Brannvegg bak stålpipe

Startet av Eggedal, oktober 11, 2019, 05:28:49

Eggedal

Monterer mest sannsynlig uisolert stålpipe på en nyere Nordpeis støpejernsovn. Selve ovnen er «kald» på baksiden, men ønsker så hurtig oppvarming av hytta som mulig, derfor uisolerte rør til oppunder tak (takhøyde er 4,5 meter).

Finnes det stein eller tegl som er godkjent som brannisolasjon alene som jeg kan legge mot feks gipsplate, eller MÅ det særskilt godkjent type brannvegg mot stenderverk? Hvis jeg i tillegg skal kle dette med feks skifer så bygger det jo mye utover, og jeg må lekte ut temmelig mye for å få panel i flukt med kanten på dette.

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bygningsplater/brannbeskyttede-plater/aduro-53305?variantCode=97232&gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwrfvsBRD7ARIsAKuDvMO_Z017K9VklZEHIV96iCoj1OhZOIH4vgj0o5pPXNFPp9TzhB6vu3saAnfvEALw_wcB

Nordielanger

Hei. Jeg har akkurat jobbet med samme sak. Har montert en Jøtul F3 med brannplater på 3 sider (i nisje), 1m høy. Vi har montert fasadefliser over platene. Veldig enkelt.
For stålpipe hadde jeg opprinnelig tenkt uisolert men det krevde avstand fra ubrennbar vegg på 30cm så det ble helisolert fra varmefag. Mye rimeligere enn jøtul og aduro pipe. Så vidt jeg kunne se er ikke stein eller tegl godkjent som brannmur/plate. Jeg skal lekte ut 50mm over brannplate og så legge veggbord.
Jeg skal også fyre hardt i ovn for å varme opp kald hytte men Varmefag anbefalte isolerte pipe for å maksimere trekk i ovn, vet ikke om det har så utrolig mye å si men det ble sånn.

Eggedal

Pipa mi er fra toppen av ovnen, så det blir minst 40cm til vegg. Fant også ut grensa. Så da holder det i allefall med litt skifer på gips, så ikke treverk bak ovn blir misfarget.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod