Blanding av forskjellige AGM batterier i parallel virker OK. Riktig?

Startet av fatso83, desember 21, 2019, 10:54:35

fatso83

Jeg har "alltid" hørt at man kun skal koble sammen batterier som er helt like: samme modell, kapasitet og alder. Kast ut det du har og kjøp nytt. Men i dag begynte jeg å sjekke gyldigheten av dette ved å google på og fant helt andre svar (så lenge man kjører paralllelt og ikke i serie!). Essensen er:

SitatIf you put 1 old battery in parallel with 1 new battery (of the same voltage), it will work fine. Similarly, if you always add batteries in parallel to a series of batteries, it'll be fine.

The problem arises when you try and place old and new batteries in series. The new one tends to drive the weak/old one backwards. That can be hazardous to your health. Many batteries will leak fluid or become unstable after they've taken an inverse cycle. Once they unstable, when charging, they might explode or vent.
(Litt mer utfyllende artikkel)

Min situasjon er at jeg har ett rimelig bra Concorde Sun Xtender 2580 som er for lite for min bruk (258Ah@C24, 305Ah@C100). I tillegg har jeg ett nesten nytt Varta 150Ah batteri som ikke er brukt i den troen at de ikke kan brukes samtidig (men som jeg har ladet opp innimellom). I tillegg har jeg et slitt 2580 jeg tenkte å kaste, som kanskje har halv kapasitet og sikkert sulfatert (det greier ikke dra 300W jevnt over en time i hvert fall, mens et nytt skal kunne levere 2kW/165A kontinuerlig over en time)

Nå har jeg kjøpt ytterligere 2stk 2580 som skulle gi meg 258Ah*2 til å erstatte alt det jeg hadde. Men nå forstår jeg det slik at alle disse bør kunne kobles sammen? Det vil jo i så fall være revolusjonerende for økonomien i dette  :-) Da ville jeg, slik jeg forstår det, få 3x258Ah + 150Ah + 50% av 258Ah ~ 1000 Ah i steden for ~ 500Ah.

Noe jeg har misforstått? Hadde planlagt å dra opp på hytta i romjula for å bytte batterier, så om jeg kan slippe å dra ned det 75 kg tunge Concorde batteriet hadde jo det vært topp  :D

Referanseliste:
https://rvnerds.com/2017/08/07/electrical-myths-part-3-mixing-batteries-different-agescapacities/
https://electronics.stackexchange.com/questions/211048/cant-mix-new-and-old-batteries-how-are-people-building-battery-packs-out-of-ol
https://electronics.stackexchange.com/questions/74459/why-is-it-bad-to-mix-new-and-old-batteries
https://electronics.stackexchange.com/questions/271005/different-capacity-batteries-in-parallel

Røilern

Nja

Dette ville jeg ikke gjort, hovedregelen er at kobler man batterier sammen av forskjellig alder eller kvalitet vil de dårligste batteriene "dra ned" de bedre batteriene til sitt nivå.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

fatso83

Sitat fra: Røilern på desember 31, 2019, 16:57:52
Dette ville jeg ikke gjort, hovedregelen er at kobler man batterier sammen av forskjellig alder eller kvalitet vil de dårligste batteriene "dra ned" de bedre batteriene til sitt nivå.

Men det er jo en regel som ikke ser ut til å holde vann. Har du noen kilder som viser en annen virkelighet? Det gir jo rett og slett ikke så mye mening, med mindre noen av batteriene faktisk er ødelagt og ikke greier å holde spenningen. Spenningen vil alltid bli lik over alle batteriene og belastningen jevnet ut slik at ingen batterier blir slitt mer (gitt at man har koblet dem riktig for optimal fordeling). For seriekoblede batterier skjønner jeg godt at det vil gå galt, men alle kilder jeg har lest meg opp på tilsier at det ikke er relevant for batterier koblet i parallel, og folka på Electrical Engineering gir gode fysiske forklaringer på hvorfor de mener det er så.

Røilern

Det er dessverre bare slik

https://www.google.com/search?q=do+not+connect+batteries+of+differen+type+or+age&rlz=1CAJSTF_enNL868&oq=do+not+connect+batteries+of+differen+type+or+age&aqs=chrome..69i57j33l2.9857j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8


Dette google søker gav 170.000.000 treff (som ikke er så relevant kanskje men en liten indikasjon)

Det er ingen grunn til å gjøre en feil som mange har gjort før deg.

Det er dette faktum som gjør planlegging av blybatteripakker så viktig, de kan ikke på en enkel måte utvides senere - slik er det bare.

Lithium batterier med individuell kontroll av hver enkelt celle er noe annet
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

fatso83

Sitat fra: Røilern på januar 02, 2020, 10:59:42
Det er dessverre bare slik
...
Dette google søker gav 170.000.000 treff (som ikke er så relevant kanskje men en liten indikasjon)
Det var jo ikke akkurat så informativt. "why is homeopathy good for you" gir 54 millioner treff, men artiklene spriker mildt sagt i forskjellige retninger.

Leste gjennom topptreffene, og for det meste gikk all argumentasjonen mot miksing på seriekobling av batterier. Det som var relevant i min sammenheng og gjaldt parallelkobling var følgende:
- forskjellig indre motstand i batteriene (skjer over tid pga sulfatering) gir forskjellig karakteristikk på lading/utlading
- over tid vil spenning ved fulladet endre seg for hvert batteri (12,7 vs 12,9) og da kan med høyere spenning bli dratt ned

Punkt en har med balansering av batteriene å gjøre og spiller liten rolle ved så små strømtrekk som jeg har med å gjøre (typisk 2-7 A kontinuerlig). Punkt to er litt viktigere, men jeg har testet samtlige av Sun Xtender batterier jeg har med lasttester ganske grundig og de har veldig like karakteristikker på spenningskurven, selv om kapasiteten er forskjellig: 3 gode (94%, 94% og 98% av ny kapasitet) og ett slitent (70% av ny kapasitet).

Så lenge de holder spenningen, har lik toppspenning når fulladet (i hvile) og ikke selvutlader virker dette helt OK ut i fra topptreffene i googlesøket du lenket til.

Røilern

Det alle "ekspertene" på diverse solforum rundt om kring i verden er enige om er at dette skal man ikke gjøre. Jeg tror heller ikke du finner en eneste batterileverandør som anbefaler noe annet.

Du kan jo lage deg en konto her www.solarpaneltalk.com og søke opp de mange trådene rundt emne.

Det helt krystallklare rådet er "Ikke gjør dette", men du står selvfølgelig fritt til å teste selv.

Her på ByggeHytte.no forsøker vi å sikre at vi gir gode og så korrekte råd som mulig til alle  forumdeltagerne - derfor denne klare beskjeden. Av samme hensyn stopper jeg denne tråden her
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod