Jording av el anlegget på hytta

Startet av Tstens, oktober 23, 2019, 22:08:38

Tstens

Hei , trenger litt råd ang jording av det nye el anlegget . Monterer i disse dager 4 stk 305 w
Panel m tilhørende Sunny Boy og Sunny Island 4,4kw . Går via sikringsskap m jordfeilbrytere på alle kurser . Gjenstår å jorde utstyret . Har kjøpt meg et jordspyd som jeg tenker å slå ned ca 2-3 meter fra veggen . Lurer  da på wiretykkelse jeg bør bruke samt overgang fra wire til kabel og da opp til skapet og jordingskinnen ? Høres dette greit ut ?
Mvh
Terje
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

OS

Ganske heftig anlegg dette! Mitt råd er å få en elektriker til å se på det.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

StefanPal

Enig i at en elektriker bør få måle opp at jordingen er ok.

Jordkabelen bør være 25mm2 uisolert kobber. Se eks: https://www.elektroimportoren.no/jordingssystem-sett/1262380/Product.html?Event=pathlist

2-3m jordingskabel virker lite. lengde og antall jordspyd beror på jordforholdene.
Som du ser i settet til Elektroimportøren så har de 2,4m spyd og 10m jordkabel.
Jeg hadde nok ikke gått for noe mindre.

Jeg har selv 2 jordspyd, hver med 8-10m kobberkabel. Et fra sikringsskapet i huset og et fra el-rommet i loven (15m fra huset) hvor batterier og inverter står (Jeg har myrjord så det er meget god jording)
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Tstens

Hei takk for info , ja har En elektriker som skal se over og utføre en jobb der . Men tenkte først å spørre her ang dette her (ikke fått tak i karen på noen dager )  kan alltids sette spydet lengre unna for å få flere meter m wire i bakken før det blir ført inn .
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta

Jgytterdal@gmail.com

Ganske grei jobb å sette ned jordspyd og ev grave ned kabel.
Jeg har gjort dette selv, og har bra jordforbindelse.
Har 3 jordspyd. Et som er koblet til hytta, et på Aggregathuset og et i boden der inverter står,
Sikkert unødvendig, men sikrer i hvert fall god utjevningsforbindelse.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

KjellG

Det som gjelder er en elektrode i nærheten av bygningen som har tilstrekkelig lav overgangsmotstand til jord. Dette kan være en blanktråd, gjerne lagt under fundament eller under drensrør. Ett eller flere jordspyd. Kombinasjon av spyd og tråd. Det kan være elektrode støpt ned i fjell med jordingsmasse.. ..


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod