Minisykluser vs konstant spenning

Startet av ThomasR, februar 10, 2020, 08:53:41

ThomasR

Dagene blir lengre, og det nærmer seg tiden for at jeg lar inverteren stå på konstant, også når jeg ikke er på hytta. I fjor startet jeg opp "24/7-drift" i slutten av mars, men nå med dobling av solcellekapasiteten, kan jeg nok gjøre det i midten av februar. Da går utelampene på om kvelden, og da står kjøleskapet på hele tiden. På dager med god sol, kan jeg også fjernstarte en liten panelovn på badet.

Dette medfører nødvendigvis noen minisykluser hvert døgn for batteriet. Vanligvis at spenningen synker fra 28,35V (4,05V/celle) ned til ca 28V (4,0V/celle) i løpet av natta. Neste dag lades det på nytt opp til 28,35V. 'Og sånn går nu dagan'

Alternativet, hvis inverteren er slått av, er at spenningen ligger noenlunde konstant på 28,30-28,35V gjennom hele døgnet.

Hva tenker folket om slike daglige "minisykluser" for litiumbatteriene? Har det noe forskjell for levetiden om man sykler mellom f. eks 3,9V/celle og 4,05V/celle kontra å ligge "konstant" på 4,05V/celle?


Dette er jo flisespikkeri, og sannsynligvis helst av akademisk interesse. Hvis man faktisk har stor bruk for å ha inverteren i gang, tror jeg ikke man skal bekymre seg. Men for meg handler det jo egentlig bare om at det er litt trivelig å kunne ha utelysene på når en ikke er der. At kjøleskapet er på 24/7, er jo også hyggelig, men slett ikke nødvendig på denne tiden med om lag 0-5 grader i boden.


Har dere andre som kjører "24/7-drift" 7-8 måneder i året gjort dere noen tanker om dette?
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Jgytterdal@gmail.com

Jeg tror ikke dette har noen som helst betydning.
Jeg tenker at batteriene utsettes for konstante minisykluser i en elbil også i form av bremse regenerering/ kortvarig lading etc

Lader du du til 4,05v pr celle?
Jeg lader mine til 4,1=28,7 v
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Ja, antar du har rett :-) Og den sammenlikningen med minisyklusene i elbil er jo ganske så relevant, sidene battericellene jo faktisk kommer derfra  ;)

Jeg er for øvrig spent på å teste ut "dumping av overskudsstrøm" med bruk av panelovn. Har kjøpt en elegant 250W Mill panelovn som jeg setter inn på badet. Denne plugges i via en Clas Ohlson Wifi smartplugg.
Planen er å "manuelt" starte denne noen timer på dagen på fine soldager via app. Lenger utpå våren, når ladetilgangen er god nok nesten hver dag, så programmerer jeg den via appen til å automatisk starte noen timer hver dag.
- Blir spennende å se hvor mye jeg kan ha den i gang i praksis, og også hvor mye det vil bety for temperaturen.

Ja, jeg lader batteriene til 4,05V/celle (28,35V) på det jevne, men med equalize til 4,1V/celle (28,70V) hver 7. dag for nødvendig balansering (Min enkle BMS krever nærmere 4,1V for å balansere).
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod