.
Was wondering whether the information on this site could interest you?
Kind regards
Willem
www.norskblueflamme.com


Sitat fra: EG på oktober 07, 2019, 19:25:28
Vi har satt opp ei ny hytte, men ser etter ett års bruk at det hadde vært fint med "ring hytta varm". Har ikke funnet noen ideell plassering for å montere Wallas eller tilsvarende, men kom nå over en brenner av merket Autoterm som selges av servitek.no: https://www.servitek.no/nettbutikk/hyttevarme/hyttepakken-4-kw/

Brenneren er plasseringsvennlig da den monteres ute i en kasse på yttervegg og blåser inn varmluft. Da skulle det være enkelt å finne en OK plassering. Prisen var også rimelig i forhold til Wallas.

Noen som har erfaring med denne dieselbrenneren fra Autoterm? Noen ulemper i forhold til f.eks. Wallas?

etsvends

Jeg tipper de importerer Kina utgaver av webasto/ebersprecher og selger. Du har jo uansett rettighetene i forhold til norsk kjøpslov. det finnes en egen Facebook side om dette hvis du søker på kinavarmer.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

OS

Sitat fra: etsvends på oktober 26, 2019, 17:59:39
Jeg tipper de importerer Kina utgaver av webasto/ebersprecher og selger. Du har jo uansett rettighetene i forhold til norsk kjøpslov. det finnes en egen Facebook side om dette hvis du søker på kinavarmer.
Søker på "kinavarmer" og finner ingen facebook side.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

etsvends

Sitat fra: OS på oktober 26, 2019, 21:42:31
Sitat fra: etsvends på oktober 26, 2019, 17:59:39
Jeg tipper de importerer Kina utgaver av webasto/ebersprecher og selger. Du har jo uansett rettighetene i forhold til norsk kjøpslov. det finnes en egen Facebook side om dette hvis du søker på kinavarmer.
Søker på "kinavarmer" og finner ingen facebook side.

Heter "Kinavarmere .. en side for dem som vil ha eller er nyskjerrige..."
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Duperbrynte

Jeg har montert opp en 5kw varmer i en kasse og har prøvekjørt den hjemme nå før jeg tar den opp på hytta. Strømforbruket varierer fra 0,5A til 3,6A fra lav til høy effekt. Gir god varmeeffekt med forbruk på 1,5A :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod