Hvordan få "brukt" ekstra batterier?

Startet av fatso83, desember 06, 2019, 15:34:31

fatso83

Har hatt et Concorde PVX-2580L (258AhC20, 305AhC100) i noen år, men har slitt med for lite Ah og fikk nylig kjøpt et par brukte av samme typen som nesten ikke har tegn på slitasje/sulfatering.

Det er jo ikke anbefalt å koble sammen batterier av forskjellig årgang eller modell (her har vi begge deler), så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre med det jeg allerede har. Forslag?

Jeg har jo lest her på forumet at det har kommet DC-DC ladere fra Victron. Jeg leser det som om man kan lade ekstra batterier på en egen krets fra de andre man har. Ikke helt sikker på nytten da ... men kanskje en egen krets for TV?

Tenkte noe sånt
2x258Ah @12V -> generell 12V krets -> batterilader -> 1x258 -> TV

Er det noe annet jeg kan gjøre med dette overskuddsfenomenet?
 

etsvends

Jeg tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med å koble om kurser og kjøpe inn DC-DC ladere for å ta i bruk 2 brukte batterier.
Jeg ville enten: brukt de 2 "nye" sammen og droppet det gamle, eller kjørt en liten kapasitetstest for å sjekke om batteriene er av nogenlunde samme kapasitet og koblet alle 3 sammen.
Tar man i bruk brukte batterier har man vel ikke noen forhåpninger at det varer Evig uansett.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod