Regulatorer og omformere man kan styre (skru av) over nett?

Startet av fatso83, desember 12, 2019, 11:23:09

fatso83

Min hovedutfordring med å ha en omformer til 220V på hytta er det konstante effekttrekket som kan ta knekken på store batteribanker vinterstid. Skulle man glemme å skru av omformeren når man drar er gode råd dyre - noe som er spesielt viktig når jeg leier ut hytta.

Finnes det noen gode løsninger for dette?

Vi pleier skru av hovedsikringen når vi drar fra hytta for å unngå at noe tapper batteriene, men om jeg skal ha noen fjernstyringsløsning må jeg vel nesten ha en forbrukskrets på ...  Ser for meg at en løsning
kan fjernstyre enten selve omformeren eller skru av selve kretsen den står på.

ivanJensen

Har et start relæ til bil koblet på et GSM rele. Da kan jeg sende tekstmelding og skru på strømmen. GSM rele bruker litt strøm ~1 Watt så det går grei på vinteren også.
Har i tillegg et tidsstyrret rele som kun kopler strømmen til gsm releet fredager og lørdag formiddag. Dette går på batteri så lite trekk på batteri på hytten.
Årsaken til det kun er fredag og lørdag er at vi bruker det for ring hytten varm og det er på de tidspunktene at vi varmer opp hytten ute ifra.
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser

ThomasR

Det kommer jo an på hva slags inverter du har, men mange invertere (f eks fra Victron) kan slås av og på med et potensialfritt rele.

Jeg har et GSM rele fra Sikom som jeg kan fjernstarte og stoppe min Multiplus med.
Strømforbruket til dette releet er svært lavt. Gjennom dette har jeg også kontroll på batterispenning, og kan starte aggregat hvis ønskelig.

(Her finnes det mange slags løsninger, fra de enkleste on/off varianter og til mer avansert overvåkning slik Victron GX systemet gir)
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Skillenes

Bruker gsm remoten til Wallasen(sikom rele) for og starte og stoppe inverteren, mange invertere som har mulighet for å slå av/på med potensialfritt rele, Dette fungerer kjempebra samt at man som tidligere nevnt har mulighet å følge med på batterispenninga og temperatur hvis det skulle være av interesse.
1500 watt solcellepanel
Victron smartsolar mppt 100/30
Victron smartsolar mppt 150/85
Multiplus12/2000-80
Bmv 712
Raspberry pi 3B+
6 kwt lifepo4 celler 12v (AE)
Honda eu20
Wallas cc40

jkirkebo

Vi bruker samme løsning med GSM-styringen til Wallas (Sikom GSM 12A+). Den har to potensialfrie releer. Det ene er koblet slik at det slår av/på 53V DC (batterispenningen) til en PoE-switch samt 12V (via to små releer). Dette forsyner alt av internett-utstyr (LTE modem, router, 3xWifi aksesspunkt og 2 stk. kameraer). Det andre er koblet slik at det slår av/på remote-inngangen på en 800W Victron-inverter. Den er tilkoblet det 230V utstyret som kan være aktuelt å ha på når vi ikke er der, slik som kjøl/frys og varmestyringen. De 3 store 3kW inverterne slår vi av når vi ikke er der.

Så lenge intternett-utstyret er på kan jeg sjekke hvor mye strøm som er på batteriene, det går ca. 1kWh i døgnet om dette står på (drøye 40W kontinuerlig). Om det er lite sol, slår jeg det bare på i kortere perioder, om jeg f.eks vil sjekke kameraene. Dette skjer normalt bare i perioden fra midten av november og ut januar, resten av året står det alltid på.

230V står på stort sett kontinuerlig fra mars til ut september ihvertfall. Når jeg etterhvert får koblet på solvarmen må 230V være på for at den skal virke.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod