Solcellepaneler i forskjellige himmelretininger

Startet av Støvle, februar 04, 2020, 19:25:00

Støvle

Hei

Vi har kjøpt oss en hytte uten strøm. For å løse det problemet har jeg kjøpt et Victron anlegg med multiplus ll GX 48/3000/35 og en bluesolar MPPT 150/35 som tar seg av de to Wattstunde 300W panelene (72 celler).
Batteriene er brukte UPS AGM batterier som er testet ok. 12x45Ah koblet i parallell og serie til 48V. Teoretisk burde det være rundt 6kWt kapasitet, men selvfølglig en god del mindre som kan benyttes.

Problemet er at panelene vender litt sørøst slik at jeg ikke får med meg ettermiddag/kveldsola til ladingen.
Det er ikke plass til like store paneler på sørvest siden, der kan jeg bare få plass til to stk 60 celler (250W).

300W panelene er koblet i serie, og det jeg vurderer er å kjøpe to nye 60 celler og koble i serie - og så koble disse to i parallell inn på MPPT'en.

Hvordan funker det?
På formiddagen vil det være full fres på det ene settet, og på ettermiddagen full fres på det andre.
Hva skjer med det panelet som ligger i skyggen? Vil det trekke strøm fra det som produserer? Eller ligger det "dødt" til sola kommer på det også?
Må jeg evt inn med dioder for å skille de to kretsene, eller ødelegger det for MPPT regulatoren?

Mange spørsmål her, men jeg har ikke erfaring fra solcelle anlegg fra før, så det er mye å lære :)

Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

StefanPal

Jeg har 2x255w parallelt (dvs 1020w) mot sør og 2x255w (510w) for å ta kveldssolen.
Disse er paralell koblet med dioder for å sikre at det ikke går noen bakstrøm.
Det fungerer bra selv om man tapper litt effekt pga dioden så er det førsummbart.

Så jeg hadde koblet det opp med dioder.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Jutulhaugen

Er det ikke like greit å sette alle mot sør øst? Sørøst eller sørvest gir vel mye effekt forutsatt ellers like forhold (hindringer etc). Morgen/formiddag har jo også generelt mindre skyer i sommerhalvåret sammenlignet med ettermiddag.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Støvle

Takk for tilbakemeldingene
Panelene er plassert på vedbua for å slippe å ha dem på hytta - da blir de ute av syne for oss og naboene. Vedbua er ikke så stor, så da er det ikke plass til flere mot sørøst, men kan såvidt klare to 60 celler til mot sørvest.

StefanPal, regner med du mener 4x255W for å få 1020W? Hvilken type dioder bruker dere?

Hvordan oppfører MPPT når det står sol på alle panelene? Vil den akseptere strøm fra begge sidene, eller blokkerer den den siden som har minst spenning? Eller vil spenningen jevne seg ut og begge sidene produserer?
De panelene jeg vurderer å kjøpe har 36,2V ved maks effekt, og de jeg har i dag har 37,0V ved full power.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

StefanPal

februar 05, 2020, 10:26:14 #4 sist endret: februar 05, 2020, 11:27:54 by StefanPal
Korrekt, jeg har 2 stk 2x255W parallell koblet  mot sør av samme grunn som deg, da de fyller en låvevegg.

Jeg har dioder fra ebay som takler 1000V 50A men du får nok kjøpt de fra eks. Sunwind. Bare pass på at de tåler strømstyrken, mine sitter på metall for å bedre ev. kjøling

Jeg har montert bryter slik at jeg kan velge enten de mot sør, kveldssol eller begge.
Det ser ut til at i mitt oppsett så blir omtrent sør+kveld=begge.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

ThomasR

Det finnes MC4-plugger med innebygget diode. Selges iallfall av sparelys.no
Da kan du bare sette inn en slik "mellomplugg" mellom solcellepanelets påmonterte kabler m MC4 og kabelen som går videre til forgreiningspunktet.

For øvrig tror jeg det vil fungere ganske så greit uten dioder også. Selv om et panel ligger i skyggen, og dermed leverer lite/ingen strøm, så vil den såkalte "open Circuit spenningen" fra panelet likevel være høy, og sjansen for krypstrøm feil vei derfor være liten.



Jeg ville for min del testet uten dioder først, og ettermontert hvis du ser tegn på at strøm kryper feil vei...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Hm, ser nå i manualen at MPPT'en trenger minimum 144 celler i serie, jeg har bare plass til 120...
Nå må jeg i tenkeboksen på hvordan jeg kan løse det problemet
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

StefanPal

Som jeg oppfatter dette kravet så er det listet antall celler for man skal nå nødvendig volt for at regulatoren skal starte og fungere og at man ikke skal overskride maks V slik at regulatoren ødelegges.
Regulatoren i seg har ikke mulighet å skille på hvor mange celler du har på solcellene. Den opererer på V og A den får inn.

Da du har 36,2V på 60 celler (72,4 på 120) så er du langt over antall V som trengs for at regulatoren skal starte. Så jeg vil si at dette vil fungere fint.

Men kanskje noen som har praktisk erfaring med dette kan svare i tillegg.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Støvle

Var slik jeg også tenkte, derfor ble jeg overrasket over at det stod minimum 144 celler til 48V i manualen. Som du sier er det spenningen og strømmen som avgjør hvordan den fungerer.

Visst ikke noen vet at det absolutt ikke fungerer, kommer jeg nok til å prøve dette etter hvert :)
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod