Vurderer Wallas 40. Tips og råd mottas med glede.

Startet av Vagle, desember 30, 2019, 12:15:48

Vagle

Vurderer altså en Wallas 40 på hytta. Må bli montert med utløp gjennom vegg. Hva anbefaler folket vedr tank? Ser at den kan fås med en sokkel med 33 liters tank som da står inne i hytta, eller en 175 liters tank som monteres under hytta. Antar at innvendig tank er enklest, men da vil ovnen bygge høyere opp. Mange her som har montert tank under hytte? ER det en ok jobb å gjøre selv?

Har lest litt her på tidligere poster og forstår det slik at noen bruker luften inne fra hytten som inn luft mens andre henter utenfra. Hva er best?

Veldig takknemlig for alle tips.
Hilsen veldig fersk hytteeier. :)

Jgytterdal@gmail.com

Hvis du har mulighet til ekstern tank, vil jeg sterkt anbefale det. som du sier tar det jo mindre plass inne i hytta. Det viktigste er kanskje at man slipper diesel/parafin søl ved påfylling inne. Mange har vel erfart at selv noen få dråper på gulvet lukter lenge.
Personlig har jeg en utvendig tank på 127l , og har aldri angret på det.
Man skal være oppmerksom på kondens selvfølgelig. sørg for å ikke ha mye sommerdiesel på tanken når kulda setter inn. den har mye dårligere vinteregenskaper og kan skape trøbbel ved lave temperaturer.
Jeg har ved et par anledininger brukt westfrost ed mistanke om kondens og det hjelper umiddelbart-

Enn annen viktig ting å være oppmerksom på ift Wallas er batterispenning. Når den starter trekker den litt over 100w og sørg for å ha robust kabeltversnitt. (Det er mye tap ved 12v!!)
Anbefaler egentilg å ha en spennings-stabilisator som gir riktig spenning ut uansett.
De koster en drøy tusenlapp og er vært hver eneste krone, da det sikrer start av Wallas uansett batteritilstand.

Har ikke tatt tilluft utenfra i mitt tilelle men opplever ikke dette som et problem.
har man mulighet til å gjøre dette er det selvfølgelig greit, og sikkert en fordel.

Ved 12v anlegg: 12v-12v dc omformer
Ved 24v anlegg: 24v-12v dc omformer.

Victron sin Orion serie er et alternativ.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2289&category_id=218&option=com_virtuemart&Itemid=39
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Jutulhaugen

Anbefaler også ekstern tank selv om det er nesten like viktig å unngå søl ute. Fordelen er at du kan ha en mye større tank, som gjør det mulig med kontinuerlig drift i lange perioder. Jeg har en 175L tank og regner med å ha Wallas gående uavbrutt gjennom vinteren. Har 5 stk 20L kanner som jeg tar med hjem og fyller på tur til hytta.

Største problemet med den store tanken de selger på Sunwind/Sparelys er at den er utformet utrolig klønete, med den store åpningen på et nedsenket punkt det vann/is/snø/rusk&rask samler seg. Stedet der åpningen er burde være hevet. Jeg fyller via skrukorken på enden med en radiatorslange som passer perfekt på kannene. Tilsetter 2 flasker frostvæske når jeg fyller 100L (1 flaske koster 27,- på Shell).
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

eisvin

Jeg har tank inne, jeg har Wallas sin egen sokkel for tank. Som alle andre syntes jeg det å tømme fra kanner var noe drit, så jeg bruker bare to 25 liter båt-tanker som jeg veksler på. Den ene står under Wallasen, og den andre tar jeg med meg å fyller på stasjonen. Kjekt og sølefritt.


Vagle

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 30, 2019, 13:00:06
Hvis du har mulighet til ekstern tank, vil jeg sterkt anbefale det. som du sier tar det jo mindre plass inne i hytta. Det viktigste er kanskje at man slipper diesel/parafin søl ved påfylling inne. Mange har vel erfart at selv noen få dråper på gulvet lukter lenge.
Personlig har jeg en utvendig tank på 127l , og har aldri angret på det.
Man skal være oppmerksom på kondens selvfølgelig. sørg for å ikke ha mye sommerdiesel på tanken når kulda setter inn. den har mye dårligere vinteregenskaper og kan skape trøbbel ved lave temperaturer.
Jeg har ved et par anledininger brukt westfrost ed mistanke om kondens og det hjelper umiddelbart-

Enn annen viktig ting å være oppmerksom på ift Wallas er batterispenning. Når den starter trekker den litt over 100w og sørg for å ha robust kabeltversnitt. (Det er mye tap ved 12v!!)
Anbefaler egentilg å ha en spennings-stabilisator som gir riktig spenning ut uansett.
De koster en drøy tusenlapp og er vært hver eneste krone, da det sikrer start av Wallas uansett batteritilstand.

Har ikke tatt tilluft utenfra i mitt tilelle men opplever ikke dette som et problem.
har man mulighet til å gjøre dette er det selvfølgelig greit, og sikkert en fordel.

Ved 12v anlegg: 12v-12v dc omformer
Ved 24v anlegg: 24v-12v dc omformer.

Victron sin Orion serie er et alternativ.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2289&category_id=218&option=com_virtuemart&Itemid=39


Takk for godt og utfyllende svar. :) Jeg har mulighet til å plassere tank under hytta like under der jeg planlegger å plassere Wallasen. Er vel kanskje en fordel at den ikke står for langt unna også?

Tanken er å oppgradere solelleanlegget til Lithium, så da skal vel spenning ikke være et problem tror jeg.


Vagle

Sitat fra: Jutulhaugen på desember 30, 2019, 20:20:12
Anbefaler også ekstern tank selv om det er nesten like viktig å unngå søl ute. Fordelen er at du kan ha en mye større tank, som gjør det mulig med kontinuerlig drift i lange perioder. Jeg har en 175L tank og regner med å ha Wallas gående uavbrutt gjennom vinteren. Har 5 stk 20L kanner som jeg tar med hjem og fyller på tur til hytta.

Største problemet med den store tanken de selger på Sunwind/Sparelys er at den er utformet utrolig klønete, med den store åpningen på et nedsenket punkt det vann/is/snø/rusk&rask samler seg. Stedet der åpningen er burde være hevet. Jeg fyller via skrukorken på enden med en radiatorslange som passer perfekt på kannene. Tilsetter 2 flasker frostvæske når jeg fyller 100L (1 flaske koster 27,- på Shell).

Takk for godt svar. Kjekt med bilde for å se løsninger. :) Jeg kan plassere tanken under hytta, så for min del blir det ikke store problemer med snø på toppen.

Fyller du frostvæske på tanken eller mener du kondensfjerner nå?

Vagle

Sitat fra: eisvin på januar 01, 2020, 17:49:32
Jeg har tank inne, jeg har Wallas sin egen sokkel for tank. Som alle andre syntes jeg det å tømme fra kanner var noe drit, så jeg bruker bare to 25 liter båt-tanker som jeg veksler på. Den ene står under Wallasen, og den andre tar jeg med meg å fyller på stasjonen. Kjekt og sølefritt.


Høres ut som en genial løsning. Nå har ikke jeg noen båt-tanker, men disse koster kanskje ikke så mye?
Ulempen for min del med sokkel er at da bygger den høyere enn jeg kunne tenke meg.... Men ser at det blir mindre jobb da.

Jutulhaugen

Sitat fra: Vagle på januar 05, 2020, 13:28:14
Fyller du frostvæske på tanken eller mener du kondensfjerner nå?

Mener selvsagt kondensfjerner!
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

eisvin

Sitat fra: Vagle på januar 05, 2020, 13:30:11
Høres ut som en genial løsning. Nå har ikke jeg noen båt-tanker, men disse koster kanskje ikke så mye?
[/quote]

369.- på BT. Jeg har blendet slangetilkoblingen, og legger bare hele wallas-klunken oppi hullet fra skrukorken. Dette er selvfølgelig ikke samme dimensjon som Wallas-tanken, men det funker helt greit at den bare ligger løst.

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/drivstoff-tilbehor/drivstofftank/drivstofftank-2000041522

fatso83

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 30, 2019, 13:00:06Man skal være oppmerksom på kondens selvfølgelig.
Hvor mye kondensfjerner skal man tilsette per 100l? Innser at jeg har syndet her i åresvis og nå starter den ikke alltid opp. Vanlig kondensfjerner er jo litt dyrt, men virkestoffet er jo hovedsakelig isopropanol og det får man jo ganske rimelig (som Blårens) på Clas Ohlson. Bør vel funke?

Jutulhaugen

SitatHvor mye kondensfjerner skal man tilsette per 100l? Innser at jeg har syndet her i åresvis og nå starter den ikke alltid opp. Vanlig kondensfjerner er jo litt dyrt, men virkestoffet er jo hovedsakelig isopropanol og det får man jo ganske rimelig (som Blårens) på Clas Ohlson. Bør vel funke?

Det er Westfrost som anbefales av min Wallasforhandler/servicesenter. Ca halvliter pr 100L diesel.
https://vms.no/produkt/westfrost-5-liter/
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

HEL

Sunwind nevnte noe om at Lithium kan gjøre det vanskelig å starte Wallasen når hytta er kald?? De anbefalte AGM til Wallas.

Ellers anbefales det å lese tråden min om Wallas og «reisen» jeg har hatt.

Må bare skryte av Ivan hos Sunwind og hvordan han har vært med på feilsøking på telefon.

Jgytterdal og Jutulhaugen her inne på forumet har mange gode tips.

DC 12-12V converter anbefales, nå har jeg ikke startproblemer i kulda lenger.

Pass på at strekket til tanken ikke er for langt. Var det 5 meter max??

Jeg har luft utenfra og bygget en kasse rundt «eksospotta» for å beskytte mot vind.
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Ygnastølen

Å si at Wallas er vanskelig å starte i kulde med litium er vel litt søkt, og anbefale AGM!!
Var kun når jeg hadde AGM jeg hadde problemer, aldri etter litium.
Ved bruk av f.eks komfyr dropper volt 0.1, det gjorde det ikke med AGM, og komfyr bruker betydelig mere. Har aldri sett hva det dropper ved start av Wallas/Cami, men mindre en komfyr iallefall😃
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

haskibr

Greia med litium og kulde er vel bare dersom det blir så kaldt at BMS kutter pga lav temperatur så er det strømløst.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Ygnastølen

Det er riktig, min kutter på -10...., men har varmekabel på mellom 3 og 10 grader og godt isolert.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod