REC BMS - Victron - Styring av ladespenning

Startet av Røilern, desember 03, 2019, 18:32:08

Røilern

Til dere som  har REC BMS og Victron utstyr - spørsmål:

Er det slik at BMS'en både forteller Multiplus'en og MPPT'en hvor mye de kan lade med når cellene trenger å balanseres?



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

carlfrr

Jeg tror det. Har det selv, styres via gjennom CCGX. REC BMS, CAN BUS kobling til CGX. Du må ha riktig DVCC – Distributed Voltage and Current Control settings på i CCGX.

Står om det her:
https://www.victronenergy.com/live/ccgx:start#dvcc_-_distributed_voltage_and_current_control

Knerten

På min pakke med SMA SI istedenfor Victron, forteller REC BMS inverteren om å øke eller senke ladestrøm alt etter tilstand.
Dette gjelder forøvrig kun lading ifra aggregat, solcellene går via en Morningstar MPPT som er programert iht batterispenning, som også er satt opp med rele som styres via BMS
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Offpist

Når du kobler REC som BMS opp mot Victron via CAN er det BMS som styrer hele laderegimet til alle Victron enheter, Multiplus, MPPT osv.

Kort fortalt så begynner den å strupe strømmen ned til kanskje 1-2A når første celle når "end charge" spenningen. Så balanserer den de høye cellene samtidig som den bare slipper til litt ladestrøm. Når den siste cellen når "end charge" spenning sier den seg fornøyd, resetter SOC til 100% og slutter å lade.

Tilsvarende er det også når den første cellen når "min V-cell".
Den struper tillat strømforbruk gradvis helt til at tillatt strømforbruk er 0A og inverteren i praksis stopper.

Det lurt å sette opp et fornuftig (lavt) ladeprogram både på MPPT og på multiplus. Hvis du slår av BMS vil også multipluss slå seg av. Men hvis CAN bus interfacet bare blir brutt så vil Multipluss og MPPT falle tilbake på sine interne programmer. Så hvis multiplus eller MPPT satt opp med veldig høye spenninger vil du da i teorien få et problem med overlading om CAN bus går ned. Ha derfor heller lave verdier å falle tilbake på.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Røilern

Sitat fra: Offpist på januar 10, 2020, 18:41:24
Det lurt å sette opp et fornuftig (lavt) ladeprogram både på MPPT og på multiplus. Hvis du slår av BMS vil også multipluss slå seg av. Men hvis CAN bus interfacet bare blir brutt så vil Multipluss og MPPT falle tilbake på sine interne programmer. Så hvis multiplus eller MPPT satt opp med veldig høye spenninger vil du da i teorien få et problem med overlading om CAN bus går ned. Ha derfor heller lave verdier å falle tilbake på.

Høres fornuftig ut, hvor lav ladespenning har du?

Vi disse verdiene i praksis bare gjelde hvis CAN bus forbindelsen faller ut?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

De gjelder kun hvis bms faller ut.
Jeg har satt mine ladekontrollere til 28,4 (dvs 4,05v pr celle)

VenusGX varsler også på mail hvis bms faller ut.
Ellers viser mppt controller at den er i BMS mode.

Ellers har Victron oppgradert Venus GX til å ta i mot mere informasjon fra bms.
Har akkurat fått en ny firmware fra REC, som skal snart installeres!
Da vil alle felter i '' detaljer'' fanen populeres med nyttig info
Se bildet
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Kommunikasjonen mellom REC og Victronproduktene begynner jo nå virkelig å bli genialt bra :-) Både dette at BMS styrer Multiplus og MPPT, men nå også nye detaljer i Remote overvåkning av systemet.

(Jeg kommer nok til å kjøpe meg en Venus GX snart, og på litt sikt kanskje også bytte ut min enkle BMS med en REC-Q BMS.)

Et lite spørsmål vedrørende Multiplus når den er koblet til Venus GX:
- Kan man fortsatt slå av og på Multiplus "manuelt", eller må dette nå kun gjøres via VRM-portalen på telefon eller PC?



I dag slår jeg av/på Multiplus med det ene potensialfrie releet i en Sikom GSM enhet. Det vil si jeg kan gjøre det med SMS eller ved å trykke på rele1-knappen direkte på Sikomen.

Vil man fortsatt kunne slå på/av Multiplus på denne måten (kanskje da med en lysbryter i stedet for releet) hvis man ønsker? Eller må det nå gjøres via portalen? (Aktuelt spørsmål siden andre en meg av og til bruker hytta)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Jeg skrur av MP med kun remote control på Venus GX.
Hadde et issue der hvor den gikk i loop  (gikk av og på ....osv) når jeg brukte relestyirng.
Litt usikker på om dette er rettet på nå.

Jeg ser "problemet" ditt at andre bruker hytta også , og jeg skulle også ønske meg en "bryter" for å skur på MP, i tilfelle internet bortfall mm.

Tror "OS" , har noen gode svar her også,
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: ThomasR på januar 14, 2020, 09:08:02
Kommunikasjonen mellom REC og Victronproduktene begynner jo nå virkelig å bli genialt bra :-) Både dette at BMS styrer Multiplus og MPPT, men nå også nye detaljer i Remote overvåkning av systemet.

(Jeg kommer nok til å kjøpe meg en Venus GX snart, og på litt sikt kanskje også bytte ut min enkle BMS med en REC-Q BMS.)

Et lite spørsmål vedrørende Multiplus når den er koblet til Venus GX:
- Kan man fortsatt slå av og på Multiplus "manuelt", eller må dette nå kun gjøres via VRM-portalen på telefon eller PC?



I dag slår jeg av/på Multiplus med det ene potensialfrie releet i en Sikom GSM enhet. Det vil si jeg kan gjøre det med SMS eller ved å trykke på rele1-knappen direkte på Sikomen.

Vil man fortsatt kunne slå på/av Multiplus på denne måten (kanskje da med en lysbryter i stedet for releet) hvis man ønsker? Eller må det nå gjøres via portalen? (Aktuelt spørsmål siden andre en meg av og til bruker hytta)


Hvis du har Multiplus koblet til Venus GX eller CCGX kan du bare skru den av/på via mobil/nett (Venus) eller mobil/nett/menyene på CCGX. Bryteren på fronten fungerer også men ikke ekstern bryter.

Jeg har løst dette med ekstern bryter koblet til Venus GX og et python script. Det er beskrevet i annen tråd her.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ThomasR

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Offpist

Sitat fra: Røilern på januar 12, 2020, 18:19:45
Sitat fra: Offpist på januar 10, 2020, 18:41:24
Det lurt å sette opp et fornuftig (lavt) ladeprogram både på MPPT og på multiplus. Hvis du slår av BMS vil også multipluss slå seg av. Men hvis CAN bus interfacet bare blir brutt så vil Multipluss og MPPT falle tilbake på sine interne programmer. Så hvis multiplus eller MPPT satt opp med veldig høye spenninger vil du da i teorien få et problem med overlading om CAN bus går ned. Ha derfor heller lave verdier å falle tilbake på.

Høres fornuftig ut, hvor lav ladespenning har du?
Vi disse verdiene i praksis bare gjelde hvis CAN bus forbindelsen faller ut?

Min anbefaling er å sikte på kanskje 4.0V eller kanskje enda lavere, 3,8V.
Og poenget med det er at du faktisk skal merke at batteri banken ikke lader maks og at noe kan være galt med CAN bus interfacet. For så vidt jeg veit så gir ikke Victron enhetene nødvendivis noen feilmelding om CAN bus interfacet går ned. Men ut over det, så vil 4.05V være trygt hvis du synes det er viktigere at normal drift opprettholdes.

Det samme vil gjelde for cutoff for lav spenning forøvrig.
Jeg bruker å sikte på avstenging ved 3,2V.
Lithium Ion batterier tåler normalt sett 2.8V men baserer man seg på det, har man ingen marginer om batteri pakken blir stående tom i månedvis.

Spenningen stuper ganske fort fra 3.2V og nedover så det er lite å hente på å gå under dette.

Merk, at alle spenningene over er for Lithium Ion, IKKE for LIFEPO4.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Jgytterdal@gmail.com

Er enig i at 4,05 v kanskje er litt høyt men Venus gir alarm på at BMS har status '' not present''
Den sender en epost
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Offpist

Ok, så bra.
Da har det blitt implementert i nyere SW fra Victron, for den har jeg ikke sett før.




Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

carlfrr

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på januar 14, 2020, 06:39:34
De gjelder kun hvis bms faller ut.
Jeg har satt mine ladekontrollere til 28,4 (dvs 4,05v pr celle)

VenusGX varsler også på mail hvis bms faller ut.
Ellers viser mppt controller at den er i BMS mode.

Ellers har Victron oppgradert Venus GX til å ta i mot mere informasjon fra bms.
Har akkurat fått en ny firmware fra REC, som skal snart installeres!
Da vil alle felter i '' detaljer'' fanen populeres med nyttig info
Se bildet

Kult! Dette har ikke jeg. Har tydeligvis gammel REC software. Hvilken versjon av softwaren har denne featuren? - Sendte du bare mail til REC direkte for å få siste software?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod