Tail current Victron MPPT

Startet av Støvle, februar 05, 2020, 17:34:18

Støvle

Hei igjen,

Nye spørsmål om det nye socelleanlegget mitt.

Jeg har ikke fått usb dongelen min for å koble meg til MPPT'en min enda, men ser i manualen samt på forumet her, at tail current er satt til 2A. Da går den over fra absorpsjon til float.
Men hva skjer visst effekten fra panelene gjør at strømmen blir mindre enn 2A - for eksempel en sky eller skygge - går den automatisk over til float? I så fall får jeg ikke toppladet batteriene den dagen visst det skjer?

En annen ting er at tail current anbefales til å være 4% av batteribanken (etter det jeg har funnet ut). 4% av hva?

Til slutt, max absorpsjonstid er satt med bakgunn i spenningen på morran. Hvorfor det egentlig? Er det ikke bedre å bare bruke tail current og kutte ut absorpsjonstiden? Er jo TC som sier at batteriet er fullt. Tiden det tar å komme der er jo egentlig irrelevant?
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

• 4% av antall amperetimer batteribanken er på

• Du kan endre innstilling fra adaptive absorption time til fixed absorption time. Denne faste absorbsjonstiden er så justerbar

• Hvis du setter en tail current, så blir absorbssjonstid du har satt i stedet en maksimal tillatt absorbssjonstid. Den svitsjer til float når du faller under innstilt tail current, men kan maksimalt være f eks 3 timer i absorpsjon.

• tail current skal bare bety noe når ladestrøm går ned grunnet fullt batteri, ikke grunnet lav PV effekt inn (sky)
- Har dog opplevd at den svitsjet til float da sola forsvant ei gang

Håper dette var til litt hjelp 😊
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Takk for tilbakemeldingen!
Skjønner dette med tail current og maks absorpsjonstid, men jeg skjønner ikke vitsen med maks abs-tid..

Jeg ønsker jo alltid å komme ned til tail current - da er batteriet fullt. Hvorfor vil jeg ønske å avslutte abs-tiden etter f.eks 3 timer? Da går jeg jo over i float for tidlig visst det er en dag med halvdårlige ladeforhold.

Slik jeg ser det vil det rette være å sette korrekt tail current og sette fast abs-tid høyt; til f.eks 12 timer.

Stemmer tankegangen min, eller er jeg helt på jordet? :)
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

Husk at Victron lager produkter som skal fungere i utrolig mange ulike typer installasjoner og forutsetninger. Derfor mange muligheter for ulike innstillinger.

Jeg ser poenget ditt, og er på mange måter enig. Samtidig kan det være batterier som ikke er glad i å stå for lenge med absorpsjonsspenning hver eneste dag. Kan medføre en fare for uttørking.

Kan derfor være lurt å undersøke litt med batterileverandør om de anbefaler noe maksimal absorpsjonstid, eller om en passende "tail current" er tilstrekkelig.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Ja, skjønner forsåvidt hva du mener. Dersom solcellene leverer rett over tail current, vil de stå med høy spenning hele dagen helt til tail current er nådd. Hvis det skjer hver dag, blir det litt heftig for batteriene.

Har spurt batterileverandøren, men fikk ikke noe oppklarende svar fra dem.

Det jeg stusser på hos meg er hvorfor jeg går så fort over i float. Er litt overskyet, mppt var i bulk. Sjekket 10 minutter senere, og da var jeg i float.
Er det en måte (hente ut en logg?) for å se hvilket kriterie som gjør at jeg går i float? Om det er tiden eller tail current.
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Støvle

I tillegg er jeg ikke fornøyd med temperatur kompenseringen. Jeg har 76, 8mV/C i kompensering.
Når jeg sjekker nå, er batteriene 5 grader, og da skulle jeg hatt 20x0.0768=1,54V.
Plusser jeg det på floatspenningen får jeg 55+1,54=56,54V
Men regulatoren legger seg på 55,9V. Mangler 0.6V...

Hvorfor gjør den det tro?
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

* Det er kun når regulatoren er i absorpsjon at det temperaturkompenseres, ikke i float

* Jeg tipper du går fort over i float fordi regulatoren er innstilt med "adaptive absorption time" Hvis du ikke selv har endret til "feixed", så er det tilfellet.
- Denne adaptive tiden fungerer slik at absorpsjonstiden bestemmes utfra hvor lenge regulatoren er i bulk den aktuelle dagen. Hvis dagen starter med ganske fulle batterier, slik at bulktiden blir kort, så blir også absorpsjonstiden kort. Dette "ordner seg" som sagt hvis du velger "fixed absorption time"
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Aha x 2 :)

Bør jeg endre til fixed tid på f.eks x timer og bruke tail current som evt tidligere float-overgang, eller bør jeg la det være som det er?

Er ikke vits for meg å finne opp kruttet på nytt, ønsker bare at batteriene skal vare lengst mulig :)
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

Vanskelig å gi et helt entydig råd, syns jeg.
Jeg har litiumbatterier nå, og dermed et noe annet laderegime...


Men min personlige synsing er at underlading og sulfatering er et større problem enn overlading og uttørking i norske solcelleanlegg med tradisjonelle batterier.

Så lenge du setter "tail current" på 4%, og samtidig passer på at ikke absorpsjonsspenning og floatspenning settes høyere enn batteriets datablad anbefaler, så hadde iallfall ikke jeg vært redd for å gjøre det slik.

- Mange andre merker av regulatorer har jo ikke en gang den muligheten med adaptive abs. som Victron bruker, men har kun justerbar "fixed time" som mulighet.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Enig 👍

Satt fixed tid til 5 timer (har du en anbefaling?), og 4% tail current. Blir moro å se i morgen hvordan det blir.

Såg at jeg hadde hatt kun ett minutt med abs i dag mellom bulk og float. Litt lite vil tro :)
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Støvle

Angående temperatur kompenseringen, i manualen står det at den gjelder både float og abs. Men det ser som sagt ikke ut til å virke som det skal. Mangler 0,6V i float iallefall.
Men skal sjekke i morgen igjen.

Bruker MPPT'en den eksterne temp sensoren til multiplus'en eller sin innebygde? De er koblet sammen med VE.Direct
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

Sitat fra: Støvle på februar 06, 2020, 17:42:28
Angående temperatur kompenseringen, i manualen står det at den gjelder både float og abs. Men det ser som sagt ikke ut til å virke som det skal. Mangler 0,6V i float iallefall.
Men skal sjekke i morgen igjen.

Bruker MPPT'en den eksterne temp sensoren til multiplus'en eller sin innebygde? De er koblet sammen med VE.Direct

Har aldri vært borti en direkte kobling mellom MPPT og Multiplus... Kun at de er koblet sammen via en GX-enhet (f eks Venus) så det vet jeg ikke. Hvis tempføleren er koblet til Venus, kan den iallfall sende til MPPT.

Hvis du har en «Smart battery sense» måler den temp. Ellers internt i MPPT

Mulig noen andre kjenner til den sammenkoblingen du har..?

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Jeg har den nye Multiplus ll GX, dvs at GX er integrert. Det fulgte med en temp sensor som er festet på minuspolen.

Så da regner jeg med at gx sender infoen til mppt.

Mange takk for hjelpen ThomasR, har lært mye de siste dagene 👍
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

Sitat fra: Støvle på februar 06, 2020, 20:03:36
Jeg har den nye Multiplus ll GX, dvs at GX er integrert. Det fulgte med en temp sensor som er festet på minuspolen.

Så da regner jeg med at gx sender infoen til mppt.

Mange takk for hjelpen ThomasR, har lært mye de siste dagene 👍

Aha, du har den. Det forklarer det ja😊

Men tipper du må aktivere DVCC, slik som i Venus Gx for at den skal dele temperatur. Sjekk det i manual!
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Støvle

Hm, nå skjønner jeg lite... Har satt fixed absorpsjonstiden 5 timer, tail current på 1,5%. Men jeg fikk ett(!) minutt med abs før jeg gikk over i float.

Ser i loggen at jeg får ett minutt abs-tid hver dag.

Hva kan det være?

Hadde 1t55m med bulk før det ene minuttet med abs.
Er det tail current som lurer meg?
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Ygnastølen

Hei

Har fulgt med på denne tråden noen dager nå, fant denne på Victron sine sider, god forklaring på alle settings synes jeg:-)

https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:mppt-solarchargers
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

ivarw

Hei,

Jeg mener å huske at det er sånn at MPPTen slår over fra Abs. til Float uansett når ladestrømmen gå under terskelverdien satt i tail current. Du kan alltids sette denne til 0 hvis du vil deaktivere.

Tror du kan bestemme verdiene fra hvilken temperatursensor som skal styre kompensasjon på lading. Direkte sense fra BMV eller GX eller lufttemperatur målt i MPPT.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Støvle

Ja, den manualen til Victron er veldig bra. Hver gang jeg leser den dukker det opp nye "Aha" :)

Jeg har mailet med en batteriguro i statene (etter å ha sett en bra batteri-film på youtube), og han sier at batteriene skal ikke gå over i float før tail current har vart i en time. Victron sin MPPT går over i float etter ett minutt under tail current, og det er visstnok alt for tildlig. Får ikke toppet batteriene den siste biten da.

Jeg begynner å bli redd for at batteriene mine har fått seg en knekk. Fram til nå har jeg vært forsiktig med belastningen før jeg har funnet ut av innstillingene, men i dag saget jeg litt med en kappesag. Etter kanskje tre-fire minutt med saging var spenningen nede i 49V, ca 12,25V.
De kom ikke opp igjen heller før jeg reiste hjem, og det var overskyet så det var ikke noe lading. Aggregatet er ødelagt, så jeg får ikke toppet de opp den vegen heller.

Det som skjedde før Jul var at jeg hadde kjøpt en wattstunde inverter med innebygget MPPT. Den hadde en uvane at den restartet seg selv visst panelspenningen kom over startspenningen og det ikke var nok effekt til å lade (overskyet/mørke dager). Denne seansen brukte en del strøm.
Dette var jeg ikke klar over, og jeg reiste vekk på jobb og kom hjem igjen til en batteribank som var 24,0V. Den hadde nok vært tom noen uker. Det sammen med et ødelagt aggregat gjorde at jeg ikke fikk ladet dem opp igjen.
Det tok en stund før victron utstyret var på plass.

Lurer rett og slett på om jeg må demontere hele banken og teste hvert batteri...

Noen andre forslag? :)
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

Når han "batteriguruen" sier at "tail current" skal vare en time, så tror jeg kanskje han er litt på tynn is. Han mener kanskje at absorpsjon bør vare en time? "Tail current threshold" er jo bare et mål på når batteriet vurderes som fulladet, altså hvor lav strøm i ampere inn før man ønsker at lading skal avbrytes... Gir lite mening at "tail current skal vare en time"

Det er ellers vanskelig å se at det er noe feil med innstillingene dine.
Men her er en tanke. Hva om det du observerer ikke er så mystisk likevel..?

Jeg antar du ikke er på hytta, men observerer via VRM? Altså at batteriet egentlig ikke tappes ned noe av betydning disse dagene du har beskrevet?


I så fall betyr det at batteriene egentlig er så godt som fulladet når morgenen gryr. Regulatoren starter i bulk og lader med så mye strøm den kan, men det er lite, siden vi fortsatt er tidlig på morgenen. Kanskje bare noen får ampere. Men siden batteriene er nesten fulle, når du likevel absorpsjonsspenning på  under to timer (som du skreiv). Under to timer etter at regulatoren startet opp kan jeg nesten garantere at ladestrømmen er svært lav, klokka er neppe mer enn rundt 10 på formiddagen.


Hvis forutsetningene jeg her har lagt til grunn er riktige, så år du altså kanskje absorpsjonsspenning selv om det bare lades med 3-4 ampere strøm. Så fort innstilt absorpsjonsspenning nås, og regulatoren svitsjer fra bulk til absorpsjon, så begynner antall ampere å strupes for at ikke spenningen skal fortsette å stige. Da er det ikke helt usannsynlig at ladestrømmen faller under de 2A som din tailcurrent er innstilt på i løpet av ett minutt.... (1,35% av 135Ah. Jeg antar du har tre av batteriene i parallell altså 45Ah * 3, og at 4 slike moduler er seriekoblet til 48V)

Hvis alt jeg her har forutsett er korrekt, så er jo batteriene så fulladet, at det du observerer sannsynligvis er korrekt.

Har du prøvd å tappe ned batteriene noe mer og sett hva som skjer med absorpsjonstid ved neste opplading?



Edit: Ser nå at du også har beskrevet en mulig feil med batteriene (etter kraftig nedtapping over tid). Det er noe jeg ikke har tatt høyde for i det jeg skrev over. Der forutsatte jeg gode, toppladede batterier.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Jeg har sendt mail til "guroen" om akkurat det spørsmålet. Skjønner heller ikke hvorfor tiden skal være en hel time. Har ikke fått svar enda..

Jeg har vært inne på akkurat samme tanke - at batteriene er fulle. Og ja, bulk starter på morran når sola så vidt er over horisonten. Da er jo ikke ladingen på topp som du skriver.

Men det er den seansen der Wattstunden tullet med batterien som ligger og murrer i bakgrunnen. Klarer ikke helt å slippe tanken på om batteriene har fått seg en knekk eller ikke, så jeg skal demontere alle batteriene og ta en skikkelig test på dem hver for seg for å være 100% sikker på tilstanden.

Jepp; 3x45 i paralell, fire av disse i serie = 48V

Så kommer oppføgsingsspørsmålet: hvordan ta en best mulig / riktig test av batteriene?

Har lest en del her på forumet og på nett, og kommet fram til en noenlunde framgansmåte.
- Fullt ladet batteri
- Et konstant strømtrekk på 10-15A.
- Sjekke spenningen før oppstart
- Sjekke spennignen underveis, notere all info i et skjema
- Ikke helt sikker på neste steg enda :)

Har fått tak i performance dataen til batteriene, så jeg må finne ut hvor lenge jeg skal kjøre testen. Til hvilken spenning jeg skal avbryte, og hvordan jeg skal tolke resultatet.

Må studere litt til før jeg begynner testingen
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Støvle

Da var lørdagskvelden delvis ødelagt...
Hadde fire backup batterier til hytta. Rigget meg med testanlegget mitt og kjørte på med 15A og tok tiden.

De har mellom 5 og 10 prosent kapasitet 😣
De gikk tomme på mellom 7 og 14 minutter. Dette er nok et resultat av dårlig lagring..

Er redd det kan være flere i banken min som er dårlige, så de må testes alle sammen.
Skal prøve å konstant strøm lade de med liten strøm vha en gammel lader. Det skal visstnok kunne redde litt av kapasiteten.

Pengeboka ønsker nok ikke en ny bank for øyeblikket, så jeg håper jeg får litt mer liv i batteriene før jeg må kjøpe nye...
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

ThomasR

Det var dårlige nyheter....
Tror det skal utrolig mye til å redde de når det står såpass dårlig til😰
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Støvle

Ja, sjekker allerede Finn for lithium batterier 😁

Men må lese meg opp på lithium og BMS, har ikke vært borti dem, så det må også læres 😊
Ca 8 kWh nissan leaf batterier
REC Q bms
Victron Bluesolar MPPT 150/35
Victron Multiplus ll GX 48/3000/35
2x350W Wattstunde paneler

Ygnastølen

Hei

Hva med å kontakte "Offpist", han har 12 stk Concorde 100AH brukte batteri til en billig penge i en tråd på forumet nå.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod