Hvilken ladespenning til aggregatbatteri?

Startet av torn, oktober 08, 2019, 20:41:50

torn

Jeg har omsider fått kobla opp Honda EU70-aggregatet til victronsystemet via Sunwind sin kabla kontrollboks. Da jeg har 24V batteribank i systemet mitt måtte jeg bytte 12vDC-12vDC omformeren som satt i kontrollboksen for å vedlikeholdslade startbatteriet i aggregatet til en tilsvarende 24-12. Dette er en isolert Victron Orion. Omformeren er justerbar til mellom 10 og 15 V utspenning. Jeg var ikke oppmerkosom på dette, og den er forhåndsoøinnstillt tilnå gi 12,2V ut. Dette, kanskje i kombinasjon med et ikke helt friskt startbatteri i aggregatet, førte til at spenningen på startbatteriet var for lav til at aggregatet ville starte etter noen få timer med tenningen på. Tenningen må jobstå på for at aggregatet skal kunne la seg starte via Victronsystemet, men Orion-enheten skal sørge for at aggregatet alltid har tilstrekkelig spenning.
Jeg må antakelig bytte startbatteri til et nytt friskt et, og jeg må i alle fall stille inn Orion-enheten til å levere riktig spenning til startbatteriet. Jeg har forhørt meg litt her og der og fått beskjed om alt mellom 12,2 og 15V spenning. Jeg trodde selv 13,8V burde være riktig da flere batterileverandører oppgir dette som float-spenning. Sunwind sier 12,5-12,7. Dette utifra at det er hviledpenning for et fullada batteri. Det er vanskelig å bli klok på dette synes jeg. Håper noen på forumet kan gi et fornuftig svar om riktig vedlikeholdsspenning til aggregatbatteriet.

StefanPal

På en batterilader som lader med float på 13,8V så reduserer den strømstyrken.
Men hvis du har en omformer som ikke styr og reduserer strømstyrken så er nok Sunwinds rekommandasjon på 12,5-12,7V korrekt.

En lader er nok å foredra fremfor en omformer hvis den skal stå på hele tiden
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Røilern

Jeg ville undersøkt strømforbruket til aggregatet med et tangamperemeter når bare tenningen står på. Det kan jo tenkes at der er selvutladingen fra et dårlig batteri som er problemet.

Jeg har tenningen til mitt Honda aggregat stående på kontinuerlig og selv etter 6 måneder uten bruk så starter det.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod