Oppgradere 12V-anlegg på hytte

Startet av Hytteboksen, oktober 21, 2019, 08:28:00

Hytteboksen

Begynner med å si at jeg er en nybegynner når det kommer til 12V-anlegg og hytter. Har lest en del på dette forumet og har falt ned på følgende oppgradering inntil videre:

2 stk Litiumbatteri 200At Pro. Heat + Blåtann

Victron SmartSolar MPPT 100/50 regulator. Størrelsen på denne er etter hva jeg forstår avhengig av mengden watt man henter ut av solcellepanelene. Tror ikke jeg får opp mer enn maks 200x3 på sørsiden av hytten. Blir denne regulatoren i overkant eller er det greit å overdimensjonere litt på denne?

Bytte ut eksisterende kabler til lys med 2x2,5mm mangetrådet kabler

Legge opp 6x6mm til TV / Wallas / kjøleskap

En fornuftig lader. Kommer til å lades en litt  aggregat sommer og ihvertfall på vinteren. Her mottas tips med takk!

Håper noen kan hjelpe en nybegynner slik at man får bestilt dette og installert på hytten før vinteren setter inn for fullt..

Dette er i en del av landet hvor solen ikke ikke skinner så mye mellom oktober og mars. Hadde derfor tenkt å avvente innkjøp av solcellepaneler til våren 2020.

Mitt spørsmål er om det er noen utfordringer med å vente med å oppgradere solcellepanelene til våren? Regulatoren bryr vel seg strengt tatt ikke om alderen på panelene, mer hvordan de er koplet?

ThomasR

Heisann :-)

Her på forumet er det mange kompetente mennesker, så muligheten for gode tips er mange. Som du selv sier, det er mulig å søke seg frem til en del stoff om temaet allerede.

Angående solcelleregulatoren:

Når du skal ha anlegget på 12 V, så er absolutt ikke Smart Solar 100/500 MPPT overdimensjonert, snarere tvert i mot...
Du skriver du skal installere til sammen 600Wp solcellepanel. I et 12V anlegg betyr det 50A mellom regulator og batteri på en god solskinnsdag. Da benytter du deg jo av hele regulatorens kapasitet. Så hvis du ønsker å overdimensjonere, så er kanskje ikke dette rett valg.

Når det er sagt: