"Conditioning charge" - hvor får man tak i "manuelle" ladere?

Startet av fatso83, desember 23, 2019, 15:32:32

fatso83

I manualen for min Sun Xtender står det at man kan forsøke å gjenopplive cellene i batteriet gjennom å belaste batteriet med en konstant strømstyrke på 5% av C24 (dvs 13A for 258Ah) til spenningen når 15,5V, og deretter holder på i fire timer til spenningen når 18V.

Dette er noe ingen ladere jeg har tilgang på kan gjøre. De er "smarte" multi-fase ladere, mens dette krever at jeg setter noen parametre selv. Hvor kan jeg få tak i utstyr som gjør dette?

Jgytterdal@gmail.com

Hva er du skal oppnå her?
Er batteriene sulfatert og utladet, eller skal du kondisjonere nye batterier?
Jeg skjønte ikke helt hva du mener med å belaste batteriene til de når 15 og 18v. Jeg antar du mente å lade.

Jeg har en så lenge wet cell batterier og innimellom kjører jeg equalizing på de for å jevne ut forskjeller som oppstår mellom battericellene.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: fatso83 på desember 23, 2019, 15:32:32
...... at man kan forsøke å gjenopplive cellene i batteriet,,,,,,,,

Dette har jeg ikke helt tro på.

Hvor gamle er batteriene og hvordan er de vedlikeholdt?

10 år? - Resirkuler og kjøp nye!
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

fatso83

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 24, 2019, 09:01:21
Hva er du skal oppnå her?

Det var mest nysjerrighet over hvordan man skal kunne få det til i akkurat dette tilfelelt. Jeg har ikke drept noen battericeller, men syntes det var interessant å se hva produsenten selv sier man skal gjøre for å unngå og/eller fjerne sulfatering. Jeg lurer altså bare på hvor jeg kan få slikt utstyr. Hva bruker f.eks. du for å kjøre "equalizing" på dem?

På den annen side så er framgangsmåten for vedlikehold ganske lik, så derfor er spørsmålet om hvordan jeg kan kontrollere spenningen fremdeles relevant! Manualen anbefaler å kjøre en Conditioning Charge omtrent en gang i måneden, hvilket innebærer 15,5V over 8 timer.

Her er  seksjon 5.5 Conditioning fra Sun Xtender manualen:

SitatConditioning should be done when the battery is showing symptoms of capacity loss or when the float voltages of series-connected batteries show excessive variation. These conditions can be caused by letting the battery dwell too long in a low state of charge condition, or by repetitive undercharging.

NOTE: Some chargers use the term Equalizing Charge instead of Conditioning Charge. An
Equalizing Charge is generally applied to flooded lead acid batteries that are susceptible to acid
stratification. However, an Equalizing Charge may be used to provide a Conditioning Charge for
Sun Xtender® batteries as described below.

To apply a Conditioning Charge, first go through the normal charge cycle to bring the battery to
full charge. The Conditioning Charge should then be applied by charging for 8 hours using the
volts per cell (VPC) given in the following equation:
VPC (Conditioning) = 0.00004T 2 - 0.006T + 2.705
(where T = °C).

At 25°C, the conditioning voltage is 2.58 VPC (15.5 volts for a 12-volt battery). By using the
temperature-compensated voltage, calculated from the above equation, batteries that are not in
controlled temperature environments may be conditioned without bringing them to room
temperature. If temperature compensation is not available, it is best to bring the battery to room
temperature before applying the conditioning charge.

In systems with limited charging output or long time periods between full charge, a routine
conditioning charge may helpful in preventing capacity loss due to sulfation. If a routine
conditioning charge is used, the time duration should be less than the 8 hours specified above.

As a starting point, a routine conditioning charge may be applied every 3 weeks for 4 hours at
the voltage levels given above. The frequency should be fine-tuned to assure the batteries are
not being undercharged or over-charged. In most cases, the optimum frequency will be between
2 and 4 weeks.

Røilern

Sitat fra: fatso83 på januar 02, 2020, 10:56:04
Hva bruker f.eks. du for å kjøre "equalizing" på dem?


Alle gode solpanelregulatorer har Equalising innebygget, det samme gjelder skikkelige inverterchargers. Jeg har til og med en regulator for er DC  generator jeg laget for noen år siden (En 6Hk Briggs & Stratton motor som  drev en 120A 12V dynamo med en spesiell regulator som sørget for alle de riktige ladetrinnene inklusive Equalizing)

Mao - du trenger ikke noen egen alder for å få til Equalising. Hvis du imidlertid prøver å gjenopplive batterier som er "beyond repair" så finnes det ikke noen lader som kan gjøre den jobben.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod