Honda EU10i - inverter feil

Startet av steinis, november 24, 2019, 20:10:33

steinis

Hei

Har en Honda EU10i, den er vel en 7-8 år gammel. Etter problemer med tomgangen fikk levert den inn på verksted. Feilsymptom, høyt turtall uten belastning. Eco throttle av. De konstaterte at det var feil på inverter, ulønnsomt å bytte. Litt kjedelig å kassere den da disse normalt er robuste aggregater. Fikk ordnet meg med verkstedmanual som bekreftet at mest sannsynlig inverter feil.

Noen andre som har opplevd dette? Skal sjekke mer rundt pris på ny inverter, men det jeg har til nå er 700 USD fra Japan. Sier seg selv ikke er aktuelt. Delenr 31310-ZT3-C64
Åpen for gode innspill eller er den bare å kassere?
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

etsvends

Sitat fra: steinis på november 24, 2019, 20:10:33
Hei

Har en Honda EU10i, den er vel en 7-8 år gammel. Etter problemer med tomgangen fikk levert den inn på verksted. Feilsymptom, høyt turtall uten belastning. Eco throttle av. De konstaterte at det var feil på inverter, ulønnsomt å bytte. Litt kjedelig å kassere den da disse normalt er robuste aggregater. Fikk ordnet meg med verkstedmanual som bekreftet at mest sannsynlig inverter feil.

Noen andre som har opplevd dette? Skal sjekke mer rundt pris på ny inverter, men det jeg har til nå er 700 USD fra Japan. Sier seg selv ikke er aktuelt. Delenr 31310-ZT3-C64
Åpen for gode innspill eller er den bare å kassere?

Ingen gode forslag, men reminder til meg selv om at Honda ikke varer evig selv om mange påstår det. Nesten bedre med et aggregat til halv pris som slutter å virke etter 4 år så man kan klage på det.

Kan du si noe om bruken? høy belastning? Store startstrømmer osv?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

steinis

Vi kjøpte det brukt for 4-5år siden. Begynte da med anneks bygging hvor aggregatet sto for all strømleveranse. Har brukt det uten å tenke på hva som var koblet til vil jeg påstå. Har latt overbelastningbeskyttelsen tatt seg av utkoblingen ved behov. Kjøpte et eu20i aggregat etterhvert for å kjøre kappsag, da den ikke gikk på eu10i.

Ser hele invertermodulen er støpt inn med noe guffe så får ikke skiftet komponent for komponent heller.

Kjempefornøyd med det og aldri vært noe tull. Er nok en grunn til at det er vanskelig å finne "deleaggregat" av denne typen.

Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

steinis

Blir nok ikke satt istand med det første :o


Gjeldende delenr :

Produktnummer

Beskrivelse

Enhetspris

06310ZT3A60

INVERTER UNIT

7 750,00



Prisen er 9688,- ink. Mva.
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

Amatøren

I følge Berema er det kampanje på Honda EU 10i nå: Pris 9 990,- (Veil ordinærpris 13 490,-)

Da er det nytt med ny garanti og 5 års reklamasjonsrett.

Kjøper du nytt for noen ekstra hundrelapper så har du et meget billig deleaggregat. Alternativt selge det via Finn.no.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod