Ikke eikegulv i hytte uten strøm?

Startet av ksae, februar 05, 2020, 20:54:23

ksae

Skal bygge ny hytte som ikke blir tilkoblet strømnettet og fikk anbefalt fra ekspert å ikke bruke eikegulv, verken heltre eller parkett. Med store temperatursvingninger og høy luftfuktighet i perioder uten varme, så vil bevegelsene i eik være langt større enn for furu, iflg eksperten.Anbefalingen hans var å skru fast furugulv på tilfarere (dersom støpt såle). Furuen burde ikke tørkes lenger ned enn til 12 %. Noen som erfaringer vedr dette med eik ift furu i hytter uten strøm?

Slyboy

Jeg har 28 mm furuplank. Veldig godt fornøyd. Har behandlet det med to strøk hvitpigmentert gulvolje fra Tre Stjerner :)
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Ygnastølen

Hei

Jeg har stubbloft gulv, 200mm isolasjon, gulv spon og 20mm furu på toppen. De ble lagt på vinteren etter å ha vært avklimatisert i hytta en uke.
Det ble kjempefint resultat, stått i 3-4 år nå, ikke en sprekk noen plass.
Er behandlet som Slyboy sine, med hvitpigmentert olje fra tre Stjerner:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

ksae

Ask, furu og gran skal visst være bra, men hva med eik? Er det noen som har opplevd problemer med eikeparkett eller heltre eik i hytter som tidvis har minusgrader innvendig eller evenuelt som følge av høy luftfuktighet?

Pal.ah

I følge denne tabellen fra Treteknisk, så ser det ut til at eik kryper svakt mer enn furu (i volum %)

Men så vidt jeg ser, så er det ikke så stor forskjell.

http://www.treteknisk.no/resources/Treteknisk_Egenskaper-av-ulike-treslag.pdf

Amorine

Ser at posten er et par måneder gammel, men svarer allikevel :)
Vi har eikeparkett på vår hytte uten innlagt strøm og vann. Dvs at hytta står kald om vinteren og må tåle temperatursvingninger. Vi er veldig fornøyd med valg av gulv, og har ikke merket noe krymp eller problemer på de 4 årene siden vi la parketten. Vil anta at solventilatoren vi monterte samtidig, gjør at dette fungerer så bra, da den holder hytta tørr og fin.

jkirkebo

Vi har også eikeparkett (flytende) i hytte som står kald når vi ikke er der. Det har ikke vært noen problemer så langt. Innendørs har det vel vært nede i 2-3 minusgrader på det kaldeste i vinter, tror jeg (hytta er godt isolert og med store vinduer som slipper inn mye sol).

Gulvet ligger flytende, vi kunne ikke legge gulv som måtte skrus pga. vannbåren gulvvarme under.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod