Belastning av AGM nå i den kalde årstiden.

Startet av haskibr, november 11, 2019, 10:33:55

haskibr

Hei
Jeg har 4 stk 12V/260At batterier fra Sunwind (Haze). Det står på ca 15W kontinuerlig. Det er: mobilt bredbånd, RaspberryPI (som kjører VenusGX), BMV712 batterimonitor, en 230V/600W omformer og en Netatmo værstasjon.

Ser at nå når batteritemperaturen er ned mot 0 grader så faller spenningen fra fulladet i løpet av et par døgn til 12,3V. Batterimonitor viser at SOC er ca 96 - 97%. Spenningen ser ut til å stabilisere seg på 12,3V, bruker ca 6 døgn til før den er nede på 12,2V, da viser SOC ca 90%. Er det bra med sol en dag nå så stiger SOC med ca 1%.
Kommer opp på hytta, batteritemp 0°C, SOC90%, Spenning 12,2V. Starter aggregat og laderen (Victron Blue Smart 12V/30A) starter i Bulk med 30A så stiger spenningen raskt (Ca 10 min) opp til 14,4v og den går over til ABS. Etter ca en time er den fornøyd og går videre til Float.

Spørsmål:
1 - Er SOC å være til å stole på, Selv om spenningen er lav? Er det pga lav temp at spenningen stiger så fort og laderen går raskt videre til neste steg, eller kan det være noe galt med batteriene? Tidligere på høsten har det oppførtseg litt anderledes. Da har den trengt en time eller to før Bulk lading er ferdig, Men da har SOC vært rundt 80%.

2 - Er 15W litt mye å la stå på nå i November tom Januar? Bør jeg lade opp 100% og koble fra alt forbruk? Det jeg tenker på da er om batteriene vil fryse eller bli ødelagt på noe vis når det blir enda kaldere. Blir vel kanskje ned mot -15°C inne i hytta. Artig å logge batterispenningen og få et inntrykk av hva som skjer selv om en ikke er på hytta. Men vil jo ikke at batteriene skades av det.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

OS

For at du skal kunne stole på SOC må den synkroniseres så ofte som mulig. Etter mange år med batterimonitorer bruker jeg den mest til å se hvor mye som går ut inn og heller bruke batterispenningen som en pekepinn på SOC.

14,4V er alt for lav spenning ved 0C. Det kan være derfor ladingen går raskt over i abs og float. Victron laderen har temperaturkompensering på 16mv/C som tilsier at spenningen burde gå opp til 14,8V ved 0C. Pass på at laderen har samme temperatur som batteriene.

Jeg har ca samme forbruk som deg koblet til hele året men drar ofte opp en tur i desember og januar og kjører aggregat. Batteriene fryser lettere jo lavere SOC/spenning.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

haskibr

Sitat fra: OS på november 11, 2019, 11:59:39
For at du skal kunne stole på SOC må den synkroniseres så ofte som mulig. Etter mange år med batterimonitorer bruker jeg den mest til å se hvor mye som går ut inn og heller bruke batterispenningen som en pekepinn på SOC.

14,4V er alt for lav spenning ved 0C. Det kan være derfor ladingen går raskt over i abs og float. Victron laderen har temperaturkompensering på 16mv/C som tilsier at spenningen burde gå opp til 14,8V ved 0C. Pass på at laderen har samme temperatur som batteriene.

Jeg har ca samme forbruk som deg koblet til hele året men drar ofte opp en tur i desember og januar og kjører aggregat. Batteriene fryser lettere jo lavere SOC/spenning.

Takk for svar  :)
Har tenkt litt på plasseringen av laderen, ja. Den står i boden sammen med batteriene, men er jo montert 1,6m opp på veggen. Batteriene står på gulvet og har stor masse i forhold, så laderen vil jo bli mye raskere varm enn batteriene når vi fyrer opp. Skal legge den ned på gulvet neste gang og se om det utgjør noen forskjell. Bra tips.

Har satt synkroniseringen til 14,2 V og 20 min. Fungerte fint på sommeren når batteriene ble fulladet etter et par dager med sol, men ikke så bra nå.
Har kjørt aggregat for å lade batteriene før hjemreise nå i det siste. Men har stort sett vært fornøyd og stoppet agg. når boost ladingen er fullført. Tenkte at solcellepanelet kan ta resten. Men nå i november er bidraget fra solcellepanelet nesten neglisjerbart. Blir nok noen ekstra turer opp for å kjøre aggregat nå :)
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

jkirkebo

Sitat fra: haskibr på november 11, 2019, 12:52:48
Har tenkt litt på plasseringen av laderen, ja. Den står i boden sammen med batteriene, men er jo montert 1,6m opp på veggen. Batteriene står på gulvet og har stor masse i forhold, så laderen vil jo bli mye raskere varm enn batteriene når vi fyrer opp. Skal legge den ned på gulvet neste gang og se om det utgjør noen forskjell. Bra tips.

Er det ikke inngang for ekstern temperatursensor på laderen? Gode ladere pleier å ha dette. Mine invertere kom med en slik, beregnet for å klistres på siden av ett av batteriene.

ThomasR

Et par tanker:

Til tross for lav temperatur, så syns jeg det virker mystisk at spenningen din så raskt synker helt ned i 12,3V nesten uten belastning...

Indre resistans i batteriet øker i kulda. At polspenningen synker mye mer under belastning i kulda enn i +20 grader, er derfor helt naturlig. Men bare 15W (drøye 1 ampere) er såpass lite belastning at det neppe skulle gi store utslag på polspenningen med et helt "friskt" batteri.


Kanskje bør du kjøre en litt skikkelig test der du setter på en større belastning et par timer og følger nøye med på utviklingen..?


Ellers enig i det andre sier her: Viktig at batteriene lades med skikkelig temperaturkompensering på vinteren.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Skillenes

SitatDet står på ca 15W kontinuerlig. Det er: mobilt bredbånd, RaspberryPI (som kjører VenusGX), BMV712 batterimonitor,
Hei en liten avsporing men hvordan fungerer dette? Hvilke opplysninger kan man hente ut? Er dette koblet opp tråløst? Har tenkt på det samme
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

haskibr

Sitat fra: jkirkebo på november 11, 2019, 23:04:50
Er det ikke inngang for ekstern temperatursensor på laderen?
Nei, har ikke sett noe sted å koble til fysiske ledninger.
The Blue Power IP22 Charger measures
ambient temperature during the test phase and compensates for
temperature during the charge process. The temperature is
measured again when the charger is in low current mode during
float or storage. Special settings for a cold or hot environment are
therefore not needed.
er hva som står i bruksanvisningen.
Den har ikke VE.SmartNetworking heller, da kunne den fått temp fra batterimonitoren. Der står det: Not yet supported, may be compatible in the future

Sitat fra: ThomasR på november 12, 2019, 08:00:07
Til tross for lav temperatur, så syns jeg det virker mystisk at spenningen din så raskt synker helt ned i 12,3V nesten uten belastning...

Indre resistans i batteriet øker i kulda. At polspenningen synker mye mer under belastning i kulda enn i +20 grader, er derfor helt naturlig. Men bare 15W (drøye 1 ampere) er såpass lite belastning at det neppe skulle gi store utslag på polspenningen med et helt "friskt" batteri.

Ja, det var det jeg reagerte på også. Har ikke oppført seg slik på sommer/høst, da har spenningen etter lading gått ned til ca 12,8 volt på et halvt døgn, og så har spenningen flatet ut og sunket jevnt derfra. Nå synker den ned til ca 12,3 volt. Om det gjenspeiler ladenivå så er de vel bare ca 50% oppladet.
Men når aggregat startes og lader tilkobles så stiger spenningen raskt, og tiden laderen er i ABS tenker jeg at tyder på at batteriene kanskje er nærmere 90% (som er SOC på batterimåleren).  Jeg har ikke hatt batterimonitor til å logge på nett tidligere vintre, så jeg er litt usikker på hvor mye lav temp påvirker, om dette er normalt, eller om det er tegn på noe galt.
Må forvisse meg at jeg får ladet batteriene skikkelig først. Og så må jeg nok ta en delbelastningstest på et og et batteri og se om de er like, ja :-)
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

haskibr

Sitat fra: Skillenes på november 12, 2019, 18:09:07
SitatDet står på ca 15W kontinuerlig. Det er: mobilt bredbånd, RaspberryPI (som kjører VenusGX), BMV712 batterimonitor,
Hei en liten avsporing men hvordan fungerer dette? Hvilke opplysninger kan man hente ut? Er dette koblet opp tråløst? Har tenkt på det samme

Logger måleverdier til https://vrm.victronenergy.com/
Fra Victron har jeg bare en batterimonitor som logges pr nå. Den er koblet med kabel til RaspberryPI som overfører til nett via en 4G router/mobilt bredbånd.

Søk etter RaspberryPI og VenusGX. Er laget et image med VenusGX som lastes opp på RaspberryPI. Jeg fant mye info på forumet her og på nett.

Jeg har kjøleskap stående på om sommeren. Veldig greit å ha en viss peiling på hva som foregår om det står på noe som belaster batteriene når det ikke er folk på hytta.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Skillenes

Ja må prøve å få dette til, har idag kontoll på volten på batteribanken med en Wallas remote som fungerer kjempegodt, men vurderer å gå for 24 volt så da kan dette være en mulighet for å ha kontroll på systemet.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod