Byggepriser og forhandlingsstrategi, 2008 eller 2009

Startet av hyby, februar 01, 2008, 17:44:24

hyby

"Flytter denne tråden fra boligdelen"

Noen andre som sitter på gjerdet med konkrete byggeplaner på fjellet?

Tenkte å bygge til sommeren, men får bakoversveis av prisene jeg fikk i høst.
Spesielt på grunnarbeid, og elektriker.

Leser om gryende ordretørke i byggenæringen, men gjelder dette også for hyttefirmaene ?

Har selv hoppet opp på gjerdet, og avventer om jeg skal vente til 2009.
Er dette psykologien blandt mange byggere i dag, bør vel dette merkes i ordrebøkene for sommern 08 ?

Noen som har konkrete tanker omkring egen taktikk på området ?
Eller enda bedre, konkrete eksempler på bedre forhandlingsklima for oss som skal bygge ?

hyby


Poppey

Vi har nå ventet 6 mnd og har foreløpig spart 400.000.

Innhentet priser august 2007 og ble sjokkert over prisnivået.
Har innhentet eksakt samme pristilbud januar 2008 og nå har prisen gått ned totalt 400.000

Vi har bestemt oss for å vente litt til... ;D

hyby


assa

Nå har du nesten alt å vinne på å utsette byggingen av hytta til prisene roer seg ned i markede.
Men husk tiden må ikke gå i fra deg.
hvis du har søkt om å få bygge en bestemt hytte, må denne være påbegynt innen 3 år.
Frem til august neste år kan gamle forskrifter benyttes, venter en lenger å en må søke på ny, må nye forskrifter benyttes, dette trekker prisen veldig opp

Hans

Nettopp dette med de nye reglene for fritidsboliger over 50 kvm gjør sitt til at jeg i alle fall vil gjøre mye for å få i havn søknadsprosessen i tide for å bli vurdert etter gammelt regelverk. Men så har jeg jo likevel tre år på meg før jeg må sette spaden i jorda.
Slik jeg vurderer situasjonen blir det i alle fall ikke noe dyrere å bygge de nærmeste par årene
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Houseman

Det er flere her som snakker om byggepriser de har fått.

Selv har jeg tenkt å sett i gang med 65 m3 tilbygg på hytte ved sjøen men jeg har ingen peiling på hva dette koster i dagens marked.

Hadde vært veldig interessant hvis noen kunne gi noen konkrete eksempler på priser de har fått.

Hans

Sitat fra: Houseman på april 08, 2008, 12:36:27
Hadde vært veldig interessant hvis noen kunne gi noen konkrete eksempler på priser de har fått.

Hvis du leser denne tråden så finner du noen eksempler.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

hyby

De leverandørene jeg har snakket med i høst, passer på å holde kortene tett til brystet i forhold til ordrebokens tykkelse for 2009.

Tidligere artikler i pressen har også gitt inntrykk av at byggeaktiviteten i fjellet har fortsatt på rekordhøye nivåer inn i 2008. (http://www.hyttemarkedet.no/hytte.php?ar_id=1995)

Men nå kan det kanskje se ut til at illusjonen er i ferd med å sprekke... ?
"planlagte byggeprosjekter skrinlegges... vegrer seg for å sende inn nye søknader"
http://www.hegnar.no/eiendom/article305620.ece

Er det noen som har gode erfaringer med å forhandle ned priser for 2009 bygging ?

hyby

september 23, 2008, 15:37:04 #9 sist endret: september 26, 2008, 15:30:50 by hyby
Ja, ja. får vel holde liv i denne tråden selv...

Spår stopp i hyttebygging
Byggenæringens landsforening trur byggjeaktiviteten vil stupe i løpet av vinteren.
http://www.nationen.no/nyhet/article3791210.ece

Igangsettingen vil falle nærmere 20 prosent
http://e24.no/eiendom/article2669657.ece

Skal man inngå kontrat til vinteren bør det vel bli mulig å prute... ;)

Sentrale utbyggjarar varslar permitteringar og oppseiingar innan eitt eller to år om ikkje marknaden lysnar.
http://www.nationen.no/nyhet/article3809352.ece


hyby

Kjøperne sitter på gjerdet og konkursene dobles. Nå går det mot full stopp i hyttemarkedet.

"TV" innslag 26/9: Nå blir det full stopp.

Sitte på gjerdet ja, det har jeg gjort et år nå. Men kun i forhold til bygging.
Her på tråden er det veldig stille.....
Finnes det noen andre der ute som har tenkt å bygge i 2009 ?

moasbjo

Vi kjøpte tomt på fjellet for 1 år siden, og nå er hytta under tak (men langt fra ferdig). Vår prioritering er å få en hytte der barn, barnebarn og vi selv kan tilbringe mye tid hele året.
Hytta er ikke et investeringsobjekt, men en investering i livskvalitet!
Prisen på byggevarer går stadig opp, og selv om man nå etter hvert kanskje kan prute noe på håndtvererne tror jeg ikke totalen blir rimeligere.
Jeg tror heller ikke på noe "crack" i markedet. Prisene har steget voldsomt de siste årene, så en utflating/liten nedgang er helt normalt.
"Fast eiendom er alltid lønnsomt over tid" (ref Olaf Thon)

omar

Har planer om å bygge hytte i 2009 og har en tid sjekket / hentet priser på leveranser. Virker som om noen få har begynt å merke en viss tørke i ordrebøkene og kommer litt på gli prismessig, mens andre tydeligvis ikke har merket eller registrert noe, - og de priser fortsatt som om alt fortsatt vokser til himmels  >:( .

Sitter derfor litt på gjerdet nå og føler på markedet. Kommer vel mye an på signaler om renten fremover nå om det blir noe særlig "ro i markedet"...  :-\

hyby

Ja, det ville jo vært merkelig om de ikke hadde beregnet seg fetere marginer i gode tider.
Så en skulle jo tro at de hadde noe å gå på.

Man får jo alltids prutet litt når man kjøper nybil, så hvorfor ikke ved hyttekjøp ?


YogT

Sitat fra: hyby på oktober 03, 2008, 18:06:16

Finnes det noen andre der ute som har tenkt å bygge i 2009 ?


Vurderer å bygge i 2009. Venter nå på litt nedgang og nye priser.
Det bør helt klart være mulighet for å prute litt fremover.
En annen ting er at i år er lagrene fulle hos sagbrukene. Prisene på materialer går også nedover. Har snakket med en i bransjen og han snakker om ca 20 % nedgang i materialpriser.
http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

hyby

Er vel neppe bare meg som har tapt en god del av sparepengene under finanskrisen.
Er det krise, så er det krise....

Vil vel ikke være unaturlig å forvente at alle ledd i hyttebyggebransjen tar denne innover seg, og innser at tiden nå er inne for å tilpasse prisnivået til en lavere betalingsvilje hos kundemassen.

omar

Har gått noen runder i det siste med forskjellige leverandører. Noen er fortsatt i den tro at nedgangen er som en influensa, - går over etter en uke og to... :o , mens noen er blitt litt mer medgjørlige og lar seg forhandle med.

Erfaringen så langt er at mye blir inkludert etter noen "småtøffe" disk.runder  ;), i stedet for lagt til som det fremgår av prislisten. Er jo på en måte bevegelse i riktig retning...

Går de siste runder på plass i vår favør, så skriver vi kontrakt snart. Satser på å ha inflyttingsklar hytte til sommeren.  ;D

hyby

Sitat fra: omar på oktober 27, 2008, 18:00:40
.... Noen er fortsatt i den tro at nedgangen er som en influensa, - går over etter en uke og to...

Ja, de kan jo drømme. Deres egne bransjeorgansisasjon sier noe annet:
Byggenæringens Landsforening regner med en nedgang i totale investeringer i bygg på 19 prosent i 2009. 60.000 arbeidstakere kan miste jobben.

Hegnar: Bråstopp og masseoppsigelser.


kari-anne


Vi har satt oss selv på gjerdet for nå stuper markedet.

Vi venter og ser - prisene skal i hvertfall ikke opp  :D

YogT

Det nevnes her inne at enkelte leverandører "godtar" litt pruting mens andre holder på sine priser. Kan du/dere nevne hvilke leverandører som gjør hva (etter deres erfaring) ? Hadde satt stor pris på det  ;D
http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

incognito

Det er tilsynelatende en utbredt oppfatning at bolig- og hytteprodusentene har ENORME fortjenester. For den som kun er opptatt av å kjøpe så billig som mulig vil man oppleve at mange av de utenlandske billigfirmaene nå er konkurs. De har solgt billige hytter, har liten fortjeneste og på grunn av liten fortjeneste klarer de ikke å opprettholde kravene til kvalitet, styringssystemer osv. For kunde vil dette medføre dårlig finish, forsinkelser og mangel på garantier.

Jeg har forståelse for at de fleste vil betale så lite som mulig, men i mange tilfeller betaler man for kvalitet, og da snakker vi ikke om høy standard, men gjennomføringsevne, avtalt standard til avtalt tid og sikkerhet for penger som er innbetalt.

Personlig anbefaler jeg alle mine kunder å benytte seg av bankens takstmann for og ha en fagperson som representant overfor entreprenør. Det gjør det også lettere for entreprenør som slipper kunder som har et helt urealistisk syn på hva det koster å bygge.

I Tyskland prioriterer våre partnere Kampa AG  www.kampa-haus.de og WeberHaus AG  www.weberhaus.de  og Züblin www.zueblin.de profesjonelle utbyggere som forstår behovet for kvalitet, slik at de slipper reklamasjonen i fremtiden. Enhver som følger med å eiendomsmarkedet bør ha fått med seg hvor mye feil og mangler det er på det aller meste somer bygget de siste årene. Den økte byggeaktiviteten kombinert med kunder som hele tiden skal ha alt på billigsalg og manglende kompetent arbeidskraft er årsaken til alle feil og mangler.

Vår policy er nå og vil være i fremtiden at kvadratmeterprisen på hus, hytte leilghet osv vil være vår innkjøpspris, tillagt driftsomkostninger som lønninger for fagfolk, ingeniører, arkitekter, statikere osv samt en fortjeneste slik at selskapet lever i mage år.

For den kunden som ikke er interessert i å betale for kvalitet, og som pruter og ikke har realistisk kjennskap til hva det koster å bygge (og dem er det mange av her) vil det være en utfordring å finne et seriøst selskap som ønsker dem som kunde. Block Watne, Mester Hus, Boligpartner og de andre store har gjengs over det samme kvadratmeterprisen på en ferdig prosjekt, det er bare litt vanskelig å få oversikten over hva totalprisen er på forhånd, og det er jo det som er det viktigste.

Det er mange her som sier at ut i fra prislisten er det firmaet MYE billigere enn det andre. Våkn opp, det er innholdet i leveringsbeskrivelsen som er avgjørende, ikke prisen. Det kommer noe i tillegg.

Mitt råd til alle forståsegpåere her, allier dere med en ingeniør eller takstmann, eller en annen som kjenner byggebransjen godt, så sliper dere å få mange overaskelser når dere begynner søket mot hytte eller bolig.

Det florerer på forumet av eksperter som skryter av hvor billig de bygger siden de gjør alt selv, men sjelden tar de med hvor lang tid det tar (byggelånsrenter), de mister selv inntekt i den tiden de selv jobber oghar INGEN garanti på jobben som blir gjort. Så nå alt kommer til alt blir det ikke så billig som de gjerne liker å hevde.

Og iht til Holtes kalkulasjonsnøkkel, som er data innsamlet i Sør Norge for kostnader for ferdige og gjennomførte prosjekter ligger kvadratmeterprisen for nøkkelferdige prosjekter fra kr. 14 - 16.000,-. Får dere tilbud under dette må dere sjekke hva som IKKE er tatt med i leveringen. Det er ikke uvanlig at kostnader som bunnledninger, og elektro til plate på mark ikke er med. Husk også at ved sprenging av byggegrop så får man ofte tilbud kun på de kvadratmeterne som platen på mark skal ha, men må ALLTID sprenge mer, og er det litt høyde på fjellet må man også sprenge bort  ca en meter fra yttervegg. Det koster. Kostnader blir det alltid, og det er en grunn til at ting er billigere.

Miner faring er iallefall at man betaler for det man får. Kvalitet koster.
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

hyby

Sitat fra: incognito på november 14, 2008, 00:08:05
For den kunden som ikke er interessert i å betale for kvalitet, og som pruter og ikke har realistisk kjennskap til hva det koster å bygge (og dem er det mange av her) vil det være en utfordring å finne et seriøst selskap som ønsker dem som kunde.

Hvor går så grensen for å være vanskelig ?
Man pruter ved kjøp av nybil, hvorfor ikke prute ved kjøp av hytte ?
Særlig når nøkkelferdig kvatratmeterprise (ex. grunnarbeid og tomt), typisk har ligget på 17-20.000 ikke 14-16 slik Incognito hevder er riktig pris.....

Av en seriøs leverandør må man forvente at de evner å se kommende realiteter i øynene og bla jobbe for å få underleverandørenes priser ned på realistiske nivåer, og dermed også gi rom for prisnedgang til kunden?
Eller er det kanskje ikke slik at  graveentreprenører, rørleggere og kanskje også elektritere har vasset i oppdrag, og til tider har kunnet gi anbud helt hinsides..

Selv om tidene blir tøffe og leverandører blir presset, må det da fortsatt være mulig å få levert god kvalitet. Antagelig er det bare de som evner å levere kvalitet til konkurransedyktige priser som vil overleve de kommende nedgangstider.

Mulig det er plass til noen få nisjebedrifter som kan overleve ved å levere til "fiffen" som aldri pruter.

Sitter med intrykk av at mange i byggebransjen priser sine tjenester for neste år, ut fra hva de har av ordre å jobbe med akkurat nå.
Ved forhandling forventer jeg derimot at de løfter blikket og priser sine tjenester etter hvordan ordrebøkene forventes å se ut når jeg skal starte å bygge neste år.

Som hyttekunde har jeg allerede merket finanskrisen og blødd kraftig.
Hvorfor skal da hytteleverandørene fortsatt kunne da ut de vanlige marginer og late som om ingen ting har skjedd ?

Leverandører som er så arrogante at de ikke innser at grep må tas for å kunne konkurrere, men sier at "vi vil ikke ha kunder som pruter". Ønsker jeg forsåvidt nedenom og hjem...
Tror vi er mange som sitter på gjerdet. Og en arrogant holdning fra hytteleverandørene er neppe måten å få i gang omsetningen på.

incognito

Nå skal du vite at den som virkelig pruter er fiffen som du kaller dem, og de stiller med advokat og ingeniør ved overtakelse i forsøk på å få prisen lavere.

Og dersom enkelte hytteprodusenter tar overpris på 17 - 20.000,- for noe som bør koste mindre er det jo lureri. Jeg skjønner at ingen vil betale overpris.

Men for dem som i Norge er store som Block Watne, Mesterhus og Bolipartner for å nevne noen holder de priser på et realistisk nivå, og prisene ligger i samme størrelsesorden per kvm for ferdig hus/hytte. Leser du innlegget mitt nøye ser du at jeg ikke tar med grunnarbeider i  prisleiet, idet det ofte er vanskelig å få en forhåndspris på det. 

Nå er det ikke slik at vi sitter på vår høye hest og ikke vil ha kunder som pruter, men de fleste seriøse hus og hytteprodusenter bygger for en seriøs pris. Man må huske hvilke myndighetskrav som foreligger, og fra høsten neste år kommer det ytterligere en skjerpelse av kravene. Vi bygger allerede med 25 cm isolasjon i diffusjonsåpne vegger og har en u-verdi på 0,14, 30 cm isolasjon i tak og vegger, balansert ventilasjon og trykkprøver huset (krav fra høsten 2009) allerede.

Men vi kan selvsagt alltid gjøre grep som holder prisen nede, og våre samarbeidspartnere selger i hele Europa mer enn 7.000 hus, så innkjøpene og rabattene bør være gode.

Vi ønsker alle de kunder vi kan få, for alle merker nedgang, men vi bruker ikke mye tid på kunder som pruter seg ned i urealistiske prisleier, som skal ha oss til å tegne alt på forhånd og bruke tegningene for å innhente priserfra konkurrenter. Kunder som ikke stiller med tilfredsstillende bankgarantier (og de finnes det MANGE av) eller som vil betale svart avvises også.

Som før nevnt, vi går ikke på akkord med kvalitet (og da snakker vi ikke om høy standard), og den som ikke ønsker å betale for det finner seg normalt sett noen andre. 
mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )

hyby

Min taktikk er å innhente fullverdige tilbud, uten å se på prisen i første omgang.

Så tar jeg for meg den eller de hvor faktorer som seriøsitet, leveransens omfang og antatt kvalitet veier tungt (men selvfølgelig innenfor et forventet prisintervall).

Først når disse faktorer er låst inn, blir det så et spørsmål om "hvor mye de har å gå på" for å få til en deal...  (Evt. om man kan få inkludert noe mer i prisen)

Å starte anbudsrunden med å prute, er ikke er særlig smart, da man ender opp med ymse mangelfulle anbud, der ting er plukket ut av leveransen i stedet for at prisen reelt er prutet.

Er 100% egenkapitlafinansiert, og jakter på en ryddig avtale, der begge parter bør ende opp med å føle seg rimelig fornøyde, slik at det blir et godt samarbeidsklima.

Men som sagt, for å hopppe ned fra gjerdet med dagens markedsutsikter, der markedsverdi på min ferdige hytte antagelig er 20-30% lavere enn bygge- og tomtepris, må jeg få følelsen av at leverandøren også er villig til å "gi litt".

incognito

mvh
Incognito (ansatt i KMK PRO DA )


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod